Ainokainen viidakkokurkkuni oli kasvattanut aikamoisen viidakon metrin korkuiseen köynnöstukeen, joten heinäkuussa siirsin sen seinän viereen, josta olen poistanut pohjantähti köynnösruusuja. Vanhimmat lehdet on jo alkaneet kuihtumaan, mutta latvus leviää pitkin seinää. Hedelmiäkin siinä on useita ja niille pitäisi keksiä jotain käyttöä.
Joko joku muukin on kylvänyt viidakkokurkun siemeniä tälle keväälle? Minä kun viime vuodesta muka viisastuneena kylvin ne jo maaliskuun alussa että ehtivät itää. Niinpä ne viime vuodesta kovasti poiketen ihan kiusallaan lähtivät viikossa kasvamaan ja nyt kasvattelevat jo kovasti oikeita lehtiä. Ja vielä jokainen siemen iti, vaikka viime vuonna sain kymmenestä siemenestä yhden kasvamaan ja sekin kuoli ekalla ulkoilu kerralla. Toivottavasti nämä ei nyt ihan villinny ennen kesää
Jopas oli terhakas lähtö tälle vuotta, hih.
Minulla on yksi viimevuoden siementaimi talvehtimassa, on hyvinkin hengissä.
Pienet taimet (4) muuttivat tänään aamulla kymmenen litran ruukkuun ja kunnollisille kiipeilytelineille. Jurottavat tietysti naama pitkänä mutta jospa niistä joku leppyy ja lähtee nousemaan!
Kylvin pari päivää sitten viidakkokurkun siemenet, saa nähdä, jos ekaa kertaa saisin satoakin? Tämä on kolmas kesä kun yritän.
Kuinka nopeati viidakkokurkun hedelmien pitäisi kasvaa? Omani on kukkinut ja tehnyt alle 1cm kokoisia kurkkuja jo yli kuukauden ja lisää tulee. Missähän voisi olla vika ettei kurkut kasva suuremmiksi? Näissä ei vielä ole paljoa syömistä Olen latvonut köynnösten kärkiä kun ylittävät reilun metrin, jotteivat kasvaisi liian honteloiksi.
Ei niistä kurkuista muutenkaan tule kuin jotain 3 cm pituisia.
Kasvaako kurkkusi ruukussa?
Kasvavat parvekelaatikossa. Kasvavat kyllä hyvin hitaasti, koska ovat olleet alle 1cm tosiaan jo yli kuukauden.
Luulen että pienehkö multatila rajoittaa kasvua. Halkaise ja katso miltä kurkku näyttää, ettei ala turhaan vanheta ja kypsyttää siemeniä.
Näin varmaan on. Pieniä kurkkuja tulee kokoajan lisää, mutta kasvu tyrehtyy heti alkuunsa
Viidakkokurkku on kasvihuoneessa 60l laastipaljussa, kaverina tavallinen kasvihuonekurkku. Yhdestä (valmiina ostetusta) taimesta on muodostunut ihan todellinen viidakko, varsia on kymmeniä. Nyt vasta huomasin, että jossain kehotettiin karsimaan, aika mahdottomalta tuntuu. Kukkia ja kurkun alkuja on paljon, mutta eivät millään tunnu kasvavan muutamaa milliä isommiksi. Missähän mättää? Oliskos kuitenkin pitänyt raakasti repiä puolet varsista pois...? Vieruskaveri voi ihan hyvin ja paljon on kurkun poikasia siinäkin.
Onkohan kukaan saanut viidakkokurkusta tänä kesänä satoa? Ekaa kertaa kasvattelen ja on kyllä todellinen viidakko. Kiipeilee amppelissa kasvarissa ihan joka paikkaan. Kukkinut koko kesän, tehnyt pieniä alkuja, mutta siinäpä se. Yhden kurkun löysin tänään, joka oli kasvanut ja varmaankin täysikokoinen. Eli valtava . Voiko noi loput minit vielä kasvaa vai onko peli menetetty?
Voiko viidakkokurkkuja latvoa? Nuo ovat noin 40 senttiä pitkiä ja toinen jo haaroo. Molemmissa on joka paikkaan tarttuvia lonkeroita ja ne käyttääkin niitä aika mielipuolisesti. En haluaisi hukkua viidakkukurkkujen mustekalamaisiin lonkeroihin ennen kuin ne voi viedä ulos aikaisintaan kuukauden päästä. Kylvin ne ehdottomasti liian aikaisin maaliskuun lopussa kun itivät muutamassa päivässä.
Voi latvoa, ja latvat juurtuu.
Kiitos Bumble. Pian täällä on viivakkokurkkuviidakko jos juurrutan latvat. Tietysti olisihan niitä kiva viedä jonnekin tuleville (?) taimivaihtareille.
Ei nämä kurkut makunystyröitä hivele; maku on karvas, kuori paksu ja sitkeä. :pinch:
Mutta salaatissa silmänilona ihan mukavia.
Nyt on ensimmäistä kertaa viidakkokurkku testissä. Siemenet on jo mullassa, mutta vielä ei ole itänyt. Kuinkahan hyvin viidakkokurkku sietää paahdetta? Parvekkeeni aukeaa etelään ja on aika kuuma kesäisin. Kastelen kasveja varmaan kaksi kertaa päivässä pahimpana kuumana aikana, eli vettä kyllä saavat.