Villapaju, Salix lanata

Onkohan pajuille jokin oma paikka, en ainakaan löytänyt, jos on väärä paikka voi siirtää. Villapaju on hyvässä kasvussa, siinä on ihanan karvaiset lehdet.

Villapajusta olen monesti meinannut kysellä kasvupaikka- ja kasvukuvauksia, mutta aina olen unohtanut!

Eikös villapajun pitäisi pärjätä kuivassa paikassa? Millainen sen olemus on ja tuleeko sille jokin syysväri? Entä roskaako se jotenkin erikoisesti?

Minulla on villapaju betoniruukussa,ollut jo useamman vuoden.Välillä kastelen enemmän ja välillä vähemmän ja hengissä on säilynyt.Minun mielestä se ei kasva korkeaksi, ei ainakaan minulla ole kasvanut.Ei muistaakseni tule mitään syysväriä.

Mulla se kasvaa tosi kuivassa paikassa, mutta se oikeasti tykkää tuoreesta ja kosteasta maasta. Se on nyt noin parimetrinen, eikä mitenkään roskaa...en ainakaan muista .

Hm... Juurtuuko villapaju pistokkaista, kuten muut pajut? silmän isku

On se sen verran paju jotta juurtuu. Mulla oli muutaman vuoden runkomainen villapaju. Se oli vartettu johonkin toiseen pajuun Tornionlaakson puutarhalla, mutta lopulta se ei kestänyt enää lumen painoa. Villapaju on kyllä erikoinen lisä pensasvalikoimaan. Sillä ei ole ruskaa, mutta keväällä siinä on ihanan pehmeät, keltaiset pajunkissat. Se pärjää tosiaankin sekä kuivahkossa että hikevämmässäkin maassa.

Ahaa, eli käväisen vinkumassa jostain villapajusta pienen pätkän. Tiedän muutaman tässä lähietäisyydellä. Se on mukavan näköinen aika suurine lehtineen. Olen päättänyt haluta!

Taidan olla hiukan ihastunut tähän pajuun. Etupihan entraus alkaa ensi suvena ja nyt on aikaa visioida. Minkälaiset valo-olosuhteet teidän villiksillä on? Meiltä löytyy kuivaa ja varjoista sekä paahteista. Kuivaa siksi, että täällä tuulee lähes aina ja puutarhani on edelleen nurmikkoa ja koivikkoa

Samoin on mullakin hankintalistalla silmän isku

Villapaju luontoportissa.

Nappasin Muoniosta villapajun pistokkaita ja nyt lehdet rapisee…siis ovat kuivahtaneet ja se haisee vienosti koivulle. Mahtaako se juurtua näin loppukesästä enää? Ämpäriin ne pistin juurtumaan…pitäskö laittaa ulos vilposeen vai annanko olla sisällä?

muoks: Otin pätkän puutunutta oksaa myös mukaan.

No enpä tartte tähänkään enää vastausta, kuolivat piruparat.

ei ne välttämättä ole kuolleet. Kyllä niiden pitäis juurtua lehdettöminä syyspistokkaina ihan hyvin.

Kuoli ne, tuuli oli heittänyt astian nurin jossa olivat juurtumassa ja lojuivat sitten kuiviltaan terassilla, kun menin viikon kuluttua mökille. Koitan uusiksi ensivuonna, sen verran ovat komeita puskia.

Miks ne pitää olla juurtumassa ulkona. Sielhä on jo kylmää, juurtuminen erittäinhidasta. Mä ainakin ottasin ne sisälle juurtumaan. Ainut miinus että kasvukiihtyy ja talvi lähestyy.,Mulla on juurtuu sisällä surupajuu/itkupajuu/kyynelpajuu. Toivoo pitää, että juurtuvat ja saan ne talvenyli elossa.

Ne olivat ulkona siksi kun alkoivat tiputella lehtiään ja tuossa aijemmin kysyinkin kumpi olis parempi juurrutuspaikka, ulkona vai sisällä. No ne on menetetty ja uusi yritys sit kevähällä. :slight_smile: