Tänään laitoin pikkutaimet isompiin ruukkuihin.
Ja talvetettu on nyt noin 5:n litran ruukussa, pikkukurkkuja on paljon, mutta on niitä varissutkin.
Kastelitko sitä talvella miten? Oliko valoisassa ja viileässä, muistanko oikein?
Huomasin tänään, että toinenkin viidakkokurkku on itänyt, ovatpa ne yllättäviä! Yli neljä viikkoa meni, ja olin täysin luopunut toivosta.
Nyt ajattelen, että vaikka mitään satoa ei tänä vuonna saisi, mutta jos pysyisivät hengissä ensi kevääseen, niin sitten!
Oli viileässä, meillä on talvella koko tönö melko viileä, vaikka mitä tekis, ja itäikkunanlähellä, katsoin että ei kuivuun päässyt mutta en lotrannut vedellä, eli talvetettiin vähän kuin muutkin talvetettavat.oli mielestäni helppo, ei osoittanut mieltään yhtään.Useempi kasvi siitäkin ikkunalta meni talviteloitukseen, ekat jo ennen joulua.
Tuohan muuten tiputtaa aina kypsät hedelmät eikös, jotkut ottaa jo sitä ennen käyttöön, maku ilmeisesti muuttuu kypsyysasteen mukaan. Käy salaattiin, wokkiin, sinänsä?
Tosi jännää kasvattaa jotain IHAN uutta, erilaista!
Mietin miksei ton nimi voi olla suomeksi kirsikkameloni, kun englanninkieliset nimet on just doll melon ja mouse melon ym.
Lähdenkin kohta pihalle katsomaan niitä,ekaan näytti olevan tulossa alle millin kokoinen eka oikea lehti! :O)
En tiedä kypsien hedelmien pudottamisesta, ei pudottanut yhtään täyskasvuista, ehkä ne ei ollu sitten kypsiä.Mutta se talvetettu pudotti ne kaikki alkukesän pikkualut jostain syystä.Oletuksia:Ei päässyt kiipeämään kun rullasin versoja sisätiloissa, ja niistä osin tippu kaikki lehdetkin alaosista.Ruukunvaihto isompaan, ehkä keskittyi juurten kasvattamiseen.
Yksi pikkutaimista oli juurtunut maahan nivelestä.Mietinkin keväällä lähtiskö pistokkaasta mutten raaskinut leikata ja kokeilla.Ainakin taivukkaasta siis juurtuu.
Tänään kuvattu, nyt niitä vois jo poimia kohta, ja on kymmeniä eri vaiheissa, talvetetussa.
Karsitteko viidakkokurkusta versoja? Käsitin viljelyohjeesta, että versoja voisi typistää - mutta tuosta viidakosta ota mitään selvää!
Mistä tietää että hedelmä on kypsä?
Jännityksellä odottelen, miltä maistuu
Nyt otin latvoja pois kun kiipesivät niin korkeelle ettei kohta ylety poimiin.Poimin kurkut kun eivät enää kasva, ja ovat tasaisia soikioita, ei kai niiden sen enempää kypsiä tarvi olla kun kurkkujen ja kesäkurpitsojenkaan, en tiedä mistä kypsyys määritetään,mutta ei ne ainakaan sen tietyn vaiheen jälkeen näyttäneet tulevan sen kummemmaksi.ed. kuvassa eivät ole vielä ihan soikioita.
Ok, minäpä koitan arvuutella, milloin ovat soikioita. Ja kokeilemallahan tuon oppii.
Ne muistaakseni mahtuu euron kolikolle suunnilleen, vähän jää reunoilta kolikkoa näkyviin.laitan kuvaa kun jokunen on soikio.Tää on kyllä niin epätieteellistä ku olla voi
Ekat kerätty, ei ne tän isommiks tule, ainakaan mulla.
Onko sulla nyt varmasti tarpeeksi lasipurkkeja varastossa säilöntää varten
Tarvii varmaan soitella tutut läpi, että kaikki ylimääräiset purkit tänne!
Mun viidakkokurkut kasvaa pituutta kohisten! Nuppuja ei näy, mahtaako keritä ykskään kurkku tänä vuonna. Kauanko suunnilleen menis kukasta valmiiseen kurkkuun?
Bumble, millä tavoin olet laittanut viidakkokurkkua: salaattiin raakana tai kypsennettävien vihannesten joukkoon? Minulla on kolme tainta ja satoa alkaa nyt tulla reippaasti. Tähän asti olen maistelllut suoraan puskasta raakana.
Ne on vaan syöty sinällään, olen kauhean huono ruuanlaittaja.Mutta eiköhän ne salaattiin ainakin sovi oikein hyvin. Innokkaammat kokit varmaan kokeileee vaikka wokata.
Aikaa nupusta kurkkuun en osaa sanoa, mullakin ne tänävuona kylvetyt ei oikein tee mitään, olikohan liian kuumaa tai jotain.
Pistin pöytään sellaisenaan ja hyvin hupenivat. Niitä voi näköjään napostella vähän niin kuin kirsikkatomaattejakin.
Viidakkokurkkuviidakko