Villit kokeilut

Viime kesänä tökkäsin tyhjiin kohtiin perunan, jotta rikkaruoho ei pääse valtaamaan. Viimeisissä puutarhaohjelmissa joku oli laittanut mansikantaimen sinne sun tänne, nyt aion perunan sijaan laittaa mansikantaimia tyhjiin kohtiin. Sitten kun perennä leviää, niin nyhtäsen mansikan pois.

Meillä eräänä kesänä vuosia sitten “joku” heitti vanhoja perunoita kompostikasaan. Sellaiseen johon roudattiin aina lehdet ja nurmikonleikkuujätteet ja sora/hiekka joka jäi lehtien mukaan kun haravoitiin, puunhakkuutähteet, siis kaikenlaista roinaa joka kuitenkin maatuu ajanoloon. Ideana että kummun viereen joskus tehdään maakellari. ja siten saadaan vähäisellä maalisäyksellä kellari piiloon :slight_smile:

No syksyn tulleen kummusta nousi iso sankollinen perunaa.

Edelliskesänä nykyisessä pihassamme heitin kompostin päälle paperisäkistä perunat, joihin oli kasvanut koko säkin mitalla valkeaa itua. Ajattelin että niistä nyt ei ole mihinkään kun olivat reppanat unohtuneet sinne. Aika hullun näköisiä olivat kun säkin avasi ja vastaan työntyi metritolkulla itua.

Kasvain, syksyllä kompostista taas noukittiin ämpärillinen perunaa :slight_smile:

Mies totesi että tällaista viljelyä hänkin voi harrastaa ja osata.

Meillä kasvaa tyrnit keskellä perennamaata-ihan tarkoituksella.

Syötäviä en laita kukkien joukkoon ihan lasten vuoksi (vaikka itse mieli tekisi). Heillä on lupa ottaa kasvimaalta itse syötäviä. Kasvatan niin paljon myrkyllisiäkin perennoja ja vanhanajankasveja, että en halua riskeerata lasten kasviopillisella tuntemuksella. Vaikka he kyllä ovat varmasti aika hyviä tietäjiä kun pienestä asti ovat oppineet ja imeneet tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Tämä nyt ei ole ihan villi kokeilu, mutta kyllä minua moni outona/hulluna pitää, kun yritän saada tontin rajalla (ulkopuolella) olevan ojan rikkaruohottomaksi ja kukittaa sen. Aika pitkällä jo olen, enää yhdessä kohtaa kasvaa voikukat ja toinen puoli ojasta kukkii parhaillaan erittäin kauniisti :slight_smile:

Ei saa ottaa liian wakawasti.

Anita, moisen vuoksi voi hyvin ottaakin “hullun leiman” otsaansa :wink:

Olen ajellut Rymättylässä ja siellä on ihan sen päätien varrella (siis tie joka menee saarten läpi suoraan seuraavaan saareen) eräässä kohtaa

talon piha kauniisti laitetu ja pensasaidan alla ja ulkopuolella ojassa kasvaa kaikkea mahdollista.

Harmi että paikka on vaarallinen (jyrkkä mutka ja mäki) ja siinä ei voi pysähtyä ihailemaan kauneutta, pitää vain ajaa hissuksiin ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Hieno Anita!olet ahkeroinut,kyllä ihmiset siitä ohi kulkiessaan nauttivat, vaikka eivät mitään sanoisikaan.

mulla iski nyt suunnitelmiin "kompassipenkki"? edellinenkin työ on vielä kesken(voimat ei riitä joka päivä luoda kukkopillisaveavaan  pyydän ukon avuksion tää ennenpi kuin hulluutta???

Kuutamo, yllättävän paljon tulee kommentteja ja kehujakin. Etenkin nyt, kun orapihlaja-aitakin kaatui siitä välistä.

Hieno idea anita, minäkin istutin ojaam kaikenlaista kukkivaa… vuorikaunokkia ja peittokurjenpolvea ja ihmiset pitivät varmaan ihan hulluna kun kyykin tuolla ojassa… : )) kauniisti ne kuitenkin kukkivat. Nyt vaan meni homma uusiksi, kun tekivät meillä tuota tieremonttia.

Totta on, että pienten lasten kannalta pitää hieman ajatella. Meilläkin on myrkyllisiä kasveja, kuten ukonhattua ja sormustinkukkia, ja kaksi pientä tenavaa. Vanhempi oli haukannut raparperin nuppuista kukkaa kun oli ajatellut sen olevan syötävää! No, ei se varmaan vaarallista ollut. Mutta kaikkea ne voivat tosiaan maistaa.

Minäkin yritän opettaa pojille, että on kasveja joita voi maistaa ja niitä jotka ovat myrkyllisiä. Hyvin on keskimmäinenkin oppinut 2,5 v. Sillä pienestä pitäen sanon että aina pitää kysyä lupa jos jotain pihalta ottaa käteensä. Tämä keskimmäinen poika aina kun näkee kukan sanoo vain kukka (ei puhu kovin paljon) ja jos sanon että sen saa noukkia niin ottaa, muuten jättää koskematta.

Meillä on monena vuotena kasvanut salaatit orvokkien joukossa. Päivänkakkaraa (jota on joka paikassa muutenkin) suojelen jos maata pitää muokata ja istutan pensaiden juurelle. Mansikkaa kasvaa monessa perennapenkissä. Tänä keväänä päätin että yläpuolella oleva metsämansikkapaikka, joka on nurmikolla on sitten ruohonleikkurilta kielletty alue. Eli keskellä nurmikkoa on sellainen paikka jossa kasvaa metsämansikkaa, ruohoa, voikukkaa ja päivänkakkaraa.

Mä taidan tehdä kaiken aivan nurinkurisesti, mutta se on mulle aivan normaalia.

Meillä kasvaa navetan takana joka kesä ihan hirveästi jotain kasvia,jonka siemeniä oli sinne heitetty…en tiedä mitä…

Alexa, ota kuva, jos voit. Tai kuvaile kasvia, korkeutta, lehtiä, kukkia vartta ja yleisilmettä. Voisi helpottaa tunnistusta :slight_smile:

Olisiko ehkä palsamia?

Ne kukkivat joka kesä ja kyllä,palsamia ovat…Lietesäiliönkin ovat peittäneet ympäriltä…