Viirivehka, Spathiphyllum

Meinaatko Indy siis kukintoa, ilmeisesti juu, mutta pakko hömön on varmistaa :smiley:

Nehän ajallaa tuummuu ja kuihtuu pois, muuttuvat juuri rusehtaviksi ja saattavat tehdä siemeniäkin.

Olikohan kyse tämmöisestä sitten? :slight_smile:

Onkohan? Ihan kuin olisin jostain lukenut että nuo kukat muuttuvat vihreiksi??

Ei minulla koskaan. Kun ovat sen oman maksimiaikansa kukkaa pitäneet, se alkaa kuihtua ja muuttuu hiljalleen ruskeaksi ja keskellä oleva pampula tummuu myös.

Toisin taitaa olla, jos on siemeniä tekemässä?

Tuolla sivulla 7 on ainakin yksi kuva siemeniä tekevästä kukinnosta, jossa on mainitsemasi vihreäksi muuttunut suojalehti :slight_smile:

Omani eivät ole koskaan siemeniä alkaneet väsäämään, joten aina on ruskistuneet ja kuivuneet pois.

Kiitos paapelo, eiköhän e sitten sitä ole! Ei siis tartte huolestua sen ihmeemmin :wink:

Minä olen kyllä huomannut, että "Rauhanviirin" suojuslehti alkaa vihertämään ennenkuin ruskettuu, tai ainakin jossain vaiheessa kautta sitä ilmenee.

En tiedä onko syynä suojalehden vihertymiseen se kun leikkaan usein sen pölyävän "mytykän" pois, kun siitä varisee niin paljon sitä "höttöä"siitepölyä, joka sotkee rumasti kasvin lehdet. Ainakin silloin ne suojuslehdet herkemmin vihertyvät ennen lopullista lakastumista. Semmoisen olen ollut huomaavinani.

Sääli sinänsä leikata ne mytykät, koska ne tuoksuvat ihanalle! Ainakin isoviirivehkalla. En tiedä onko sitten muut yhtä ihastuneita tuohon tuoksuun kuin minä.

Tuo lehtien voimakas ruskettuminen saattaa johtua yksinkertaisesti liiasta lannoittamisesta, laimentakaa lannoitelioksen vahvuutta ja harventakaa antokertoja, niin lehtien reunojen mustuminen vähenee tai loppuu.

Kyllä se aurinkoa sietää osan päivästä, siitä ei mustuminen johdu. Täysvarjossa kukkia on turha odottaa,  ilman lisävaloa.

Jos kaupasta ostettu kukkiva kasvi on siirretty suoraan ikkunattomaan tilaan, niin ei ole ihme jos kasvi reagoi kuivattamalla nuput. Kyse on valitettavasti shokkireaktiosta.

Minulla tuo vehka ollut jo useita vuosia ja laimealla lannoitevedellä lannoitan ja jos olen vaihtanut mullan juuri, niin lannoitan yleensä vasta kuukauden päästä joskus voipi mennä kauemminkin :wink: Ja talvella vielä harvemmin, hajavalossa tuo omani on. Lehdet voi aina hyvin nykyään, nyt ei varmaan kyllä kuki lähitulevaisuudesa, koska jaoin villiintyneen kokoiseksi päässeen kasvini :smiley: :smiley:

Sitten kun kukkii, niin pitää kyyläröidä tarkemmin miten kukat käyttäytyy :stuck_out_tongue:

Ihanhan tässä taas vallan innostuu odottamaan Viirivehkan kukkimista, vaikka se onkin minulle niin “tavis” kukka, kun aina semmoinen on ollut joko äidin helmoissa asuessa ja nykyään omana kasvattina :slight_smile:

Itse asiassa huomasin tuossa kuvan, jonka olen ottanut noin kuukausi sitten viirivehkastani, kuvassa lehdet ovat pystyssä kattoa kohti, nyt ne lurpattavat sivuilla :confused:

Nuppuja siinä kyllä on, eivätkä ne ainakaan toistaiseksi vielä ole alkaneet käyttäytymään huonosti :wink:

Olen suht laimealla lainnoitteella lainnoittanut noin kerran viikossa tai joka toinen viikko. Mulla yleensä torstai on lannoituspäivä, mut ehkä en sitten tätä lannoitakaan taas vähään aikaan jospa kyse onkin siitä!

Meillä ei ole ilmankostutinta, mutta koska on kaksi pientä lasta, niin pyykkiä on PALJON, joten narulla sekä kuivausrummussa kuivuvat pyykit toimii tosi tehokkaana ilmankosteuttajana
Talvella saa suihkuttelua ja sumuttelua enemmän, koska huoneilma on siis tosi kuivaa kun patterit hohkaa.

Minun viirivehka on suuressa savisessa ruukussa, kuluu paljon vettä, ehtii tosiaan kuivahtamaan monesti kunnolla, mutta tuossa ei tule liikakastelun vaaraa minulla niin herkästi. Yleensä ehtii suurimmat lehdet kumartamaan sen hetken, kun sitten huomaan antaa vettä ja tokenee aina heti (näkee siis kun lehdet nousee takaisin ylös). Ei ole tuosta tavastani aiheutunut lehdille mitään vikoja, verrattuna edelliseen tyylini vuosien takaa oikeastaan viihtyy hirveän hyvin. 
Kukkia on tullut yleensä silloin, kun ravinteiden määrä vähenee, eli syksyllä ja joulun kupeessa. Tuo on minusta ihan ok, kun tykkään vehmaasta lehtikasvusta kovasti, ehtii kasvukaudella kasvattaa itseään ja muutaman kuun sitten tekee kukkia ja lepäilee vähän sen jälkeen, kunnes aloittaa taas keväällä reippaan kasvun ravinteiden annon/mullan vaihdon myötä, riippuen miten on juuret levinneet 

Oikeastaan loppupeleissä itsellä ei ole niin suurta väliä viherkasvien kukkimisen suhteen, sillä mielestäni melkein mikä vain kasvattini on kaunis ja koristeellinen ilmankin, eli olen ikäänkuin sitten lehtien kasvattaja, kukat on iloista plussaa 

Mä olen kastellut omiani kerran viikossa ja yleensä silloin laittanut hieman lannoitetta mukaan. Nyt taidan jättää sen pois ja antaa pelkkää vettä.

Vehka selvästi tykkää lehdille ruiskuttamisesta, virkistyy jotenkin heti :slight_smile:

Niin tykkää kovasti suihkuttelusta. Meillä tuo 3v esikoinen tykkää tuosta sumuttelu operaatiosta ja on kuulkaa todella tarkka, ei jää yksikään lehti ilman sumutusta :smiley:

Minulla ei ole aikoihin ollut mitään tiettyä kastelu päivää, kun jokaisella kasvilla tuntuu olevan ihan oma vedenkulutus rytminsä, koska kaikki ovat erilaisissa ruukuissa ja tottakai eri kasvit elelevät omalla tavallaan, siksikin vähän noiden ravinteiden kanssa pelaaminen on aavistuksen summamutikkaa.

Täällä kun olen rellestänyt ja lueskellut, niin olen tullut siihen lopputulemaan, että runsaus koituu kuolemaksi, ihan kaikessa :wink: Eli liian märkä, liian ravinteikas, liian kuiva…tää on tiedettä hauskimmillaan :smiley:

Ja onhan nämä jokaisen viirivehkatkin yksilöitä, vaikkakin toki samat hoito-ohjeet, mutta riippuu varmaan niin paljon koosta, iästä, ruukusta, omistajasta jne. että pitää soveltaa ne hoito-ohjeet kokeilemalla omalleen sopiviksi :slight_smile:

Keväällä mullanvaihdon yhteydessä jaoin viirivehkani ja nyt kukkii taas. :slight_smile: Olin ajatellut, että moisen riepotuksen jälkeen saisi odotella ensi vuoteen, että kukkia ilmaantuisi.

Mä nyt laitan tänne tämän kysymyksen, vaikka ei ole viirivehkasta nyt puhe!

-Siis Malakanlaikkuvehka on mulla viihtynyt vuosikausia tosi hyvin, nyt sitten kesällä kuukahti täysin lattialle ja kun ei tukemallakaan pysynyt pystyssä mä sen hätäpäissäni leikkasin poikki!

-Ajattelin, että kyllä se siitä juurtuu vedessä mutta eipä näy juurtuvan:(!

• Että:… mitäs tässä pitäis tehdä??? Kompostiin vai multaan , vai taasko mun kärsivällisyys on koetuksella :smiley:

Vastaanpa, vaikken olekkaan aivan varma annanko oikeaa vastausta :smiley:

Eli muistelisin, että voi kestää jonkun aikaa, että juuria tulisi.

Ja jos voisi verrata saman serkkuunsa Kirjovehkaan, niin joskus on senkin kanssa kestänyt vesilasissa, että ne ekat juuren tupsut on ilmestynyt, mutta sitten onkin juurta puskenut nopeasti.

Jos ei kuolleelta näytä, niin itse antaisin varmaan armoa epämääräisen ajan :wink:

Viirivehkani näyttäytyy jakamisen jälkeen tältä, kera yhden söpön vinksahtaneen kukkasen :smiley:

Sain käsityksen, kun lueskelin palstaa, että viirivehka kukkii ympäri vuoden? Onko kikka kolmosia millä voisi nopeuttaa tai saada kukinnan alkamaan?

Olen saanut oman vehkani loppu kesästä ja se oli tuolloin kauheassa kunnossa, kun oli paleltunut syksyn viileinä iltoina. Leikkasin kaikki keltaiset ja nuupahtaneet lehdet pois ja vaihdoin mullat uusiin. Nyt on jo kasvattanut tuplamäärän lehtiä takaisin, muttei kumminkaan tähän mennessä ole kukkia tehnyt. Kävin tänään kukkakaupassakin ja näin siellä kukkivia yksilöitä :)Oottelenko vain rauhassa kevääseen, jos alkaisi tapahtua?

Enkula, ei kuki (ainakaan mulla), hyvä jos kerran vuodessa! Sitäpaitsi mä leikkaan ne kukkavarret pois koska täällä aivastuksien määrä kasvaa satasella!

-Mulla ovat kylläkin olosuhteiden pakosta lähes ilman päivänvaloa!

Mulla kyllä viirivehka kukkii lähes ympäri vuoden. Saa paljon valoa, mutta ei ole kuitenkaan ikkunan lähellä paahteessa. Vähän aina mulla lehdet ruskettuu reunoistansa talven aikana, kun huoneilma on liian kuiva. En kyllä tiedä mitään kikkakolmosia. Tuntuu kyllä kukkivan sitä enemmän, mitä isompi on. Mulla se on aikamoisen kokoinen.

Enkula, pitkin vuotta on kyllä kukkia tullut, mutta ei tosiaan mitään tarkkaa aikaa ja joskus voi olla pitkäkin tauko, ennen kuin uusia kukkia alkaa näkyä, vuosikin.v Siis oman vehkani kohdalla. 
Odottelisin ihan rauhassa, kun kerran on noin kovin kurjana luoksesi tullut. Kasvattelee varmaan juuristoa uusissa mullissa ja niitä uusia lehtiäkin. Josko kevät toisi kukat viirivehkaasi :slight_smile:

Kiitos vastauksista :slight_smile: Annan viirivehkan levätä rauhassa ja katsotaan, miten kasvu etenee keväällä, aika pieni on, n. 15 lehteä, korkeus ehkä sen 30 cm. Valoa saa itäikkunalla ja hieman tulee tehostetta kasvilampusta (hajavaloa, kun muita kasveja edessä). Minulla peukut täällä pystyssä ja toivo korkealla kevättä kohden :)Ehkä se vielä kukkii!

Kuinka ollakkaan (pakko hehkuttaa) uuden vuoden kunniaksi pukkaa ensimmäistä kukkaa! :slight_smile: