Viikuna: Limoviikuna, Ficus benjamina

entiedä sitten lajia mutta joku viikuna on.. limoviikuna(?) tiedä häntä..

tämä on jo ollut mulla pari vuotta ja puoltoista vuotta sitten pudotti yli puolet lehdistään.. nyt siihen on tullut tämän verran lehtiä..

ja tälläinen...

huonoja kuvia mutta saatte kait jonkin moisen käsityksen kasvista.. mikä vikana kasvilla? mitään ötököitä ei näy..no-jaa

se on limo. Ja sitä ei vaivaa luultavasti mikään, sillä limot usein pudottavat lehtensä lepokauden ajaksi.

mutta kun se ressu on ollut tuollainen jo yli vuoden! puhetta vieressä oleva limo on ihan "terve"

Eli mikä tämän kasvin oikea nimi onkaan?

Otsikoksi voisi vaihtaa kasvin oikean nimen ja silloin se voisi olla täällä Lajeittain alueella. Toinen vaihtoehto on siirtää palsta tuonne Puutarha - Huonekasvit - Hoito - -kohtaan.

Kumpi on parempi mielestänne?

Limoviikuna

voiko tosta leikata kuolleet oksat pois?

Leikkaa ihmeessä, kuolleet oksathan ei siis kasva enää uutta silmän isku. Tulloo kasvistasi paljon siistimmän näköinenkin, kun ei kuivat ruskeat oksat sojottele minne sattuu. Ihan juuresta voit leikata, kunhan et vahingoita päävartta.

kiitos, niimpä teenkin, aika kammoksuttavan näköinen kun on puolet pelkkää kuivaa keppiä

Minulla olis sellaista kysyttävää limoviikunasta. Kun omani kasvattaa todella pieniä lehtiä, valoa saa niin paljon kuin vaan mahdollista, viime kesän oli ulkona koko kesän auringon paisteessa. Lannoitan kesällä kerran viikossa. Mikä saisi lehdet kasvamaan isoiksi? Vai onko näilläkin jotain pieni lehtisiä yksilöitä?

limoviikuna viihtyy auringossa ja ruukku pitäisi olla saviruukku, laitan ensin ruukun pohjalle sorakiviä, multaa ja kanankakkaa,sitten multaa jotteivät juuret ole lannoitteessa suoraanse polttaisi juurakon ja kasvi siihen kyllä pitäisi kasvaa ja voida hyvin, itselläni on limoviikuna 2,2metrinen 55cm halkaisijaltaan olevassa ruukussa, syvyyttä ruukulla 70cm.

Saviruukku ja aurinko voi kyllä olla kohtalokas yhdistelmä limoviikunalle, joka haihduttaa aika paljon lehdillään. Omani on kautta vuoden hyvin valoisassa ja pidän sen muovisessa altakasteluruukussa.

Jos haluaa isolehtisen kasvin, voi vaihtaa peikonlehteen :-)

limoni on muoviruukussa ja kyllä tuntuu tykkääävän auringosta, kastelen niin että ei ikinä kuivu..

ja tiedoksi minulla on peikonlehti jo..

Pieniviherpeukalo, kyllä niitä pienempi lehtisiä limoviikunoitakin on olemassa. Minulla on ollut semmoinen jo vuosikausia, alunperin Ikeasta ostettu. Sen lehdet ovat kooltaan jotain neljäsosa tavallisen limoviikunan lehdestä. Ikean limoviikuna on tällä hetkellä noin metrin korkea. Lehdet ovat jännän pienet - siron sievät - aikuisessa kasvissakin. Tykkään.  sydän

Minun limoviikunani viihtyy hyvin tuolla nurkassa lasitetussa saviruukussa. Suoraa aurinkoa ei saa, mutta valoisaa on (ikkuna vastakkaisella seinällä). Ja vieressä on jalkalamppu varustettuna kasvilampulla, josta saa lisävaloa pimeään aikaan. Kastelen kun muistan ja lannoitan vielä harvemmin, suihkuun pääsee ehkä kerran, pari vuodessa. Hyvin on pysynyt vihreänä ja kasvanutkin, nyt on noin metrin korkuinen. Eikä tarvitse liian nopeasti kasvaakaan kun sitten ei enää sovi minnekään. naurua Niin, tuo on ollut minulla muistaakseni noin 3 vuotta, ja koko ajan samassa paikassa sohvan takana laatikon päällä.

mites onnistuu kasvatus oksista ??

Juurtumaan vaan vesilasiin, siinä kaikki.

Juu, vesilasiin vaan. Itselläni juurtuivat ihan hyvin, mutta olen kyllä kuullut useammankin kertoneen etteivät oksat juurtuneet.

Limoviikunani on n. 23 vuotta vanha, paljon leikelty yksilö. Ostin sen pienenpienenä kasvina niihin aikoihin kun poikani syntyi, ja siinä vaiheessa kun hän täytti 6 vuotta puu kasvoi jo pitkin kattoa ja oli selvinnyt kahteen kertaan muutosta keskellä pakkastalvea. Sitä on sitten pienennetty leikaamalla useaan otteeseen sen jälkeen, ja nyttemmin ei enää niin kovaa vauhtia kasvakaan.

Sen hyvinvoinnista ja selviämisestä on tullut minulle lähes pakko - jotenkin ajattelen että niin kauan kuin se pysyy elossa ja hyvinvoivana, niin myös pojallani on kaikki hyvin…

En ole koskaan ajatellut ottavani siitä pistokasta juurtumaan, kun on niin kova kasvamaan ja vie hirmuisesti tilaa, mutta nyt tässä kirjoittaessa aloin miettimään että pitäisikö puun jatkuvuus jotenkin turvata…että kaikki olisi hyvin jatkossakin…Hmmm, onneksi poikani ei ikinä eksyisi näille sivuille näitä juttujani lukemaan :slight_smile:

Limoviikunat on myös hyvinvointia vähentäviä kasveja joillekin ihmisille. Varret sisältävät maitiaisnesteen näköistä ainetta, jota kasvi hengittää huoneilmaan lehtien kautta. Astman ja allergian oireita se voi pahentaa tai jopa aiheuttaa, ei siis missään tapauksessa makuuhuoneeseen eikä työhuoneeseen! Julkisissa tiloissa, sairaaloissa ja vastaavissa sitä ei kerta kaikkiaan saisi olla.oho

Olen katkonut oksasaksilla suuren limoviikunan pois edellisistä syistä, kasvista oikein valui tuota nestettä, vaikka se ei juuri haissut tuli siitä huono ole ja nokkani tukkeentui. Tästä opin, että hansikkaita ja hengityssuojainta olisi allergisten hyvä käyttää huonekasvipuuhissa. Oksat kannettiin pakkaseen jäätymään ja jäätyneenä pilkottiin kompostiin.

Näitä haitallisia kasveja joillekin ihmisille ovat myös suuret kiinanruusut.täh?

Sain anopiltani ison limoviikunan ja kun se raukka muutti meille niin siitähän oli jäljellä hetken päästä vain pelkkä ranka, anoppi sanoi että siihen ei ole vaihdettu multaa noin 15 vuoteen, no minä otin ja vaihdoin mullat ja sehän pirulainen rupesi pukkaamaan uutta lehteä, mut nyt on tullut sellainen onkelma eteen, että ne kaikki uudet lehdet menee käppyrälle reunoista ja sit ne tippuu pois,mikäs kukkaa vaivaa ja saako siitä enää eläjää?