Viirivehkani teki ostettaessa kauniita valkoisia kukkia, mutta nyt siihen tulee pieniä vihertäviä kukkia. Missä vika?
Kukathan vihertyvät vanhetessaaan.
Viirivehkaongelmaa minullakin: vehkani on alkanut nuupahtaaja kuivattaa lehtiään. Ennen se tarvitsi aina lisää vettä silloin kun lehdet alkoivat nuupahtaa mutta nykyään sekään ei auta, epäilenkin että olen vahingossa saattanut kastella vehkaparkaani liikaa.
Mikä siis neuvoksi? Lehdet tosiaan alkavat kuivua kärjistään, sieltä sitten edeten kohti lehden juurta ja vartta, kohta on ruskeana ja kuolleena koko vehka :(. Onko mitään enää tehtävissä? Kuivia lehtiä ja varsia ole napsinut kyllä pois aina välillä ja nyt olen jättänyt kastelemisen kunnes multa kunnolla pääsis kuivahtamaan... Apuja kaivataan!
Vehkahan on suokasvi, tuskin sitä kovin helposti liikaa kastelee. Samaa tekee minunkin kookas vanhukseni ajoittain, sillä vain tainnee olla jokin uusiutumisvaihe päällä. Jos jonkun tuppaan kanssa kovin kuolleeksi menee, otan terävän veitsen, tökkään sen tuppaan viereen, jyystän sen juurien ympäriltä ja nostan sen osan pois. Aikanaan kyllä aukko kasvaa ruukussa umpeen.
Ihan muutama päivä sitten "kurittelin" omaa viirivehkaani. Sillä ainakin nuo lehtien kuivumiset liittyvät syksyyn ja valon vähenemiseen. Tässä hän käsittelyn jälkeen....
Niinkuin näkyy… jokunen kuivahtuma on vieläkin…
Euffis minkä ikäinen sun vanhus on?
okapoka… panitpas vaikeen! Ei kyllä tarkkaa vuosilukua tule mieleen, mutta useamman vuosikymmenen olen sitä kasvatellut.
kun meillä on joskus 90 luvun alussa ostettu viirivehka, ei yhtään niin tuuhea kun sinun “vanhus”. Mutta kukki ahkerasti, nytkin alkamassa taas.
okapoka, ihan aloin miettimään tuota. Ainakin ihan varmasti se on ollut minulla jo joskus 1970 -1980 lukujen vaihteessa. Eikä tainnut olla ihan vauva silloinkaan enää. Vanhoista valokuvista voisi kenties jostakin saada vihiä.... mutta siis jotakin 30 vuotta ainakin.
Tuo myös on innokas kukkija... Euffiksen huonekasvi-kuvissa taitaa olla viimeisimmän kukinnan ajalta kuva..... siemenetkin keräilin talteen. Taas.
Jaa-a, saapas nähdä josko tuo vielä tuosta virkoaa. On jo niin iso kyllä munkin vehka että siitä ei saa multia vaihdettua, pintamultaa oon nyt vaan pari vuotta lisäillyt. Vehka ei ole kyllä edes kovin vanha, varmaan jotain ehkä 4 vuotta jos oikein muistan. Tuntuvat vain kovin pinnassa olevan vehkan tuppaat, josko niillä olisi sitten ollut jotain juurtumisongelmia kun vaikka kuinka multaa lisää niin kohta taas tuntuu että keikkuvat vain mullan päällä. Kumma kukka :)
tuon ostin joskus kesällä viiri kuulema on mutta mikä?
En menisi ihan vielä vaanomaan onko se viiri. Vehka se kyllä on. Saatko kuvan otettua tyven ja varren kasvutavasta niin, että lehtien asettuminen näkyy?
joo jaha tuo meidän neiti tule kamerankassa niin otetaan uusi kuva.
Jos kuukkeloisi, näyttäsikö samalta kuin Dieffenbachia oerstedii?
kiitos sinulle. löytyi kuvia muistuttavat kovasti tuota omaani.
Samaa ajattelin kuin Uni,ei näytä tavalliselta viirivehkalta,Spathiphyllum wallisii.
Jokin muu vehka kuitenkin.
Eikös nuo Dieffenbachiat ole kirjovehkoja? Erilaisia lehtivärityksiä kyllä löytyy useita, en vain osaa linkittää niitä tänne