FinnishDove, mitä ilman talvitakkia ulkoilleelle limolle kuuluu? Jos on edelleenkin eläväinen ja vanha "multa" jotain kumman höttöä, niin varmaankin kannattaisi vaihtaa uudet mullat. Ja jos ne alaoksat ovat yhtä rapsakkaa kuivunutta risua, niin joutavat leikata pois.
viihtyykö fiikus altakasteluruukussa?
Laitoin Fiikuksen siemeniä kasvamaan, nyt näkyy jo taimen alkuja.Saas nähdä kuin kauan kestää, kun on oikean kukan kokoinen.
Korvakeviikuna/-fiikus = Quastihula (tms)
Tietääkö joku oikean latinalaisen nimen ja/tai linkkejä hoito-ohjeisiin?
ficus cyathistipula. mahtaisiko tuolla jo löytyä hoito-ohjeitakin?
Ficus cyathistipula.
edit: Mai-lee ehti ensin.
Eipä oikeen löytynyt ohjeita. Eniten epäselvää se, että myyjä sanoi, että pitää antaa kuivaa välillä kunnolla. - Enemmän kun tikapuukukan (strelizia tms). Mutta nettisivut näyttäisivät vihjaavan, että pitää pitää tasaisen kosteana… ?? Oisko aavistusta, kumpi noista enemmän pitää paikkansa - vaikea noudattaa yhtäaikaa / tehdä kompromissiakaan…
Itse olen huomannut monie kasvien kohdalla, että pintamulta saa hieman kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Muutaman olen tappanut liikakastelulla, muutaman liialla kuivuudella. En kyllä tuosta tiedä sen tarkemmin, mutta tällainen yleiskommentti minulta. Monilla nettisivuilla kyllä sanottiin, että pidä multa kosteana. Muistaakseni näin sanottiin myös vuoripalmusta, mutta itse olen antanut aina hieman kuivahtaa ja kasvi voi TODELLA HYVIN.
Tuosta löytyy ainakin jotain tietoa, kohdasta viikunat http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/121/valloittavat+viherkasvit.htmn
Tulipa tehtyä eksoottinen hankinta. Välimerellisten taimien (laakeri, oliivi, sitrukset, jne.) hyllystä lähti mukaan aitoviikuna, jossa on sievät kurvikkaat lehdet ja jopa muutama hedelmänraakilekin. Pidän sitä nyt kesän kasvihuoneessa ja ihmettelen, että selviäisikö se ikkunalaudalla huoneenlämmössä talven yli. Mukana tullut lappu väitti, että se kestäisi jopa - 8 asteen pakkasen. En usko. Onko täällä menestyksekkäitä viikunankasvattajia joilta voisi kysellä vinkkejä?
Minulla oli joskus siemenestä kasvatettu aitoviikuna ihan huonekasvina. Ihan hieno oli, mutta olin pakotettu heittämään sen pois kun en oikein pitänyt hänen tuoksustaan… (Haisi ihan pissalle, jos näin suoraan saa sanoa.)
Korjataan sen verran että eipäs ollutkaan siemenestä kasvatettu, vaan sain joltain sen pistokkaana.
Siirsin nämä kaksi viimeistä tänne kun täällä on muistakin viikunoita keskustelua.
Huh, pissinhajuinen huonekasvi ei kuulosta yhtään miellyttävältä… joutuu siis kellariin. Eräs tuttava väitti, että hänen äidillään kasvaa viikuna pihalla vuoden ympäri. Olisikohan menneet viikunat ja kriikunat sekaisin? en usko viikunan pärjäävän talvipakkasissa edes eteläisessä Suomessa.
Kyllä aitoviikuna on tietääkseni talvehtinut eteläisessä Suomessa. Itsekin aion yrittää, kunhan saan jostain uuden taimen, edellisen kun onnistuin tappamaan jo sisällä. Se kasvatti kevättalvella piiiitkäät uudet versot ja minä laitoin ne letille. Ei tykännyt viikuna siitä.
Koskaan en huomannut, että viikunallani olisi ollut joku erityinen ominaishaju.
Alan Titchmarchin kirjassa opastettiin, ettei kannata lannistua, jos aitoviikuna talvikuukausina tiputtaa kaikki lehtensä. Se kuulemma kuuluu asiaan. Se kuulostaa mielestäni siltä, että puu kyllä osaisi varautua kylmiinkin kuukausiin ulkotiloissa. Englannin ilmastossa ainakin siis on talvenkestävä.
Viikunani puuhaa kummia; se pukkaa juuriaan mullasta ylös! Olen altakastellut sitä ja ruukussa pitäisi olla yllinkyllin tilaa, joten olen ihan ihmeissäni. Ja MarjaBee, olen huomaavinani viikunassa sellaisen vähän puksipuun hajua muistuttavan tuoksahduksen.
Itsella Ficus voi hyvin, tosin siitä on tullut hintelä. Se poika on jo reilun metrin mitassa, altakastelu ruukussa on. Tosin unohdan kastella säännöllisesti, mikä ei ole näyttänyt fikustani hetkauttavan suuntaan tahi toiseen. Kuinka saisin fikukseni lihomaan, kun se nyt tosiaan on vain hintela pikku pojan rääpäle. Haluan siitä atleetin. :D:D Onkohan nyt kyse sitten liian vähäisestä valosta…?
Leikkasin isoa Ficus benjamiinaa, limoviikunaa, ja sen nestettä roiskahti silmälaseihin. Harmittavat läntit. Tiedättekö millä aineella se lähtisi pois. Vesi ja fairy eivät auta. Tai meniskö vain pyytämään optikolta apua
Kokeile taikasientä, sitä siivoustarvikehyllystä marketista löytyvää valkoista ja ohutta. Kun poistaa kerran tussit ja kynän jäljet ovesta niin tepsinee linsseihin, ei naarmuta ainakaan.
Parhaat kiitokset neuvosta, Valtsu! Mulla oli Vildan Miracleania siivouskaapissa, kokeilin ja hyvin tehosi fiikuksen tahroihin. Ilman vihjettäsi ei olis tullut mieleenkään kokeilla. Nyt on linssit taas kirkkaat. Täältähän löytyy apu kaikenmoisiin ropleemoihin!