Tilasin muistaakseni Kauppilalta.
Supaga tekee terttuja lämpimässä kasvihuoneessa. Pääseeköhän jo juhannuksen aikoihin maistelemaan.
Mulla on kasvihuone perustamisvaiheessa ja zilgaa olen ajatellut ainoaksi monivuotiseksi sinne. Nyt onkin ongelma, kun huoneen perustana on juurimatto, sorapatja ja laatat siihen päälle. Heti aidan toisella puolella on kaikenlaista pöheikköä, joten juurimatto on välttämätön. Yksivuotiset laitan 65l:n muurauspaljuihin, ne eivät varmaankaan riitä viiniköynnökselle. Riittäisiköhän 120-200l:n pohjaton juurimatolla varustettu säiliö zilgalle, jos sen saisi edes jonkin verran upotettua maahan?
Kova on minulla tämä Zilga kasvamaan, aivan silmissä! Tässä parin viikon aikana lämmittämättömällä terassilla 20cm, eikä edes ole ollut kovin aurinkoista ja kylmääkin! Minulla vaan on muutaman litran purkki sillä maata, pitäisköhän heti vaihtaa suurempaan. Kuka tietää kuinka korkeaksi se kasvaa, riittääkö minulla huonekorkeus?
Kasvihuone olisi vihdoin pystyssä. Haaveissa olisi viiniköynnös, mutta käykö aivan hölmösti, jos istutan juurakot kasvihuoneen ulkopuolelle ja ohjaan köynnökset sisään? Vitosvyöhykkeellä ollaan, ja runsaslumisella alueella. Toinen mitä mietin, on tuo sijainti kasvihuoneen sisällä. Päätyseinä olisi käytännöllinen ja etelän puolella, mutta sillä puolella on metsää (tukkikokoista mäntykangasta), onkohan liian varjoisa paikka?
Jos NYT istuttaisin viinin kasvariin tekisin juuri noin , juurakko ulkopuolelle ja jollain paksulla kurttuputkella ohjaisin sen sisäpuolelle,paikaksi mahdollisimman lämmin,eikä liian märkä.
Zilgani on 4 vuotta vanha ja marraskuussa leikkaan sen ns. alas ja pitkin kesää leikkelen siitä ylimääräisiä oksia ja ohjaan sen kasvamaan katon rajassa kohti ovea, hyvin voi tälläisellä hoidolla ja satoa tulee 1,5 ämpäriä.
Tuossa “juurakko ulos, versot sisään”-mallissa minua on aina mietityttänyt se että kun ulkona on vielä talvi ja maa jäässä niin kasvihuoneen puolella on jo lämmintä ja versot alkavat heräilemään. Mistäs se sitten ottaa vettä kun juuret on jäisessä maassa? Kun ainakin parina ensimmäisenä keväänä kastelin hyvin runsaasti ja ahkeraan omia viiniköynnöksiäni vaikka niillä myös juurakot on kasvihuoneen puolella, ne kun helposti keväällä kuivuu. Istuttanut olen ne keväällä (‘Alfa’ ja ‘Summerset Seadless’) 2008, nyt oli ensimmäinen kerta kun en kastelukannuilla vettä niille vienyt mutta seurasin kyllä tarkkaa kun silmut alkoivat pullistua, että jos kuivuuden merkkejä näkyy niin vettä saavat. Mutta lienee juuret jo niin syvällä maassa että sieltä saivat mitä tarvitsivat.
^Samaa mietin itsekin. Meillä tosin on se onni (tai kirous, miten sen nyt ottaa), että perusmaa on puhdasta hiekkaa. Sulaminen (lumien lähdön jälkeen) on hurjan nopeaa, mutta toisaalta niin sitten kuivuminenkin. Epäilen, että näillä leveyksillä ei kasvihuoneessa juurakko talvehdi suojattunakaan, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia vitosvyöhykkeen viiniköynnöksistä?
Hiekkamaassa juuret kasvaa hirmuisen syvälle, eikä routakaan sinne asti yllä. Juuren tyvi/maa ei kasvihuoneessa jäädy, kun on katto päällä sateen suojana. Muistelen, että viiniköynnöksen juuret voivat kasvaa 10 metriin, hyvä taito säilyä vuoren rinteillä viinitarhoilla hengissä. Olen ymmärtänyt homman niin, että kasvihuoneessa sisällä kasvattaminen aikaistaa kukintaa ja satoa. Talvehtii avomaallakin lumen turvin.
Kun ensimmäiset viineköynnökset tuli myyntiin, ohjeistettiin kasvattamaan muovihuoneessa, josta muovit poistetaan talveksi ja lumi hoitaa suojauksen.
Isomman taisi talvi viedä. En huomannut ettei lumi suojannutkaan kuin juurelta. Toivottavasti juurelta vielä lähtee. Mai-leelta saatu on hyvässä kasvussa.
Molemmat viiniköynnökset ovat hengissä.
niin on mai-leen omatkin. omalla pihalla ja ystävien. kurppa. odota sen “kuolleen” kanssa. minullahan isoin meni silloin pahana myyrävuonna kymmenen sentin tapille mutta niin se vaan juhannukseen mennessä avasi silmujaan siitä tyngästä ja ehti tehdä julmetun paksut uudet versot ennen syksyä. ja juu, älä leikkele kuolleita osia pois ennen kuin myöhään syksyllä. jos siellä on vähänkin henkeä niin valuttaa leikkauspinnasta senkin pois tähän aikaan vuodesta. siivottomana joudut ktselemaan sitä nyt yhden kesän.
Kurppa, kuinka vanha se isompi oli? Minulla meni ehkä neljä ensimmäistä kevättä Auroran kanssa niin, että kaikki maanpäällä oleva kuoli.Kaikki rapsahtelevan kuivat/kuolleet siivosin aina pois. Kuitenkin se aina ehti tehdä myös satoa jonkin verran niihin uusin versoihin.Nyt kun juuret ovat jo tosi vahvat niin kestää paremmin myös pakkasta. Monesti pieni kasvihuone on pahempi kylmettäjä kuin avomaa. Lähtee turhan aikaisin kasvuun ja kevätaurinko palelluttaa.Beta ainakin viihtyy eteläisellä tiiliseinällä paremmin kuin pienessä muovihuoneessa.
N.5 vuotta ollut miulla. En huomannut ettei talvella pyryttänyt normaalista suunnasta joka olisi peittänyt kasvuston.
Odotettelen ihan rauhassa, juurelta lähtee ainakin jos ei muualta.
Kasvattaako kukaan ruukussa viiniköynnöstä? Kuinka suuria ruukkuja teillä on ja jaksaako kasvaa + tehdä satoa? Mulla on Chardonnay ja se pitää talvettaa varastossa. Kesäksi tarkoitus nostaa kasvihuoneeseen. Mutta nyt on mietinnässä tarvittavan ruukun koko ja materiaali (savi/muovi)?
Oulunseudulta.
Monella taimitarhalla olen nähnyt iiiisoa marjovaa viiniköynnöstä isoissa tynnyreissä kasvamassa. olisikohan halkaisia n100cm ja koskeus milteipä saman verran. Itselläkin ruukussa kasvamassa viiniköynnös ja 60l ruukku riittää hyvinkin pitkälle. Isommalle ruukulle / köynnökselle ei oikeastaan olekkaan tilaa viileä säilytyksessä. Minun köynnös on vielä ihan pieni piiska ja pienessä 20l ruukussa mutta valmiina on jo tuo iso muoviruukku.
Onko ihan urbaani legenda, että kaupasta ostettujen viinirypäleiden “oksan” voi saada vedessä juurrutettua?
Kyllä se kuulemma juurtuu. Lajike vain ei välttämättä kestä suomen talvea.
Tästäkin ketjusta varmaan löytyy keskustelua aiheesta ja vanhalla puolella oli myös pari ketjua pikaisesti katsottuna:
http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=3409&temp=&index=100&vnro=&alaala=&frames=
ja
http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=12090
Ei ole urbaani legenda. Itselläni on Viktoria juuri heräilemässä horroksestaan kuistilla (olen talvettanut viileässä).
Veevy, minkä kokoisessa ruukussa kasvatat ja onko jo tullut satoa?