Mulla on just noita samanlaisia tiilejä kuin Teemaalla, velipoika purkaa vanhaa navettaa. Olen tehnyt niistä käytävänreunuksia ja valamonruusuaidan eteen tulee sellainen matala tiilimuuri ens kesänä. Tiilet sopi hyvin kun mulla on kaikki harmaata. Muitakin suunnitelmia on niinkauan kun tiilejä riittää.
Kurppa, onko tuo eka kuva Lepaalta? Ainakin yhtäkkiä näyttää tutulta. Ihania kuvia ja tunnelmia.
On Lepaalta, muut ovat Irlannin puistoista.
Ideoita
Hienoja. Luulisi että tuollainen kaari olisi suht helppo tehdä jos vaikka vanerista tekisi ensin kaaren jonka päälle alkaisi muuraamaan?
Jossain ohjelmassa taidettiin näyttääkin.
Isäntä on tehnyt kellarin katon kaarevaksi, tosin betonista, joten ei kai se ihan mahdotonta olis. Kivet puuttuu.
Lisää
Melkein sama;)
Tuo punaharmaa portti sopis meille
Hienoja ideoita, ja nuo penkkijutskat (kärrynpyöristä) ovatkin sen tyylisiä, mitä olen jo ehtinyt suunnittelemaan. Mullahan on niitä vanhoja tappurin pyöriä, ja niistä olen suunnitellut väkästeleväni penkkejä, tai ainakin yhden. Mitään noin viimeisteltyä en varmasti saa aikaiseksi, mutta sellainen rouheampi tyyli sopiikin varmaan tänne meille hyvin, kun muutenkin on kaikki vinossakenossarempallaan.
Aivan mahtavia nuo kivikaaret, yleensäkin kaikki kivijutut ovat lähellä sydäntä, nuo kivipenkitkin niin hienoja…
Minä haaveilen vanhoista navetan raunoista (isoa kiveä mieluiten, tai tiiltä ja yli sadan neliön alaltaan), joissa olisi eteläseinä sen verran ehjä (lisätuentaa tarvittaisiin varmaan), että sen eteen saisi ison kasvi/viherhuoneen ja raunioiden sisälle tekisin puutarhan. Lähinnä hyötykasveja, mutta tietysti hyötykukkiakin joukkoon. Eteläseinän varjon puolelle tekisin työtilaa (sähköt ja vesi pitää saada) ja pariin-kolmeen hyvään kohtaan sijoittaisin istuma-alueen sellaisilla herkillä metallituoleilla ja -pöydillä, olisivat vähän vastakohtina rouhealle rauniolle
Tämä haavekuva on ollut viime viikkoina hyvä keino unen saantiin. Kun oikein miettii tarkkaan tämän haavekuvan yksityiskohtia ja suunnittelee vaikka veden kulkua, niin ajatuksiin ei mahdu muita unen tuloa häiritseviä ajatuksia ja uni tulee kuin huomaamatta
Harmi kun en voi niitä unikuvia näyttä teille, mutta olis kuulkaa ihan mielettömän upea tila!
Mullon kuule Eltsu ollu ihan samanlaiset haaveet jo pitkään!
Hieman samantyylinen on munkin haaveilut unen tuloa ootellessa. Alue on kyllä paljon isompi ja sitä kiertäisi matala luonnonkivistä tehty aita ja sellainen , miten sen sanoisi, pergolatyyppisesti laitetut rakennelmat siinä aidan päällä, missä olisi kasvamassa erilaisia köynnöksiä. Pohjoisen puolella olisi kaunis varasto rakennus ja sen seinää vasten tehty kasvari, mutta sellainen, jonka hyötytarhan puoleiset lasiseinät voisi vetää sivuun jotta kasvit saisivat suoraa aurinkoa. Tietysti siellä olisi myös lämmitys mahdollisuus. Kaivo tietysti keskelle aluetta. Jossain nurkassa köynnösten varjossa olisi istuskelupaikka ja jossain aurinkoisessa paikassa myös.
Alueen päässä olisi köynnösaidalla erotettu iso alue monelle kompostille ja tila kottareille.
Ruukutus- ja ruukkujen pesupaikka ilman muuta kuuluu asiaan.
Tontti olisi maaseudulla ja sitä reunustaisi niityt ja marjametsät ja mielellään tietysti järvi.
Lyhyen matkan päästä sais hakea suoraan tilalta munia ja maitoa ja hevosenlantaa.
Talossa olisi tilava myös talvetukseen sopiva kellari, reilu tila vesipisteineen ja kivilattioineen kaikelle multahommalle ja viherhuone. Isosta keittiöstä olisi kulku terassille ja pihalle.
Mansardikattoinen talo on tehty kivestä ja rapattu.
Sisustus on vielä kesken
Ei ole ihan pienet nää meikäläisen unelmat.
j.k. talosta voisin tinkiä jos ees sen muun saisin
Oi mikä ihana keskustelu. Minulla näitä järjettömiä ja epärationaalisia puutarhaunelmia riittää, eipä tuota omaa pihaakaan edes ole. Haaveilen siitä isosta omakotitalosta, isolla pihalla, joka sijaitsisi jossain kivassa pienessä maaseututaajamassa… Se olis unelma, vaan jääkö sen toteutuminen johonkin 40 vuoden päähän eläkeikään…
Eltsun suunnitelma kuulostaa ihanalta. Jotain samantyyppistä minäkin olen salaa päässäni hautonut. Emon salainen puutarhakin kuulostaa kivalta.
Olen haaveillut, että voisin unelmieni pihalle tehdä tavallaan erilaisia "huoneita", joissa olisi jokaisessa oma tunnelmansa, teemansa tai värinsä. Olisi paahteisia ja aurinkoisia huoneita, loistokkaan värikylläisiä ja tuoksuvia huoneita, rauhallisia ja varjoisia huoneita…
Pensasaita, johon olisi leikattu "ikkunoita" ja joiden läpi näkyisi puutarhan eri huoneisiin…
Iso ihana keittiöpuutarha on ihan must. Aidattuna, tietenkin. Ja siinä ihana portti . Aidattuna jo ihan siksikin, että jos/kun nuo koirat kuulunevat jatkossakin elämään, niin ei olisi kiva natustella koiranpissalla höystettyjä salaatteja… Mutta ihan ennenkaikkea siksi, että aidatut keittiöpuutarhat nyt vain ovat ihkuja.
Minä haluan kukkivia puita. Paljon. Joka paikkaan. Voi miten kauniilta kukkiva omena- ja kirsikkapuukuja näyttäisi! Kanadassa harjoittelussa ollessani RAKASTUIN Ontarion alueella joka paikassa kesällä kukkivaan 5-10m korkeaan puuhun nimeltä Cladrastis kentukea. Hernekasveihin kuuluva puu kukkii isoin valkoisin, voimakkaasti tuoksuvin kukkatertuin. Se on k-a-u-n-i-s! Sillä on näköjään suomalainen nimikin: Lakkipuu ja ilmeisesti Mustilassakin sitä on kasvatettu! Linkki
Ihania pieniä polkuja, joita reunustavat tuoksuvat ja värikkäät kasvit.
Mehiläispesä. Perhosniitty.
Iso, selkeälinjainen vesielementti olisi kaunis. Ah ja voi, karppiallas!
Kivestä rakennettu kaksi/kolmiseinäinen espanjalaistyyppinen "vaja", jossa olisi kesäisin sohva ja jota reunustaisivat ihanat pergolat. Olisi sellainen kesähuone. Tähän tyyliin:
Kirsikkapuista (tai jostain muusta kukkivasta puusta) kärsivällisyydellä taivuteltu "maja". Katsokaas tämä linkki, täällä on ihan havainnekuvat siitä, kuinka sellaisen voisi toteuttaa! Menisi varmaan kyllä kymmeniä vuosia, että tuon saisi valmiiksi. Mutta olisi se jotain ennennäkemätöntä ainakin Suomen mittakaavassa
Oi ja voi… Olisipa se piha… Minun haaveitani löytyy lisää täältä ihan kuvien muodossa, ketä kiinnostaa.
Portteja salaiseen puutarhaan
Ehkä salainen puutarha pitäis kuitenkin ympäröidä myös lauta-aidalla, antais ryhtiä ja toimis köynnöstukena.
Kukourin linnoitus Kotkan edustalla olisi varmaan monelle juuri tuollainen haavepuutarha. Puolet linnoituksesta kunnostettu puolet rappiolla. Keskellä kaivo. Harmi vaan että on saaressa ja ei kaupan;)
Ihania kuvia ja haaveita teillä. Muumihanuri ja muut nuoremmat haaveilijat, älkää ihmeessä jättäkö haaveita eläkeiässä toteutumaan, sitten voi tulla jo kipuja ja kolotuksia eikä jaksa. Tehkää unelmista TOTTA, kun ootte nuoria, terveitä ja virkeitä.Carpe diem. Ja Muumihanuri, tervetuloa haaveilemaan meidän muiden kanssa.