Viikuna: Lyyraviikuna, Ficus lyrata

Enpä löytänyt otsikkoa lyyralle, joten aloitin sellaisen. Mun bambinat voivat hyvin ja ovat aivan ihania. Onko teillä kotona lyyraa?

Kaksi hyväkuntoista nuorta minullakin. Sitten on yksi vanha ruma iso ryötyskä, jonka latvasta aika ajoin tuttaville uusia alkuja pätkin. Rumuutensa vuoksi joutaisi mokoma jo poiskin heittää, mutta kun on kaksi tuttavaa, jotka odottavat saavansa siitä uuden alun itselleen.

Minulla on sellainen pari metrinen ja keväällä laitoin siihen runkoon muovin sisään multaa - yritän juurruttaa uutta alkua. Olenkohan ihan tyhmästi tehnyt? Ei ole vielä ainakaan muovin läpi näkyvissä juuria mutta ajattelin odotella elokuulle ja sitten kylmästi katkaista varren pariin pätkään. Minulla on ensimmäinen metri ilman lehtiä ja sitten lehtiä tiheässä. Tämä varmaankin olisi juurtunut ihan vesiastiassakin?! kieli ulkoa No tulipahan kokeiltua tämäkin ja jos onnistuu niin ihana juttu.

Minulla on yksi vanhempi huonekasvikirja jossa se neuvotaan. Tekniikan nimi on kiinalainen juurrutus ja googlettamalla siitä löytyy vähän puolinaisia ohjeita.

Ensin oksa tai varsi leikataan terävällä veitsellä viistosti alhaalta ylös melkein kokonaan, sitten laitetaan joku ohkainen tikunpätkä sinne väliin (ei kovin syvälle), sidotaan leikkauspinnan alapuolelle noin 3-5 sentin päähän läpinäkyvää muovipussia vaikka maalarinteipillä ja nostetaan pussin suu ylöspäin, laitetaan sinne varovasti pikku kourallinen multaa, kostutetaan se suihkupullolla, teipataan se takaisin kiinni muutama sentti haavan yläpuolelta ja jäädään odotteleman. Läpinäkyvän pussin läpi on hyvä seurata koska juuria alkaa ilmaantumaan ja kun niitä on sopivasti, yläreuna avataan varovasti ja liika multa ravistellaan pois. Sitten se vain leikataan terävällä veitsellä tai puukolla siitä kohtaa missä se on kiinni yläosastaan ja istutetaan uudelleen. Testattu usein, toimii.

Jos tekee sen oksalle joka on vinossa, kannattaa laittaa koko homman päälle vartta vasten tukikeppi ettei oksa poikkea itsestään.

Voiko lyyraviikunaa juurruttaa ihan perinteisin menoin - poikki ja vesisoikkoon? Minulla on kaksi lähes 1½-metristä yksilöä, joiden alaosat ovat vallan paljaita apea Meinasin jo kompostiin nakata, mutta alkoivat säikähtäneinä pukata kovalla vauhdilla uusia lehtiä latvaan kieli ulkoa Mielelläni antaisin pariskunnalle uuden mahdollisuuden...

Huonekasvikirjoissa ei ainakaan kerrota kuin latva- ja varsipistokkaiden avulla lisäämisestä sekä taivukkaista.

Selvä, kiitoksia hupakko! Täytyy varmaan kokeilla tuota kiinalaista juurrutusta, eipä tässä ole mitään hävittävää... niin

Michelle, kun leikkaat latvat lyyraviikunasta, älä heitä jäljelle jäänyttä rankaa pois. Se saaattaa ruveta kasvamaan uusia oksia.

Olen omat latvapistokkaani ihan vaan vesiastiassa juurruttanut. Joka kerta on onnistunut.

Ostin Lyyraviikunan edullisesti KT:sta. Se on suht. korkea ja alhaalta asti tuuhea. Aika kivan näköinen, minulle ihan uusi tuttavuus. Minkälaista "hoitoa" tälle on annettava, jotta ei heti kupsahda?

Mikähän on noitten hintaluokka ?

Veikkaisinpa, että varmaankin siinä kympin hujakoilla. Itse harvoin kukkakaupoissa noihin törmään...