Kun ei kommenttia tullut, että mihin nämä viiniköynnokset kuuluisi, niin avasin sitten tänne köynnöksiin, koska en malta enää olla kertomatta: Zilga on mennyt talven yli kasvihuoneessa täällä VI-vyöhykkeellä. Köynnöksessä oli kaksi viherää silmua. Samoin myös Supaga ja Beta näyttävät siltä, että olisivat elossa! Jess, että olen tyytyväinen.
Betan sain vuosi sitten keväällä vaihtotaimena ja se oli kesän ruukussa. Kasvoi kovaa kyytiä ja syksyllä toin sen viileään pikkueteiseen talvehtimaan. Kissat pääsi eteiseen aina välillä kun kävivät "ulkoilemassa" kuistilla ja aina jonkun karvajalan piti ehtiä käymään kuopaisemassa Betan ruukkua. Ja poikkihan se varsi meni siinä tuoksinassa... Nostin helmikuun lopulla ruukun valoisaan keittiön ikkunalle ja nyt näyttäisi siltä että varren töpöön on tulossa yksi silmu! Hengissä siis sittenkin
Minä en ole edes uskaltanut katsoa, onko henkeä vai ei. Ei lunta ja pakkasta oli parhaimmillaan liki 30 astetta. Siis ihan ulkona ovat olleet.
Minulla kuoli toissa talvena
Tänään sain varmistuksen, että myös Beta ja Supaga ovat hengissä, molemmissa näkyi pari vihreää silmua. Vaviskaa viinintuottajat, kohta alkaa tulla yöttömässä yössä kasvatetuista rypäleistä tehtyä viiniä . Totta puhuen taidan olla ainoa joka on niin hullu, että yrittää kasvatella näillä leveysasteilla viiniköynnöksiä (töissä vain pyörittelevät päitään tälle minun touhulle).
Viime kesänä oli paikallislehdessä kuvia ja juttua, kun jollakin naisimmeisellä oli viiniköynnöksiä Haukiputaalla, siis vain 90 km etelämpänä, että kyllä ne siis täälläkin kasvavat ja nythän se on todistettu, että ei ole ihan tuhoon tuomittu yritys.
Minkä kokoista ruukkua olette harrastaneet Zilgoillanne? Itse "erehdyin" tänään taimikauppaan ja mukaanhan se lähti...
Meikäläisen Zilga on tällä hetkellä vieläkin pienessä saviruukussa, jonne sen juurrutin viime kesänä. Näytti niin reppanalta että vein sen talvehtimaankin talvetushuoneeseen.
Nyt pitäisi laittaa se oikein kasvamaan kasvihuoneeseen, siellä sitä odottaa pohjaton 15 litran sanko, jonka olen kaivanut jo kasvihuoneen tekovaiheessa puoliksi maan alle ja juuristoalueen olen eristänyt villakoiran karvalla (jollei sekin ole jo maatunut) ja kuivilla koivunlehdillä (ne ovat vielä näkyvissä).
Nyt älyän, että minulla on siinä samassa purkissa ainakin viisi alkua ja kaikissa hyvät lehdenalut. Mitenkähän jatkossa käy....
Ostin edelliskesänä Zilgan, joka talvehti ulkona jo yhden talven ja teki yhden rypäletertunkin viime kesänä. Ulkona talvehtineessa emokasvissa on muutama pullea silmu. Kellarissa talvehtineissa oksissa ei näy mitään elonmerkkiä.
Mylläsin kasvihuoneessa. Kun leikkasin betaa pistelin niitä leikkuujätteitä kuin jälkiajatuksena sinne kasvihuoneen multapaljuihin. Nyt sitten menin sinne järkkäämään tilaa talvetushuoneen kasveilla ja nykäisin yhden leikkuujäteoksan mullasta ja sitten huomasin että siinä on silmu muttei juuria! Miten se on mahdollista? Ja tyypillisellä tuurillani kiskaisin mullasta sen ainoan jossa oli silmu.
Zilgan laitoin purkkeineen päivineen kasvihuoneeseen myös, istutan sen varsinaisesti myöhemmin kunnolla. Siinä onkin jo sellaiset tulitikkulaatikon puoliskan kokoiset lehdet.
Olisiko nuo katkaistut oksatkin pitänyt säilyttää ulkona?
Pitihän sen mullan olla hapanta Zilgalle? Minä perhana kun menin intopäissäni ostamaan tavallista kekkilää.... (kahvinporoja sekaan?)
Minulla on zilga kasvanut tavallisessa pussimullassa, mutta sille ei ole lisätty kalkkia vuosien varrella.
Nyt jäi mukaan ensimmäinen Zilga puutarhamyymälästä. Vähän jännitti kun ei mitään elonmerkkejä ollut. Jokin ihan pikkuinen valkoinen silmunnäköinen sit kummiskin yhden juurelta
kurkisti ja minä sorruin.
Apua, äkkiä nyt kasvari sille valmiiksi, pian-pian-pian...
Minkähän minä sille kaveriksi hankkisin? *hmmm*
Osaiskohan kukaan vertailla seuraavia viiniköynnöksiä 1. marjan makeuden mukaan 2. kypsymisajankohdan mukaan?
Zilga
Beta
Nordica
Supaga
Summer Sweet
Fabel
Adalmina
Edelweis
Mars Seedless
Hazaine Sladkii
Jubileinaja Novgoroda
Rondo
Noista uusista lajikkeista kun ei tunnu oikein löytyvän tietoa. Minulla on pari vuotta sitten hankittu Zilga joka ei ole tuottanut satoa, sekä tänä keväänä hankittu Beta. Mikähän hieman eri aikaan kypsyvä, makea lajike sopisi kolmanneksi?
Edelliseen kysymykseen en osaa millään muotoa vastata, kun omani eivät ole edes kukkineet vielä saatikka olisin päässyt maistamaan!
Nyt kysyisin, onko kellään betan nupuista kuvia?
Kärsimättömänä henkilönä nyt sitten uskaltaudun laittamaan tosi huonolla kameralla otetun kuvan betasta. Näkeekö siitä onko tuo hommeli tuossa kuvassa nuppu?
Kyllä se minusta on aivan selvästi kasa nuppuja.
Jiihaa! Ja niitä on vaikka miten monta!!!
Fioralle: etsipä käsiisi Kotipuutarha 2001/5. Siinä on makutesti melkein kaikista mainitsemistasi lajikkeista. Minulla on niistä kokemusta zilgasta, betasta ja nordicasta. Viimeisin on makein. Muitakin listastasi on, mutta satoa ei vielä ole tullut. Sain jo melkein kaikki haalittua itselleni, mutta niiden talvehtiminen oli epäonnistunut. Sain kyllä rahani takaisin, mutta en ole vieläkään toipunut mieliharmista. Joten nyt on uusi tilaus vetämässä. Toivottavasti taimenet ovat tällä kertaa paremmassa kunnossa.
Eilen kävin mökillä zoomailemassa hengettömän näköistä zilgan risua, jonka luulin kupsahtaneen. mutta röntgenkatseeni huomasi pari silmua, jotka ehkä hieman näyttivät pulleilta... nyt alkaa varsinainen tehoseuranta. Iiiihhanaa, jos mulla on se todellakin selvinnyt ulkona.
Ennen kuin istutatte asvareihinne rypäleitä, niin lukekaapa vielä vanhalta puolelta viinirypäleketjut. siellä oli puhetta, että kasvarissa on vaikeampi saada talvehtimaan kuin avomaalla, jossa köynnös saa kuitenkin lumisuojan ja ehtii paremmin tuleentua kuin lämpimässä kasvarissa.