Viiniköynnös, Vitis

Ensimmäistä kertaa viiniköynnöksiä kasvattelen. En edes yhtään tiedä mitä lajia kyseiset tapit ovat.

Sain kaverilta oksan pätkän, jonka pistin pienempiin osiin ja nyt ne puskevat lehtiä pikkuisissa kupeissa. Lehtien alapinnassa on pikkuisia kirkkaita palloja, noin ½ milliä halkaisijaltaan. Mitä ne ovat? Jotain normaalia vai ötökän munia? En ole kyllä mitään ötököitä nähnyt.

No, pistetään nyt sitten vielä kuva. Siinä on ihan oikealla ja vasemmalla viiniköynnöksen nysät. Lisäksi löytyy mango, habanero, perus-chili, tammi, passionhedelmä, pitaija, papaija, nektariini, mandariini, kumkvatti, kiwano, appelsiini, sitruuna, granaattiomena ja ehkä vielä jotain muuta. Kaikki kasvatettu kaupasta ostetun hedelmän siemenestä paitsi sitruuna, jonka siemen löytyi koulun ruokalan kala-aterian lisukkeena. Toisella ikkunalaudalla on vielä jotain muita kasveja.

Kiitos rh! Kävin etsimässä vihjaamasi lehden kirjastosta eilen. Oli juuri sitä tietoa mitä kaipasin. Taidan päätyä Summersweetiin...

Kiva olla avuksi! Kyseinen lehti on päässyt minulla "tärkeiden lehtien joukkoon". Summersweet talvehti hyvin viime talvena. Joten toivoa sadosta lähivuosina on.

Snu- pienenpienet pallukat ovat kasvinestettä joka tihkuu kasvin huokosista pintaan. Eivät ole haitallisia millään tavalla.

Ostin Jubileinaja Novgoroda viiniköynnöksen 3 vyöhykkeelle kasvihuoneeseen. Onko kellään kokemuksia miten hyvin menestyy ja onko marjat mimmosen makusia?

Kiitos Multaa kynnen alla!

Ei siis syytä huoleen.

Millähän saisi Nordican ja Betan aloittamaan kasvunsa. Ne talvehtivat parvekkeella isossa puulootassa mutta nyt ei vaan millään meinaa lehtiä alkaa tulla. Katkaisin yhden oksan aika juuresta ja vihreä on, mutta lehtiä ei vaan pukkaa. Aloin jo miettiä että onko Ramses käynyt "lannoittamassa" niitä kissanpissillä vai mikä on vikana. Minusta niiden pitäisi jo näyttää vähän enemmän elonmerkkejä. Ei ne kyllä tänään Muhevaisellakaan paljon paremmilta näyttäneet kun kävin katsastamassa.

Beta on hiukan aikaisempi kuin nordica. Minulle kävi viime keväänä nolosti kun beta oli jo vauhdissa kasvihuoneessa ja nordicassa ei näkynyt mitään. Kaivoin sitten nordican ylös vähän kovakouraisesti ja heitin sankoon. Vasta myöhemmin huomasin että elävähän se oli, silmu viheersi ihan juuressa. Katuvana ja anteeksi pyydellen istutin sen meidän pihan lämpimimpään paikkaan mutta se kuoli.

Nyt minulla on zilganpistokkaat juurtuneet ja hyvässä alussa, istutan sitä siihen nordican nurkkaan kasvihuoneessani. Betassa on jo nuppuja vaikka kuinka paljon naurua

Taitaa mennä mullakin viiniköynnökset uusiksi. Ainoa  mikä rehottaa on se viinirypäletertun kannasta kasvattamani, talvehti tosin kellarissa eikä ulkona parvekkeella. Katselin jo sillä silmällä tänään siellä Muhevaisessa että josko ostais Zilgan, oli istutettu isoon paljuun mutta kun hintaa oli päälle 30 ekua jätin sen sitten sinne. Siinä oli jo nuppuja tulossa vaikka kuinka monta. Olen kyllä mietiskellyt että pitäiskö se sittenkin käydä nappasemassa tuonne laatikkoon.

minä siirsin zilgan kasvihuoneeseen, istutin multapetiin.Muutaman vuoden on avomaalla kasvanut niin huonosti, että oli jo kuolemankielissä.Jospa siellä viihtyisi paremmin.Pitää vain talvella laittaa lunta suojaksi.

Betassa ja Zilgassa isot silmut.  Tässäkin tapauksessa vannon talvensuojaturpeen nimeen. Sen lisäksi olen paketoinut taimet pakkaspeittoon.

Viiniköynnökset ovat yleensä aika myöhäisiä. Ja elossa olevat varret voivat näyttää aivan mustilta ja kuolleilta. Niitä ei pitäisi missään tapauksessa mennä katkomaan, nimittäin jos ovat elossa, nestevuoto tulee olemaan mahtavaa (tämäkin on opittu kokemuksen kautta silmän isku). Tämä nestevuoto voi olla taimelle kohtalokas.

Jos versot ovat kuolleet, kannattaa vielä odottaa nouseeko juuresta uusi. Meidän Zilga paleltui ensimmäisenä keväänään ja kasvatti sitten uuden verson tilalle.

Viime keväänä saatu Beta vietti ekan kesänsä pihalla ruukussa, toin viileään pikkueteiseen sen talvehtimaan ja ohimennen joku kissoista katkaisi sen niin että ruukussa tökötti lopulta 5 cm kuiva tikku. Nostin sen sisälle valoon, lähti tekemään juuresta uusia versoja ja nyt luikertelee pitkin ja poikin. Koskahan uskaltaisin viedä sen taas ulos? Tai siis ensin lasikuistille mutta onko se kuinka arka viileämmälle yöilmalle?

Minulla on Zilga mökillä ja Beta täällä kaupungissa lasitetulla parvekkeella. Se ei ole yhtään arka yöviileydelle, kunhan ei lehdessä ollessaan saa pakkasta osakseen. Parvekkeella lämpötila on nyt keväällä vaihdellut 30 ja 5 asteen välillä Beta on ollut jo pitkään täydessä lehdesä. Minusta voit ihan huoleti viedä sen kuistille. Varo kuitenkin kovaa paahdetta, jos se ei vielä ole siihen tottunut.

Kiitos Vanda! On se sellainen luikertaja että meinasin laittaa amppeliin nyt alkuunsa, saan sen suojattua sillä kissoilta kun roikkuu jossain katonrajassa. Lämmin ja suojaisa paikka pitäisi sille löytyä ulkoa mutta kun aitta on vielä rojekti eli kesken, niin en ole viitsinyt sitä siihen seinustalle istuttaa. Eiköhän tuo ruukussa pärjää vielä ainakin tämän kesän.

Kurja juttu, ajoimme tänään hakemaan omaa Zilgaamme taimimyymälästä joka on mainoksissaan ilmoitellut sen olevan myynnissä, vaan eipähän ollut. Zilgat eivät ole kuulemma heränneet vielä ja eivät uskalla tuoda myyntiin jos vaikka eivät ole hengissä ollenkaan. Tuolla kauempana piti olla niitä tarjousmyynnissä viime lauantaina mutta olivat miulle liian kaukana. Nyyh, surullinen. Kunhan syksy tulee niin täällä on yksi oksan kerjääjä.

Raakki, tämän viiniköynnöskeskustelun voisi kyllä miun mielestäni siirtää tuonne hedelmiin ja marjoihin .

Siellähän se on. ;)

Täytyy vissiin minunkin alkaa tätä palstaa lueskelemaan, kun ajattelin kanssa kokeilla jotain tuolla kasvihuoneessa.

Minulla oli ensimmäinen Zildani kasvihuoneeseen istutettuna (IV-vyöhyke), mutta se ei menestynyt. Toissa keväänä ostin uuden ja istutin sen kasvihuoneen ulkopuolelle ja taivutin rungon kasvihuoneen sisäpuolelle. Nyt se on menestynyt tosi hyvin ja lähtee kasvuun melko aikaisin. Viime kesänä tuli jopa muutama hedelmäkin.

Alkaa se lehtiä tekemään se minunkin Zilgani, vaikka alkuun pelotti, että tuleeko siitä mitään. Ostaessani kun ei siinä vielä ollut yhtään lehden poikasta. Nyt on kummiskin kasvuunlähtö taattu

Montakohan vuotta kuluu ennenkuin siitä ekat marjat saisi? 

Tässä betan kukintoa. Miten sen pölytyksen kanssa nyt pitäisi toimia?