Huonolta näyttää – on alkanut tiputtamaan lehtiä. Otin varmuuden vuoksi latvasta pistokkaan, ja ovat edelleen vesi ämpärissä molemmat. Ja ostin jotain merileväpohjaista juurrutus ainetta jota odottelen postista saapuvaksi, en tosin tiedä onko siitä tässä tapauksessa apua.
Minä olen juurruttanut joskus oman mummini neuvosta fiikusta rahkasammaleessa, hyvin toimi. Rahkasammalta vaan varren juureen kourallinen ja muovipussi päälle, suihkutetaan märäksi ja suljetaan kuminauhalla.. Otetaan pois ja istutetaan multaan, kun juuret näkyy pussin läpi. Kärsivällisyyttä ja onnea...
kertokaas mitä kannattaisi tälle tehdä..
nyt tässä on enää noita pienen pieniä lehtiä tuolla kärjissä.. isommat lehdet on melkein kaikki pudonnut... ötököitä ei pitäisi olla.. on meinaan aika ruma kasvi
minulla oli kanssa joskus samanlainen fiikus joka tiputteli lehtiään talvisin... valoisammalle ikkunalle laitoin ja muistaakseni lisäsin kastelua.. enään ei sitä ole kun kissa pudotti sen pylvään päältä.. mutta tiputtelu siltä loppu.. ja merilevä uutetta rupesin käyttään...
Eli tarvitsen hoito ohjeita Fiikuksele
tällä hetkellä ruskeita pilkkuja lehdissä ja lehdet kellastuu alkoi jo heinäkuussa tuo kellastuminen
altakasteluruukkussa halkaisija 240mm
huonelämpötila 20 astetta ei suorassa auringon valossa ei vetoisessa paikassa.
Olen kastellut hyvin niukasti noin 1dl/vko
mitä teen jotta se ei kuole?
Ötököitä veikkaan; vie suihkuun ja suihkuta joka puolelta useaan kertaan kunnolla. Kuivahdettua mäntysuopa- tai tolusuihkutus, iso muovipussukkahuppu päälle ja vielä hupun sisään mäntysuopa- tai toluliuosta reippaasti, hupun alareuna vedetään ruukun alle mahdollisimman tiiviisti (aivan tiiviiksi en ole saanut, kun olen valmistanut hupun 4-5:stä jätesäkkiä suuremmasta pussista maalarinteipillä). ~3-4 vrk:n kuluttua avataan senverran pussukkaa, että saadaan sinne menemään suurinpiirtein joka paikkaan tolu- tai mäntysuopaliuossuihke ja uudestaan pussukka kiinni.
1-2 vrk: kuluttua poistetaan pussukka ja jatketaan karanteenioloa, kunnes todetaan ötökättömäksi.
Näin olen saanut töissä neukkarin fiikuksen ötökät kuriin runsaaksi vuodeksi.
Ei ollut ötököitä
kukkakaupias sanoi et jos lehdet kellastuu ja tippuu pois silloin on kasteltu liikaa, vettä en ole antanut enään 5pv.
Voisko syy olla jossain muualla.
Pitäiskö mullat vaihtaa vai mitä pitäisi tehdä
Olisikohan paikkakuntasi kirjastossa Maj-Lis Pettersonin Terveet ruukkukasvit ? Erittäin hyvä kirja, josta saa neuvoja monelle huonekasville.Painettu 1990, joten tuskin sitä löytyy enää kirjakaupasta. Kannattaa ostaa, jos jostain löytyy. Ei taida suomeksi ollakaan muuta vastaavaa tauti- ja ötökkäkirjaa huonekasveista.
Valitettavasti ei ollut tarkistin äsken soittamalla ei ole kuulemma ollut kysyntää.
Kirjakaupasta ei myöskään ollut.
Olisiko jossain nettikaupassa tai antikvariaatissa? Tai kaukolainauksella kirjastosta.
tällä hetkellä ruskeita pilkkuja lehdissä ja lehdet kellastuu
- nuo pilkut kyllä viittavat mielestäni ötököihin selvästi (toivottavasti olen väärässä); vie nyt ainakin suihkuun kasvisi siten, että peität ruukun multapinnan mahdollisimman hyvin, ettei ruukkuun pääse vettä.
Täytyy ihan kysyä, että kun on ruukku on 23O mm, lämpö plus 20 ja kastelet fiikusta 1 dl viikossa. Kärsiikö se kuivuudesta ?
En tiedä tuosta kastelusta,mutta olen noudattanut kukkakauppiaan ohjetta joka oli altakasteluruukussa vain 1dl viikossa.
Mutta en ole ihan varma täällä kun on 7 kukkakauppaa josta 3 liikettä ei edes tiennyt mikä on fiikus.
Eipä ole näkynyt ötököitä erelleenkään ja pilkkuja 2 lehdessä jotka ovat kellastuneet.
Olisko täälä ketään puutarhuria joka vois kertoa toiminko väärin?
Nyt on oksan alku kuollut eli kaikki lehdet putos pois pelkkä tynkä jäi jäljelle.
Voisko olla kuivuutta vai liian vähän valoa?
Edit:Fiikus on suihkutettu
Omaa fiikustani olen kastellut reilusti kerralla ja antanut sitten kuivahtaa kastelukertojen välillä, talvella kuivahtamisaika on ollut pidempi kuin kasvukaudella. Fiikukseni viihtyy ahtaassa ruukussa kokoonsa nähden. Minun kastelutapaani eivät sovi altakasteluruukut , joten kasvit kasvavat 90% saviruukuissa. Ja voivat hyvin :-)
Lisää tietoa ja ohjeita laidasta laitaan saat kun kuukkeloit : Ficus elastica, huonekumipuu.
Nyt jos lehdet on menetetty, ryhtyisin kastelemaan sitä reilummin. Joko fiikuksesi lähtee kasvuun tai sitten sitten se on kuivahtanut totaalisesti ja peli on menetetty. Ikävä juttu, mutta kaupasta saa uusia. :-)
Ei kaikki lehdet ole pudonneet vaan kahdesta oksasta.Nyt olen käsitellyt torjunta-aineella koko kasvin ja kastellutkin reilummin,lannoitin hiukan et toivottavasti se nyt lähtis uutten kasvuun.Ei ole aikaisemmin tätä tehnyt,joten on uusi asia.
Vika selvis ei ollut ötököitä vaan kuivumisesta johtuva ruskettuminen ja veden puute.
Mullat piti vaihtaa siinä oli väärää multaa..
LAITAN NYT OHJEET KAIKILLE:KEVYT SORAA POHJALLE JA KAKTUSMULTAA EI MUUTA MULTAA.
Pelastin robbarin roskiksesta limoviikunan. Täällä oli yöpakkasta noin -3 astetta. Se oli unohtunut auton takapaksiin yöksi joten nytte pyytelisin ihan selviytymis vinkkejä ja ennusteita tuolle. Mitä kannattas tuolle tehhä että se ei kuolis? Ja kuinka iso selviämis prosentti sillä on? Kannattaako tuon alimpia tai lehdettömiä oksia leikkoa tai kannattaako vaihtaa multia?
Muistelen jostakin kuulleeni/lukeneeni, että limoviikuna ei yhtään tykkää alhaisista lämpötiloista… ja -3 astetta on kyllä jo aika kylmä. Toivottavasti ei hällä roskiksessa ehtinyt käydä “noutaja”. No, itse nyt aluksi vain hieman kastelisin, sitten vaan odottelisin ja toivoisin parasta. Oksia en lähtisi leikkailemaan, enkä vaihtamaan multaakaan. Jos limo on yhä hengissä, niin rupeaa varmasti jossakin vaiheessa pukkaamaan uusia lehtiä.
Tilanne raportti: Päivä4: Yhtään lehteä ei oo enää tiputtanu, ne oksat jossa on lehtiä, luupattaa. Lehdet on kyllä ainakin toistaiseksi täysin vihreet. Alaoksat taitaa olla aivan kuivat (tuota mietin just että kannattasko leikata) ja multa on jotai todella höttöä joka ei ees paina mitää se tuntuu joltai kankaalta ennemmi ku mullalta.