Viikuna (Fiikus) / kaikki,yleistä, Ficus

Fiikus-kumipuuni ylimmät lehdet ovat jotenkin röpelöiset päältä ja vaaleat väriltään. Tuholaisia ei näy tihrustamallakaan, mutta mikä kumma mahtaa häntä raukkaa vaivata?

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/jokuviikuna2.jpg Tässä on kumiviikunani,ja on kasvanut tästäkin paljon,niinku näkyy kuvasta aina kun tekee uuden lehden on tuo punainen kuori valmiina jonka sisällä on taas uusi lehti.Onko muilla sama juttu,että tekee kokoajan uuden lehden?Kuinkahan isoksi tuo oikein kasvaa=)?ei mahdu kohta keittiön pöydälle.

Minulla karvaa vajaan metrin korkuinen viikuna ruukussa. Olen siirtänyt sen lasitetulle parvekkeelle. Taimessa on joitakin hedelmiä. Osaako joku kertoa miten minun tulisi menetellä että saisin niistä ainakin jonkun kypsäksi?

Viikunasta tuossa yllä kyselevä prof.numero 154895, voisitko lisätä itsellesi nimimerkin. Sen voit lisätä tuolla omassa profiilissa :slight_smile:

Kyseessä on Ficus Carica siis aitoviikuna.

Voikos tänne kirjotella jos omistaa Ficus Lyratan, eli Lyyraviikunan ?

Tiudeliini, kaikki Ficukset sopivat (ja toivotaan laitettavan) tähän saman otsikon alle :slight_smile: Jos otsikko olisi yksilöity vain jollekin tietylle, niin sitten asia olisi toinen, mutta nyt se on tarkoituksella jätetty niille kaikille avoimeksi.

Juu, minäpä ostin tässä sen lyyraviikunan. Todella hienot lehdet sillä on. Mites tätä kukkaa nyt kastellaan ? Pitääkö multa olla tasaisen kosteaa kokoajan vai tykkääkö kuivahtaa ?

Miksi viikunan lehdet ovat tuommoiset käppyrät? Eikä ne ole semmoiset paksut, vaan ohuet ja vaaleat.. Lehdet eivät ole kovinkaan nuoria, joten se ei voi johtua siitäkään

Osaisikohan kukaan sanoa pelastuuko kumipuuni, kun tuossa ennen joulua unohdin ikkunani yöksi auki ja nyt rakas mieheni palellutti puuni uudestaan? Onko mitään tehtävissä enään, lehdet ovat kokonaan nuupahtaneet alaspäin. Menin tyhmänä ensimmäisellä kerralla leikkaamaan muutaman lehden pois kun kaikki eivät olleet nuupahtaneet, olikohan se pahakin virhe? Nyt on pakko kysyä viisaimmilta neuvoa mitä voin tehdä. Tällä kertaa on jokaisen lehden nokka kohti lattiaa. Kiitos neuvoista jo etukäteen!

Ghjk, jos se patteri vieressä on lämmin, niin sillä on kuuma. Se yksinkertaisesti joutuu haihduttamaan lehtien kautta liikaa. Pistä sille joksikin aikaa alusvatiin vettä ja purkin pohja vedenpinnan yläpuolelle ja tarpeeksi valoa, mutta ei suoraa auringonpaistetta.

::nibes::, itselläni kävi samalla tavalla. Leikkasin pari oksaa ja latvan pois. Pysyi hengissä, mutta ei koskaan toipunut entiselleen. Jos saat sille kosteat olosuhteet, ilman että homehtuu, tai juuristo on liian märässä, niin voisi onnistuakin. Koittaa kannattaa:)

Mitä teen tämän huonekumipuun kanssa,en haluais menettää sitä,luulin että johtus liika kastelusta,harvensin kastelua,meni vielä huonompaan suuntaan,ei oo ötököitä tai sellasta.

Nyt olen varmasti väärässä osoitteessa. Syötävistä viikunoita olen haaveillut. Nyt oli yhdessä kasvihuonekirjassa ihan lämmittämättömässä kasvarissa viikunapuu. Olisiko sellainen mahdollinen, vai pitäisikö sisällä kasvattaa, ja tulisiko silloin satoa. Siemenistä saa kasvatettua, mutta onko jossain myynnissä, ja millä nimellä?

Voi olla, että muistan väärin, mutta olisiko puutarhamessuilla viime vuonna Sofianlehdon ständillä ollut viikunoita. En mene takuuseen, enkä löytänyt heidän nettisivuiltaan mainintaa.

Oma viikunapuu olisi aivan mahtavaa! Viime kesänä Unkarissa saatiin viikunoita suoraan puusta ja olivat aivan uskomattoman hyviä. Kotosuomessa sitten kaupasta yritin niitä ostaa, vaan eivät olleet hyviä ensinkään. Eivät tietysti olisi omatkaan aivan unkarilaisen kotipuutarhan viikunan veroisia, mutta haaveilla saa.

Minulla on pieni viikunapuu (Fig) ruukussa. (Sillä ei siis ole mitään tekemistä tämän kumipuun kanssa.)Ostin sen toissavuonna Plantagenista ja siinä oli viisi raakiletta jotka kasvihuoneessa kypsyivät. viime vuonna teki kaksi, jotka eivät ehtineet kypsyä. Se on talvehtinut viileässä ja tiputtiTtalveksi kaikki lehtensä mutta nyt on puhjennut kaksi uutta lehteä. tuotetiedoissa luki, että kestäisi jopa -13 astetta pakkasta mutta en viitsinyt riskeerata ulos jättämistä. Puulla on tosi kauniit lehdet, mutta saattaa puksipuun tapaan vähän tuoksahdella.

Öö, kuinka pieni on pieni tässä tapauksessa?

Kaupassa viikunani oli ehkä noin 30-40 senttiä korkea. Sen kaksi vahvinta oksaa kasvoivat viime kesänä noin 50 senttisiksi ja ne harottivat molemmat sivuille. Olen nyt ‘typistänyt’ ne haaromisen toivossa ja kokeilen, juurtuisivatko nuo kaksi noin 20 senttistä oksanpätkää vesilasissa.

Mikä on oikea leikkaustapa huonekumipuulle? -minun kokemusten perusteella se alkaa kasvattamaan hyvin herkästi sellaista "vaakataso-oksaa" leikkauskohdan alapuolelta…

olen nähnyt muutamia todella kauniita, vanhoja yksilöitä joissa on tuuhea latvus -juuri sellaisen haluaisin kasvattaa omasta ruipelostani…

krassinkukka, fiikuksen leikkaamista koskeva viestisi löytyy nyt täältä. Kenties tässä ketjussa on jo aikaisemmin asiasta ollut juttua, vastauksia odotellessa kannattaa vilkaista