Minäkin rupesin täällä jo odottelemaan, että virittelet sahan ja naulapistoolin Varmasti tulee mahtavan upea viinitarha! Viinit kannattaa leikata vasta marras-joulukuulla.
Mulla on vasta yksi viini, mutta haaveilen tuollaisesta viiden viinin tarhasta Ei kai liikojen rypäleiden kanssa pulaan joudu, kun ovat helppoja poimia ja ne voi viedä mehuasemalle ja pakastaa upeat tuoremehut. Mä olen aivan hulluna noihin zilgoihin, minusta niin upea aromi. Ovat vaan jo melkein syöty kaikki.
Tuomipihlaja: repesin hysteeriseen nauruun kommenttiisi " ...saha ja naulapistooli..." ! Kiitos! Nauru pidentää kuulemma ikää....
Pari tertullista tulee päivässä syötyä ja kohta on kiintiö tältä syksyltä täynnä.
Olen nyt laittamassa Betaa vanhuuseläkkeelle ja tilalle pitäisi saada mahdollisimman isoja rypäleitä tuottava, mielellään melko siemenetön ja maukas. Ottaisin auliisti vastaan ehdotuksia.
Ehdotuksia myös: kasvuvyöhykkeellä IV tai III kestävä avomaalla. kiitos
Ostin keväällä Mustilasta Sukribe rypäleen. Pari terttua teki jo ensimmäisenä kesänä, mutta tuntuu ettei ehdi oikein kypsyä. Vieläkin kovahko ja hapahko.
Voi apua, nyt on hyvät neuvot tarpeen... Syksyllä kasvarista vein viiniköynnöksen kellariin, mutta se lienee siellä liian lämpimässä kun on alkanut kasvamaan ja kehittämään nuppuja!!! Mitä ihmettä tälle nyt pitäisi tehdä....?
Jovain ollut liian lämmintä talvetustilassa kun on noin kasvuun lähtenyt. Jos itselläni taimi noin intoutuisi kasvuun talven pimeimpään aikaan laittaisin ko. taimelle kunnon lisä valaistuksen ja kasvattaisin sitä lopputalven huonekasvina. Siten se olisi hyvässä kunnossa ulos istutusta varten heti kun säät sallivat!
Niin ei sitä kasvua voi enää hillitä kun lähtenyt käyntiin. Laittaisin sille valoa ja leikkaisin pois kasvupisteitä.
Eilen ruokiksella eksyin taas Plantsuun kattomaan löytyykö jotain kivaa. No löyti sitten kolmea erilaista viiniköynöksen versiota. Nimistä ei mitään tietoa, oli vaan väreittäin eli vihreetä, punasta ja roseeta rypälettä oli tyrkyllä. Koko oli luokkaa parikymmentä senttiä ja hintaa vajaa 6 eurosta. Ei ollut hinnalla eikä koolla pilattuja
…eikä nuo aitoviinien taimet oikein tahdo olla luotettavia talvenkestoltaan Suomessa ulkoistutuksissa.
viime keväänä olen <-blogiin kirjoittanut 27.3. "...eikä kuplamuovista vapautettu zilga pullistele silmujaan vielä ainakaan" nyt se sama on ehtinyt ihan salaa availemaan monta pulleaa viffeää silmua. vanharva ei edes silmälaseja tarvinnut niin isoja jo olivat, että helposti näki omilla silmillään:-)
tänä talvena en edes kuplamuoveilla ruukkua suojannut, kun ei parvekkeelle pakkanen oikeastaan ollenkaan ylettynyt
tänään on niin mukavan lämmin puolipilvinen päivä, että otin tuolloin kolmisen viikkoa sitten zilgan päälle varjostukseksi sovittelemani hs:n sivut pois. takaa paljastui monta kappaletta monta senttiä pitkää versoa. vielä kun kastelin alkaa parvekkeen päätyseinän viherverho äkkiä komistua:-)
Vitis Vinifera Chardonnay viihtyy hyvin huhtikuisessa kasvihuoneessa.
Herttileijaa jo nuputkin
Jännää miten viiniköynnöksetkin riehaantui kun niille lorauttaa aina välillä samaa sapuskaa kuin vieressä kasvaville tomaateille, chileille, yrteille jne.
Mulla on viiniköynnökset taas jäätyneet ihan maahan asti. Tänävuonna saa kyllä kyytiä, ei noita kannata kasvattaa. Tilalle laitan vaikkapa kalebassia, on niistäkin enemmän iloa.
älä nyt vielä noin sano. juhannuksen jälkeen vasta voi olla varma hengenmenosta. jos varresta ei lähdekään mikään kasvamaan niin maan alla on varmasti uinusilmu(ja). nyt vaan muistat kastella niitä kunnolla…
Ei elon merkkejä täälläkään, vielä... Kasvarissa viiniköynnöksen juurella on myyrän käytävä. Ei kontiainen ainakaan piipittävää ja vinkuvaa myyränkarkoitinta pelkää, sellaisen kaivoin syksyllä kasvarin toiseen reunaan. Nyt junttaan suoraan koloon juuristoon.
Pakko käydä katsomassa, Zilgassa on solmukohdissa pikku pullistumia jotka muistuttaa silmuja! Kun eivät vaan kukkisi liian aikasin ettei tarviisi viritellä taas hallaharsoa terassin ympärille.