Avasin villit ideat -ketjun, johon voidaan kirjoitella ideoita, jotka itsekin tajuamme järjettömiksi.
Aihe tuli mieleen kun selailin thaimaalaista puutarhakirjaa (järjettömien) ideoiden toivossa, kuinka ollakaan.
Kirjassa oli kerrassaan sykähdyttävä kuva keinotekoisesta vuoresta. Luomus oli saatu aikaan kokoamalla hyvin kapeaan mutta korkeaan kasaan jotain (varmaankin paikallisia) huokoisia kiviä. Kivien päällä ja lomassa kasvoi sitten erilaisia kivikkokasveja. Kiinassa olen nähnyt vastaavanlaisia keinotekoisia vuoria. Kirjan kuvasta ei käynyt mittakaava ilmi, mutta arvelin vuoren olevan parimetrinen.
Kivisormeni (joka on jo hienosti toipunut edellisestä kiven alle jäämisestä) alkoi tietenkin heti syyhytä. Lisäksi sattuu vielä olemaan niin hyvin, että pihallamme on vuoritarpeita vaikka naapurille jakaa. Sekä lohkarekiviä että luonnonkiviä. Arvelen, että tässä tarkoituksessa on välttämätöntä käyttää lohkarekiviä, jos ei halua käyttää laastia, muuten komeus sortuu.
Koska tämä on villit ideat palsta, tyydyn vain lyhyesti toteamaan, että vuori jäänee meidän pihalla haaveeksi, olisi oudon näköinen mäntyjen keskellä ja vaarallinen kun lapset kuitenkin jonain päivänä haluaisivat leikkiä vuorikiipeilyä. Mutta ajatuksena tämä on minusta tavattoman kiehtova, kalliokasveja vuorenkoloissa... Homman juju olisi juuri vuoren muodossa, huomattavasti korkeampi kuin leveä.
Lisään tähän perään vielä toisen järjettömyyden.
Salainen haaveeni (yksi niistä) on saada lumpeita kasvamaan pihalle. Lammikkoa en kuitenkaan halua perustaa. Siksipä olen kaavaillut mahdollisuuksia kasvattaa lumpeita astiassa. Tiedossa on keraamikko, jolta voisin tilata suuren astian. Lumpeet istuttaisin astiaan kesäksi ja veisin talveksi viileään kellariin (+ 15 astetta?).
Realistinen osuus:
- Millaisessa lämpötilassa lumme talvehtii? Onko +15 liikaa?
- Tuleeko ruukusta tappava ansa linnuille ja oraville?
-Tarvitsenko pumpun, jotta vesi pysyy siedettävän levättömänä?
Viimeksi ilmestyneessä Kotiliedessä oli juttua lumpeista ja altaista, lukaisepa tilaisuuden tullen.
Pahville kiitos mukavasta otsikkoideasta
Itse olen aika tööt, kun jotenkin vähän väsyttää juuri nyt, mutta usein olen tuuminut, että jos pihani olisi edes pikkuisen sivummalla, olisi siellä sellainen erämaamökki, josta päivä paistaisi vähän läpi ja ikkunoissa olisi luukut ja minä siellä saisin salaa naputella hölmöjä hyllyjä ja kaikkea.
Köynnöksillä aidattu tontti olisi aivan ihana minusta.
Olen aina avoin villeille ideoille, mutta joskus tulee seinä vastaan.
Niinkuin nyt tuo vuori-idea. Meillä on vanhan kanalan vieressä edellisen omistajan älynväläys: jostain ihme betonipalkeista rakennettu maakellari tasamaalle. Komeus on sitten päällystetty ohuella multakerroksella joka tietysti kasvaa nokkosta. (Lampaat ovat kyllä siistineet sitä, kun tykkäävät kiipeillä korkealla.) Että siinähän sitä olisi vuorenaihetta, juu. Voisi ensin vuorata sen koko kasan (minä kutsun sitä Teletappilandiaksi) sanomalehdillä, kasata kiviä sopivasti ja täyttää siten hyvällä mullalla välit jne. Olisin kuitenkin taipuvainen tekemään siihen mieluummin maastoon sopivan harjakaton, jolle istuttaisin kattomehitähtiä ja sininataa (ja vaikka nuokkuhelmikkää).
Sisälle pallogrilli ja pari matalasti istuttavaa penkkiä (ettei häkämyrkytys iskisi). Mutta hoo. Toiset suunnittelee ja toiset tekevät. Niin se on.
Täällä Espoossa oli joitain vuosia julkisena istutuksena tulivuori. Valtaisa multakasa oli muotoiltu tulivuoreksi ja päällystettu siirtonurmella. Kahdelta reunalta valui laavaa, joka oli tummalehtistä ja tulipunakukkaista, ehkä ahkeraliisa. Komea se oli ja harmikseni viimekesänä se olikin viety pois koko kasa.
Minun villi ideani/haaveeni olisi kunnollinen lauta-aita. Epärealistiseksi sen tekee pihan koko (n. 3000 m2 ), suhteessa käytettävissä oleviin voimiin ja varoihin.
Minä tahtoisin pihalle lammen. En mitään vesiaihetta, vaan ihan
oikean uimakelpoisen lammen. Siinä on vaan pari pienen pientä muttaa
matkassa: tontti on 1600 neliötä, soraharjun päällä, rinteessä. Jos
olisi kaltevaa vettä, niin tuohon alapihan rinteeseen ja alapihalle se
voisi juuri ja juuri mahtua, mutta tasaisella vedellä ei millään
Ja mihis sitten tämän kesän projektiksi kaavailtu tommaattimökki? Se kun olisi asettumassa juuri siihen alapihalle...
Tintin ideasta muistui ajatus, jota olen pyöritellyt. Tuumasin että patoaisin meidän pikkujoen niin, että kohdallamme oleva alinko peittyisi vedellä ja siihen tulisi muutaman aarin kokoinen lampi. Sitten tekisimme kesämökin siihen rinteeseen, ja sinne vedettäisiin sähköt. Olisisi matkaa mökille semmoisen 150 metriä. Mutta puhelimeen voisi vastata näille ilta-, yö- ja viikonloppusoittoasiakkaille että "Voi harmi, muuten tulisin palvelemaan mutta kun me ollaan mökillä!"
Oih, aivan ihana otsikko! Musta tuntuu että kaikki mitä meidän pihaan suunnitellaan on niitä villejä ideoita
Miehellä oli mun mielestä aika villi idea kun meinasi että tekee sellaisen kylpytynnyrin itse! Ja vieläpä sellaisen mihin tulee joku lämmityssyteemi! Noh, hänpä kuitenkin sitä jo toteuttaa, saas nähdä millainen tulee... On jo tehnyt töissä muovista ison tynnyrin, siellä se nekottaa keskellä pihaa ja odottaa jatkotoimia! Meinaa siihen jonkun puulla lämmitettävän pöntön hommata, minkä säiliön kautta vesi sitten kiertäisi ja lämpenisi. Ja löytyipä sukulaisista yksi joka lupasi semmoisen pöntön tehdäkin! Että huhhuh, kait se sit jopa toteutuu.
Mutta hiljalleen itsekin alan lämmetä ajatukselle, siellä sitä ois kiva istuksia lämpöisessä vedessä ja vaikka syksyllä tuijotella tähtitaivaalle. Ja koska se tulee aurinkoiselle paikalle, vois siihen laittaa vaikka päivänvarjon niin kesähelteellä ois kiva sitten pulahtaa viileään puutarhahommien välillä
Mua vaan mietityttää sen tynnyrin puhtaana pito... mutta varmaankin jokin uima-altaaseen tarkoitettu puhdistuspaketti ajaa asian? Ja kunhan olen tiukkana että sinne mennään vain suihkun kautta... saa nähdä uskooko lapset (ja mies:)...
Burnettin (?) Salaista puutarhaa olen aina rakastanut. Itsekin tahtoisin sellaisen puutarhamuurisysteemin, englantlaiseen malliin: miten ihanasti sellaista lämmintä tiilimuuria vasten saisikaan viiniköynnöksen ym ihanuuksia....
Negus, tarkoitatko Latokaskessa ollutta "tulivuorta"? Minusta se oli ihana! Siis julkisena istutuksena, en kyllä pihaani laittaisi (eikä edes mahtuisi). Olikohan se jonkin oppilaitoksen näytetyö?
Eleonoora, just sitä tarkoitin olin menossa viimekesänä sitä kuvaamaan mutta olikin viety pois. Minunkin mielestä se oli komea ja tyylikäs, tuollaisia istutuksia saisi olla enemmänkin.
Latokasken tulivuori oli mielestäni kaupungin puutarhapuolen juttuja. Nyt on tilalla tavallinen ja vähän tylsän näköinen perennapenkki.
Japanilaisissa puutarhoissa on niitä sammalmättäitä ja sellainen siintää nyt mielessäni. Pihalle jossa on paljon kiveä ja kuorikatetta, voisi sämmalmätäs olla hauskan näköinen. Tosin ei kovin villi idea, mutta keinotekoisesti rakennettava kuitenkin.
Pahvi, eilen ostamassani ruotsinkielisessä puutarhalehdessä oli juttu lumpeen kasvattamisesta paljussa. Eli pitäisi kyllä onnistua lehti oli nimeltään muistaakseni puutarha &kukat tms.
"Tulivuori takas Latokaskeen" olisko tässä jo kansanliikkeen poikasta : )
Kaarina76: Meillä mies on jo muutama vuosi takaperin rakentanut tuollaisen lämmitettävän
paljun pihalle. Aluksi vesi lämmitettiin puilla, mutta koska se oli niin työlästä ja vei paljon puita, niin hän keksi väsätä siihen vanhasta öljypolttimosta öljylämmityksen. Itse palju on tehty lasikuidusta vanerimuottiin. Uuden talon rakennusprojektin takia palju on ollut vuoden käyttämättä, mutta nyt päästään rakentamaan uutta pihaa ja tarkoituksena on upottaa palju terassiin.
Puhtaanapidosta sen verran, että vesi täytyy vaihtaa kokonaan joka käyttökerran jälkeen ja pestä palju harjalla. Tapaamme lämmittää paljun perjantaisin jolloin samaa vettä voi käyttää viikonlopun, jos lisää siihen vähän klooria lauantaina ja sunnuntaina. Joku uima-altaan suodatinsysteemi on ollut meilläkin harkinnassa, lähinnä tuota kesän vilvoittelukäyttöä varten.
Tunnustan tänne vielä yhden päättömän idean: kun meillä toivottavasti seuraavan kymmenen vuoden aikana tehdään kylpyhuoneremontti, otan vanhan ammeen uusiokäyttöön pihalle. Laitan siihen pyörät alle ja kylven kauniina kesäpäivinä. Talveksi rullaan sen autotalliin. Kylpyä varten täyttäminen käy kätevästi, sillä ammeen käyttö tapahtuu saunan vilvoitteluterassilla, jonne saa vettä suoraan kylppäristä. Terassille paistaa ihanasti iltapäiväaurinko. Kylpyvedet kippaan ämpärillä kukkapenkkiin. Jos tällä en saa naapuruston keskuudessa hullun mainetta niin sitten en millään. Uikkaria lupaan käyttää, ainakin jos vaahtokylpyjauhe on lopussa.
Idea syntyi viimevuotisten asuntomessujen jälkeen. Mies puhui lämpimään sävyyn siellä esitellystä kylpypaljusta. Meillekin vaan sellainen, joo. Olen tarjonnut tilalle kierrätyshenkistä ammevaihtoehtoa.
Lummepytystä haaveilen edelleen. Ehkä vettä voisi pitää siedettävän puhtaana suihkuttelemalla puutarhaletkulla uutta tilalle...
Ulkokylpyammeen vesi muuten jäähtyy käsittämättömän nopeasti, ainakin sellaisen 70-luvun peltiammeessa. Meillä oli sellainen aikoinaa edellisellä mökillä, muuripadassa keittelin lämpimät vedet ja kaivosta otin viilennystä... Hellepäivänäkin vesi haaleni käsittämätöntä vauhtia, tai ainakin se siltä tuntui.
Pahvi, käytä siinä kylpyvedessä sitten saippuana mäntynestesaippuaa tai tolua. Sopii puutarhankasteluun hyvin. Ja omaksi hyväksesi johannisöljyä