Viidakkokurkku, Melothria scabra

Sain keväällä herkkuhyppykurkun siemeniä, mutta ne olivatkin tuon viidakkokurkun siemeniä, koska niihin tulee juuri tuollainen hedelmä.

Söin yhden ja se maistui ihan kurkulle.

Ei haittaa mitään, nyt saan syödä kurkkuja omasta köynnöksestä :slight_smile:

Osa kurkkusadosta , otettu salamassa iltapimeällä :slight_smile:

Otin viidakkokurkut sisälle. Nyt tarvis neuvoja: miten saan ne ymmärtään, että nyt ei kasveta vaan laitetaan talvilevolle? Laitoin kasvivalon niille niin nehän innostu kasvaan hurjaa vauhtia. VOIKO yleensä kasvattaa ympärivuotisena, mitä sitten tapahtuu? Googlailin niin “perennial vine”, eli kasvaako alkuperäisolosuhteissaan ja tuottaa satookin ympäri vuoden…? Yhtään en kerkinnyt saada kypsää.

Viime talven mun viidakkokurkku oli vain ikkunalla ilman mitään lisävaloa, katkoin varret noin 10 cm.Se kasvoi talvella alle puoli metriä, maaliskuulla alkoi sitten kovempi kasvu.Mulla teki viime kesänä siemenistä kasvatetut yhden kurkun, yhteensä.Talvetettu teki sitten hyvinkin kurkkuja.

Piti jättää tää talvehtinut ulos, mutten raskinutkaan, kun oli tehnyt isot varastojuurakot, ravistelin isommat mullat pois ja laitoin pienempään purkkiin.Kuvassa juurimukulat, noi vihreet ei kuulu ollenkaan tähän kurkkuun.

Mun tarvii varmaan pikkuhiljaa vierottaa ne lisävalosta. Talvella on yksi reissukin, ja talonvahti tuskin on innostunut juokseen aamulla sytyttään valot ja illalla sammuttaan. Voi kunpa seliväisi talven yli, olivat ihan mahtavan nopeakasvuisia kesällä (siis 10 cm päivässä hyvinkin) ja kukkia ja raakileita tuli PALJON, mutta liian myöhään!

Olisin ihan innoissani jos saisin ensi kesänä niistä satoa.

Olis pitänyt silloin lokakuun alussa tuoda ne sisälle, mutta tyhmyyksissäni jätin purkit lämmittämättömälle kuistille liian pitkäksi aikaa.Vaikka siellä ei ollut pakkanen käynytkään, ne kuolivat silti.Kun toin sisälle, vieläkään ei ole mitään elonmerkkiä.Noh, helppohan niitä on siemenestä kasvattaa, mutta kyllä nyt harmittaa, miksen tuonut edes yhtä heti sisälle.

Toin kolme viidakkokurkkuruukkua syksyllä sisälle, ja näyttäisi, että kaksi ainakin on elossa, kolmaskin ehkä. Saavat tuossa lisävaloa aamusta iltaan, ja välillä on jo aurinkokin paistanut, lyhyesti tosin.

Kun ne tuossa keväällä toivottavasti rupeavat kasvamaan ja kukkimaan, miten ne voisi tukea niin, että ne saa aikanaan vietyä uloskin? Vai pitäisikö sisällä antaa vain kasvaa pöytää pitkin?

Mulle oli ihan uutta, että viidakkokurkku tekee juurimukuloita. Löysin vielä vähän siemeniä, joten niitä täytyy siis kylvää.

Mulla oli se joskus sisällä sellaisessa sisäkasveille tarkoitetussa ruukkun tukeutuvassa köynnöskaaressa. Se teki muistaaksenin sisällä hedelmiäkin.

Totta kai ne täytyy kylvää, Genesee! :slight_smile: Minulla meni pieleen viime vuonna, kun eka ei löytynyt siemeniä mistään ja sitten kesti kuukauden, että iti! Olin jo antanut periksi. Nyt on toiveita päästä napostelemaan viidakkokurkkuja tänä vuonna. Kukkia se teki aivan älyttömästi, mutta loppui kesä kesken.

Ja taas tuli yksi lisäys pakko saada -listalle. Taidan töiden jälkeen lähteä siemenjahtiin… 

Viidakkokurkun mielestä on kevät, se on ruvennut ripeesti kasvamaan! On keittiön pöydällä lisävalossa, mutta saanut nyt ihan oikeeta auringonvaloa sen verran, että sillä on kevättä rinnassa…tai lehdessä…

No nysse viidakkokurkku on lähtenyt vaeltaan kaapin päälle, tavoittelee Aji Cristalin lisävaloja!!

Mihin kaikkeen olette keksineet käyttää viidakkokurkkua? Mielestäni se on säilöntään liian kovakuorinen enkä oikein pidä raakana sen mausta. Itse pakastin sitä puolikkaina ja olen sitten talven mittaan laittanut erilaisiin wokkeihin ja patoihin.Saisiko joltakulta hyviä ideoita?

Nonni, nyt kun vihdoin löysin sopivia köynnöstukia niin milläs saan viidakkokurkkulaiset haalittua niihin? Ovat kasvattaneet huimia lonkeroita “ympäri kämppää”. Tarvis jotenki suostutella ne irtoamaan verhoista, sähköjohdoista, chileistä ym ym niin, että kärhöt ei kokonaan vahingoittuisi, ja houkutella niitä ihanien bambutukikaarieni kimppuun. (Ostin k-citymarketista halvalla, oli kolmen pakkauksissa! Toivottavasti ei haittaa tää kun kerron, mistä vihdoin löysin mieleiset!)

Bumble tai joku muu tietävä, onko viidakkokurkun karaisussa mitään erilaista verrattuna esim. tomaatin karaisuun? Vaatiiko korkeammat lämpötilat tms? Ulkona lähemmäs 20, puolipilvistä, aattelin nostaa puoleksi tunniksi tänään ekaa kertaa ulkoilemaan, kun huomasin, että rupeavat kukkimaan! :O)

Ihan normaalisti vaan :slight_smile:

Minä riivin viikko sitten omani irti chiliviidakosta ikkunalta ja vein kasvariin. Istutin sen isoon ruukkuun ja laitoin kiipeämään semmoseen purkkiin asennettavaan köynnöstukeen. Vähän pelkäsin, että lehdet palaisivat auringossa, mutta tuommonen kennolevy näyttää varjostavan riittävästi. Köynnös oli kasvanut sisällä aika pitkäksi ja alimmat lehdet jo kellastuneet. Kukkiakin siinä oli, mutta kaikki sisällä tulleet hedelmän alut on kuivaneet pois, sillä niitähän ei ole mikään tai kukaan pölyttänyt.

Jos ei ole kasvihuonetta suojaisin alussa harsolla tai muovihupulla, sillä ulkona tuuli näyttää olevan sisällä kasvaneille kasveille miltei pahempi kuin aurinko.

Kiitos Kaisaliisa! Viidakkokurkut olivat puoli tuntia puolivarjossa tänään, huomenna jatkuu. Juu, Genesee, mulla ei oo kasvaria, eli varovasti saa edetä. Minkä kokoisissa astioissa ne kasvavat sinulla? Pohdin, ovatko omani = varmaan ovat liian pienissä.

Se näissä on muuten erikoista, että en nähnyt niissä yhtäkään tuhohyönteistä koko viime kesänä, vaikka pihalla on muuten kirvoja jopa raparpereissa!!

Tosiaan kolme talvetin, mutta yksi kuoli harmillisesti tuossa ihan viime metreillä.

annesurf, ei siinä karaisussa varmaankaan mitään erityistä ollut, tuulta välttäisin. Mun kurkut on jo ulkona, mutta näyttää jotenkin huonoilta ja veteliltä, taisi olla onnen kantamoinen se edellisten menestys.

Onneksi on siemeniä vielä jäljellä.