Minä vaihdoin masentuneelle huonekumipuulle oikean kukkamullan, ollut melkein vuoden kesäkukkamullassa, joka oli tiivistynyt aika kovaksi.
Ostin tuossa joku aika sitten taas tämän vesifiikuksen, tykkään tästä, vaikka aina saan sen jossakin vaiheessa hengiltä kastelun unohtamalla. Olen koittanut juurruttaa tuosta uusia alkuja jo vaikka kuinka kauan, mutta ei koskaan tunnu onnistuvan: Vedessä mätänee, multaan tehdyt taivukkaat eivät vain juurru, multaan leikatut pistokkaat kuolevat myös ennen juurtumistaan… No, eilen keksin uuden tavan yrittää:
Eli kahdesta pisimmästä versosta poistin pieneltä matkalta lehdet, ja tuon kaljun kohdan laitoin likoamaan vedellä täytettyyn pilttipurkkiin. Vielä jos innostun, voin juurten ilmaannuttua vaihtaa vesipurkkien tilalle multapurkit, jotta pätkät ovat varmasti kunnolla juurtuneet ennen emosta irrotusta.-On se nyt kumma jos ei ala juurtua…
Mun huonekumipuu kuolee
Se alkoi roikottamaan lehtiä ja lehtiruodit meni keltaiseksi. Annoin sille parisen päivää sitten vettä, eikä apua. Eilen nostin pois ruukusta, jos se olis sitten liiasta kastelusta. Ei ollut multa märkä (samaan tahtiin siis olen aina kastellut, joten mullan on täytynyt kuivaa aina ennen seuraavaa kertaa). Nostaessa 4 lehteä tippui irti. Näyttää tosi kauniilta metrinen keppi jonka latvassa on kolme isoa lehteä
Veteleekö se viimeisiä vai häh?
Tiipero, minäkin ihastelin tuota vesifiikusta huonekasvikirjasta.
Sain nuo "taivukkaat" muutamassa viikossa tekemään juurta veteen ja istutin koko komeuden altakastelu-ruukkuun, jonka löysin kirpparilta, nyt nuo taivukas-osatkin ovat siis jo mullassa, mutta vielä en ole uskaltanut leikata poikki.-vasta olen katsellut sillä silmällä. -Jos innostut ja haluat pistokkaan piiperö, niin saat kyllä, voisin vaikka vähän juurruttaa alkuun jos haluat.
Olisihan se oikein kiva, mutta kävisikö vasta esim. elokuussa, koska riskinä on, että se kuivahtaa, kun olemme mökillä? Elokuussa emme enää lähtisi, silloin minulla olisi aikaa hoitaa sitä.
Onko kirjavalehtinen fiikus miten harvinainen? Näin tässä männäviikolla sellaisen ensimmäisen kerran elämässäni ja kyllä se oli kaunis, vaikka muuten en mikään fiikuksen varsinainen ihailija olekaan.
Jos tarkoitat sitä kirjavaa kumiviikunaa, niin vähemmän sitä on kuin sitä perusvihreää, mutta kyllä sitäkin aika paljon näkee.
Juuri sitä vanhaa kumiviikunaa, mutta vaaleilla lehdenreunoilla.
Kyllä niitä on jonkin verran kaupoissakin.
Viime vuonna en sitä viikunapuuta löytänyt mistään, joten kuivatun viikunan sitten laitoin multaan. Nyt on yksi pikku taimi vielä hengissä hädin tuskin, kokoa on melkein 15 cm, vaikka 1-vuotissynttärit lähestyvät. Miten sen nyt saisi pysymään paremmin hengissä ja vielä kasvamaan? Se on nyt ollut itäikkunalla, tavallisessa kukkamullassa, lannoittanut olen vaan kyllä niillä ravinnepuikoilla.
Sain 2001 20 cm Kumipuun latvan, jonka juurrutin. Nyt minulla on 2 metrinen rohjake jossa on vain 2 sivuhaaraa alhaalla. Tänään leikkasin puolen metrin pätkän latvasta ja laitoin veteen juurtumaan, sitten metri vartta pois ja mulle jäi 2 haarainen 0,5m fiikus jäljelle. Nyt sen pystyy taas käyttämään suihkussakin helposti ja kesäksi voin viedä se ulos.
Omalle rohjakkeelleni olen antanut vettä 0,5 -1 litra kerralla, parin viikon välein. Kasvi on lasitetussa 5 L ruukussa,multa jotain altakastelumultaa ja lisäruokintana kanankakkaa keväisin. Hirveästi en lannoita, kun kokoa ja pituuttaa tulee muutenkin.
Minulla on Ficus elastica robusta merkkinen huonekasvi. Kesällä innostuin kastelemaan liikaa kuivaa kasvia. Vettä meni altakasteluruukkuun hieman max-pinnan yläpuolelle. Yritin kaataa ylimääräisiä vesiä pois, mutta eipä onnistunut. Hoitotapaturman seurauksena kasvi päätti kasvattaa juuria varrestaan. Mitä teen juurille? Niitä on 4 kpl ja pisimmillä pituutta n. 20 cm. Muuten kasvi voi edelleen hyvin:)
Minulla on 5 tainta Aitoviikunaa (Ficus carica). Nyt 2v taimia. Nämä kestää yllättävästi pikkupakkasta. Ekan vuoden talvella olivat jääneet kellariin johon pakkanen meni sisään ja keväällä huurteesta pelastin ne sisälle. sieltä vaan kasvu jatkui. Tämän toisen talven ne on viettänyt sisällä koko ajan. Nyt ovat hyvin lähteneet kasvuun jo tälle vuodelle.
Tässä isoin taimi n. 25cm.
Tämä on n. 15cm
Ekmanskalla on appelsiini villiintyny keväästä, minulla korvakeviikuna. Juurrutin sen olisiko kolme vuotta sitten. Juurtui ja on olla jököttänyt ilman mitään uutta kasvua tämän ajan. Ja nyt aamulla huomasin kolme uutta lehteä. Sitkeys kannattaa!
Kävin pyyhkimässä pölyjä kukkapöydältä ja mikä yllätys: korvakeviikunassa kasvaa kolme viikunaa. Isoin on jo halkaisijaltaan 3cm. Ihmettelinkin kun on työntänyt uutta lehteä koko kevään ja nyt ei vähään aikaan. Syynä on siis ollut tuo viikunoiden kasvattaminen. Toivottavasti eivät putoa, kun nostelin ja kääntelin ruukkua.
Jaksan kyllä ihmetellä/ihastella tuota minun korvakeviikunaa. Kevään ja kesän aikana se on tehnyt ainakin seitsemän viikunaa. Osa on jo tippunut ja laitoin ne roskiin (olivat mustuneita). Kaksi viikunaa pääsi äsken lähempään tarkasteluun. Keskusta on ruskea ja siinä on paljon tosi pieniä siemeniä. Suurin osa viikunasta on aivan kuin superlonia. Erottelin siemeniä, ajatuksena tietenkin kasvatus. Osan kylvin nyt tuoreeltaan, osan taidan antaa kuivua. Kumpiko lie toimii tässä tapauksessa?? Harmi vaan kun en tehnyt tuota kesemmällä, valoisempaan aikaan. Onko kellään kokemusta, mitä odotettavissa on vai onko mitään?
Kotitarhuri, miten sujui viikunan siementen idätys? Saitko pidettyä taimia hengissä?
Piti etsimäni täältä ohjeita kumiviikunan lisäämiseksi, koska olen joskus löytänyt täältä jotain vinkkejä nyt voisin lisätä siihen vinkkejä vielä lisää. Varsijuurrutusta ilmeisesti suositellaan, mutta joku vinkkasi laittamaan katkaistut varret veteen tummaan lasipulloon. Miulla ei ollut tummaa lasipulloa, mutta laitoin ne vaaleaan lasimaljakkoon tammikuussa. Kuukaudessa oli ilmestynyt juurenpätkä yhden latvan varteen. Pari viikkoa myöhemmin myös toisen latvan varressa oli juurenalkuja. Nyt juuret jo 20 cm ja alkaa olla kiire laittaa ne multiin. Miun kumiviikunat olivat sellaisia latvastatuuheita eli varresta oli hävittänyt kaikki lehdet, joten kiusaus oli suuri katkaista varsi noin keskivaiheilta. Kannattaa kuitenkin katkaista varsi siitä, missä se on vielä vihreä. Ruukkuun jäi kaksi varrentynkää, jotka aloittivat uusien lehtien kasvattamisen aivan varren yläpäähän. Siinä meni kuitenkin jo yli pari kuukautta, ennenkuin mitään merkkejä oli nähtävissä. Ja ruukkuvarsiin ei jäänyt alunperin yhtään lehteä (eikä lehtivihreää), joten kasvi on pukannut uudet lehdet omien varastojensa varassa. Sanoisin, että kumiviikuna on helppo juurrutettava myös vedessä.
Ostin syksyllä komean vihreälehtisen Fiikuksen (kumiviikuna?) joka nyt on tiputellut alimpia lehtiä. Sen lisäksi ylimmät lehdet ovat hieman nuupallaan olevan näköisiä ja lehdet on reunoista rullautuneet. Liikaa vettä, liian vähän vai mkä lie vikana?
Itselläni on vastaava kasvi (Ficus elastica robusta eli huonekumipuu). Omani tiputtaa aina syksyisin muutaman lehden. Yleisiä ongelmia näin kasvukauden ulkopuolella tuolla ovat: liian korkea huonelämpötila, valonpuute, ja liiallinen kastelu. Mullan pitää olla ainakin kaksi senttiä pinnasta kuivaa ennen uutta kastelua. Kasvi pitää myös sumuttelusta.