Viikuna (Fiikus) / kaikki,yleistä, Ficus

Kuinka vähässä valossa fiikus viihtyy? Isoja olkkarin ikkunoita vastapäätä seinustalla olisi juuri fiikukselle sopiva paikka. Saiskohan sen menemään siinä paremmin kuin patterien ja ikkunoiden lähellä.

Tässä mun Aitoviikunat, kuvattu kuukausi sitten, kun pääsivät ulos totutteluun. Nyt ovat kasvihuoneessa paossa kylmiä öitä.

kuva

Minun kumiviikuna ei ole kasvanut yhtään tänä kesänä…Muuten se on hyvässä kunnossa.Johtuneeko sitten paikan vaihdoksesta vai mistä.Alkukesästä muutimme.

Kasvit kyllä pidättäytyvät kasvusta ja kukkimisesta muuton jälkeen hetkeksi. Äkilliset lämpötilamuutokset, liikuttelu ja koskettelu saavat kasvin varuilleen. Minun kumiviikunani käyttäytyi juuri näin muuton jälkeen. Nopeinta kasvu on ollut keväällä mullan vaihdon jälkeen. Myös leikkaaminen synnyttää uusia lehtiä ja lehtihankoja. Monelle on varmaan käynyt niin, että kaupasta ostetusta fiikuksesta putoaa alimpia lehtiä tiuhaan, minulle myös. Otin härkää sarvista ja leikkasin keväällä kasvin keskeltä poikki siten, että lehdettömään varteen jäi muutama sentti vihreää vartta. Varren leikkauspinnan suljin kelmulla. Lehdellisen “pistokkaan” laitoin savimaljakkoon. Juuret ilmeistyivät noin 2 viikon sisällä ja uudet lehdet tynkävarteen kuukaudessa. Joku on täällä pentissä neuvonut laittamaan lehtivarren vihreään tai muuten tummaan lasipulloon. Juuret varmaan kasvavat pimeässä.

Kiitos Miranda😊 Lehtiä ei ole tiputtanut.Nököttää vain samassa tilassa.Jospa sitten ensi keväänä taas kasvaa.

Ostin ku halavalla sain ( 4 € ) kuva

Joku muukin on sattunut samaan kuvaan. :slight_smile: Onko kyseessä linssilude?

Juu, Milli. Se on aina mulle kaverina ruokaa laittamassa, leipomassa, hoitamassa kukkia ja pissallaki käyvään yhessä :smiley:

Mitä pitäisi fiikukselle tehdä kun lehtiin on tullut jotain vaivaa?

kuva

Tarkistaa onko ökötöitä

No voi pers, onhan siellä :frowning: Mitäs nyt?

Onko sulla Provadoa? Jos ei niin suihkuttele litkulla jossa on yksi osa vettä ja neljä osaa mäntysuopaa

Kiitti Jade. En sitten tullut kattoneeksi tuonne lehtien alapuolelle, mietin vain, että onko jonkun ravinteen puutosta. Nuo vaaleat lehdet oli oksien päissä, leikkasin ne pois. Nyt kannan koko kasvin kylppäriin ja sumutan mäntysuovalla.

Teenkö noin tymäkän liuoksen, eli käytännössä melkein pelkkää mäntysuopaa?

Jätänkö sen mäntysuovan siihen kasviin vai suihkutanko myöhemmin vielä perään vedellä? Pitäiskö tuo mäntysuopakäsittely vielä uusia vaikka useampana päivänä? Mulla ei oo ikinä ollut huonekasveissa mitään elukoita, nyt kun vilkasin lehden alle, niin siellähän ihan käveltiin (punkkeja?).

Jätä vaan, ja uusi muutaman päivän päästä :slight_smile: Kantsii völijätä se viikuna kauvemmas muista kasveista ettei ökötät hyökkää niihin

Onneksi se on ollut itekseen tuossa takaseinällä mutta tsekkaan varuilta nuo muutkin.

Melkein juoksin katsastamaan mangoni koska siinä oli viime kesänä kirvoja. Onneksi ei nyt ollut mitään. Joskus ajastaan hävitin kaikki vähän eksoottisemmat kasvini kun niissä oli aina jotain öttiäisiä. Viikuna muistaakseni säilyi ötökoiltä mutta voi miten paljon niitä oli inkiväärissä.

Yllättävän hyvännäkönen talaven jäläkeen

kuva

Hei,

Muutin viime talvena pahimpien pakkasten aikaan ja fiikukseni kärsi muutossa pahasti. Kasvi lakastui kokonaan ja epäilin jo menettäneeni sen kunnes se alkoi versomaan mullan rajasta uudestaan. Kasvi piti leikata alas kokonaan mutta uudet versot ovat nyt 30-40 cm mittaisia ja kasvavat pituutta koko ajan lisää. :) 

Kasvissa on uusia versoja todella runsaasti ja se muistuttaa enemmän kasvavaa pensasta kuin puuta. Kannattaako minun nyt valita pisin pystysuuntainen verso uudeksi rungoksi ja leikata muut pois vai antaa kasvin kasvaa siten kuin se kasvaa?

Jopas, alkoiko tämä tekemään hedelmää? Ei näitä palluroita kaupassa ollut, eilen huomasin.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/17bd05f8-b592-4037-b8de-b45d.JPG