Auttakaahan uusavutonta! Löysin kirppikseltä hienon sirpin. Siitä tulee varmaan ihan käyttöesine kunhan sen hioo, mutta sirppiä kotiin kantaessani mietin pääni puhki kuinka ihmeessä sitä oikein käytetään ilman että tulee liikkeen lopuksi tökänneeksi keuhkoonsa? Siis miten päin se pitää olla kädessä ja mihin suuntaan liikutetaan? Wikipedia kyllä tiesi kertoa, että toisella kädellä otetaan tukku leikattavaa nippuun ja sitten sirppikädellä huitaistaan mutta eivät sitten selittäneet että miten… Youtubesta löytyi kyllä hienoja sirppivideoita mutta niissä käsiteltiin lähinnä sirppiä lähitaisteluaseena. Voisiko joku selittää miten tämä homma hoituu? Viikatteen jotenkin tajuan, ja siinä on sentään pitkä varsi estämässä harakiriyritykset mutta tämä sirppi vaikuttaa melkoisen haastavalta välineeltä…
Vai lähitaistelua. Kyllä tässä nyt joku video tarvittaisiin, miten sitä nyt muuten selittämään pystyy. Mä luulen, että sun pitää nyt vaan mennä kokeilemaan ja etsimään oikeaa tapaa, ellet löydä jotain pappaa siitä läheltä näyttämään. Sama tyyli, kuin viikatteella, mutta pienemmässä mittakaavassa, eli suoraan vaakatasossa oikealta vasemmalle huitaistaan, no suoraan, siis kai siinä joku kaari tulee, eikä saa nostaa kärkeä ylös. Keuhkoon et sillä tökkää, etkä mielellään sääreenkään. Mä olen kyllä käyttänyt sirppiä viimeksi mukulana, joten ei se niin vaikeaa voi olla, jos lapsellekin voi sirpin käteen antaa.
Sirpillä ei huidota, vaan käytetään lyhyitä liikkeitä, vasempaan käteen nippu korsia, ja oikeella kädellä terän kärki tavallaan itseen päin katkaistaan nopeasti nippu.Tai niin itse teen, muorilta opittu, vaikee selittää, enkä tiedä kuinka taiteensääntöjen mukaan se on.
Varovasti ja hosumatta vaan opetteleen, olisko tuttavapiirissä joku ehkä vanhempi ihminen joka vois näyttää.
Mielestäni sirppi on paljon parempi kuin kaikenmaailman trimmerit.
Niin, tuo huitaisu on kyllä ehdottomasti väärä sana, pitää olla sellainen hallittu liike, joka pysähtyykin hallitusti. Ei siinä mitään suurta nopeutta tarvita.
YouTubestahan noita videoita löytyy hakusanoilla "how to use a sickle / hand scythe", vaikka tällainen. Myös sivuttaissuuntaista tyylinäytettä löytyi.
Ja hakusanalla old times wheat löytyy ainakin maltalainen tyylinäyte. Old times hay näyttää viikatteen käyttöä.
Oleellista hommassa on myös välineen terävyys; tylsällä ei tuu kuin hikeä, kirosanoja ja juurineen nousseita kasveja. Teroitukseen hiomakivi tai timanttiteroitin. Ja hionta terän kummaltakin puolelta.
Minulle osui silmiin lähinnä tällaisia videoita, samoin kuukkeloimalla löytyi noita taistelupätkiä . Mutta tuo hand scythe-pätkä oli jo havainnollinen. Mutta minua jotenkin hämää tuossa se, että sitä kamalan terävää terää vedetään siis itseä kohti!? Siis tavallaan kohti omia polvia. Tulee mieleen, ettei siinä tarvitse kuin vähän horjahtaa niin piipaa-autolle tulee käyttöä. Maltalaisetkin näyttivät tekevän samoin. Jotenkin itselle olisi tullut mieleen, että jos se sirppi on oikeassa kädessä, niin sillä leikataan vasemmalta oikealle niin että se terä kaartuu oikealle ohi omien kinttujen. Mutta ilmeisesti tuossa on terä tehty juuri nimenomaan päinvastaiseen työtapaan kun rönsyliljaa vähän yritin sillä sohia. Vasemmalle leikkaa nätisti, oikealle ei ollenkaan.
Tuo minun sirppini on kyllä semmoinen aika pitkäteräinen, lieneekö sitten "suora" sirppi vai mikä, sitä pitkää terää on kuitenkin yli 30 senttiä… Mutta kyllä tämä homma opetellaan! Olkoon kuinka pelottava ase tahansa niin moottoroidut hilavitkuttimet ovat vielä pelottavampia!