Tähän villakko-otsakkeen alle sopivat sovussa kaikki huonekasvi-villakot: Hernevillakko (Senecio herreianus) , sukkulavillakko (Senecio citriformis), karvavillakko (Senecio haworthii) ja muutkin jos sellaisia löytyy Nuo em. löysin kasvikortistosta katsoessani.
Kuuluuko Senecio alpinus tähän huonekasveihin, osaako kukaan kertoa? Alpeilta näyttäisi olevan peräisin, myrkyllinenkin, muuta en tähän hätään löytänyt.
Eikös villakot ole perennoja?!? Tai siis ulkokukkia kumminnii, en ole varma tuosta vuotisuudesta…
Nuo ylläolevat villakot on mainittu huonekasveiksi. Alunperin lähdin hernevillakolle perustamaan ketjua, mutta löysin sitten kasvikortistosta tiedon noista muistakin, ja kuukkeloin jokaisen vielä erikseen todeten että huonekasveiksi ne on mainittu muuallakin. Paitsi tuo Senecio alpinus minua jäi mietityttämään syystä etten siitä tietoa löytänyt suomeksi. Sen enempää minulla ei ole noista tietoa.
Hernevillakosta kertoo kasvikortisto mm.:
Hoito: Huoneenlämpö riittää, suosii talvella viileää kasvupaikkaa. Kasvukaudella säännöllinen kastelu ja lannoitus joka toinen viikko. Multa saa kuivahtaa kasteluiden välissä. Lepokaudella lähes kuiva multa. Uudelleenistutus joka vuosi kesällä. Lisääminen: Jaetaan tai varsipistokkaista.
Herttavillakko (S. alpinus) on perenna. Mutta yleisiä huonekasveina on aloitusviestissä mainittujen muiden villakoiden lisäksi mm. kirjovillakko (S. macroglossus ‘Variegatus‘) sekä helmivillakko (S. rowleyanus).
Hienoa, taidettiin saada tähän alkuun nyt aika kattava ja paikkansapitävä ohjeistus siitä mitä tähän otsakkeen alle kuuluu. Kiitos kovasti kaikille
Pannaan ny tännekki yks kuva
Tänään ostin ku halavalla sain
Minun kirjovillakko on vielä ihan pieni, amppeliin ajattelin laittaa sitten isompana. Ei tullut mieleenkään, että ylöspäin voi tukea kasvamaan.
Siirsin kysymykseni sinne.