Harrastatko "villejä" istutuksia tai kylvöjä? Eli oletko istuttanut vaikka jotain perennaa tai muuta puutarhakasvia jonnekin yllättävään paikkaan, kuten luonnonympäristöön? Tai vihanneskasveja kukkapenkkeihin?
Minusta on hauskaa jos kykenee yllättämään ihmisiä kasveilla. Esim. keltaiset narsissit pihametsässä tai vaikka ojanpenkassa tien vieressä voivat olla hauskoja. Tai vaikka kärhö kiipeämässä jollakin villillä (ei siis puutarhaan istutetulla) puulla.
Itse en ole vielä kokeillut, mutta muistan männä kesänä olleeni hyvin vaikuttunut Helsingissä Espan puistossa. Siellä oli ihan sulassa sovussa somat kesäkukat persiljan ja punalehtisen basilikan kanssa. Upea näky, harmittaa vieläkin, etten kuvannut!
Jos maassa on tyhjä paikka, niin kuin nytkin, kun paikalla olleet tavarat on siirretty muualle, ei rikkaruohotonta paikkaa voi olla käyttämättä hyödyksi. Siihen sitten istutetaan sitä mitä juuri silloin sattuu päähän pälähtämään. Sitten ihmiset sanoo, että katsos kun onkin levinnyt tuommoiseen paikkaan, tai mitä toi tuolla tekee. tai sitten he eivät tunnista sipulia tai tilliä.
No joo, kolme kärhöä kasvaa tontin perällä metsässä puiden juurella ja yksi köynnöshortenssiakin, parin muunkin juurella on kärhöä ja köynnöshortenssiaa, mutta ne hoidetulla alueella. Ojassa kasvaa isot kasvustot valkoista ukonkelloa. Vanhalla kasvimaalla kasvaa perennojen seassa suuret raparperipuskat ja ilma- ja ruohosipulit ja marjapuskakin.
Omia kokeilujani ovat ne narsissit metsässä, rönsyliljan pistokkaat puutarhamaassa (varjoisa paikka omenapuun alla) ja ruohosipulit ja raparperit koristeistutusten seassa. Lisää varmasti tulee.
Minulla on tekeillä pieni metsäpuutarhanpoikanen (tonttimme on isohko & metsäinen muutenkin) Kivien juurilla ja luonnollisissa kohopenkeissä kasvaa perennoja, sipulikukkia, kärhöjä, rhodoja, koristepensaita…köynnöshortensiaa olen haalinut useammankin puun juurelle ja kallionkuvetta kiipeämään, vielä projektina levittää yllättäviin paikkoihin maanpeitoksi humalaa ja villiviiniä…niin että juu, kai nää on niitä ‘‘villejä’’ istutuksia!
No joo, kasvaahan täällä lisäksi tietty narsisseja kuusen alla, niittykukkia perennapenkeissä, kuusiaidan seassa varjoliljoja ja hentoja kukkapenkkikukkia niityllä yms. mutta en mä osaa sitä niin outona pitää :DD . En varmaan hoksaa luetella sellaisia outouksia, jotka nyt on ihan väärissä paikoissa.
Nää villit kokeilut on oikein leipälajini, just niinku Kreeta-E., jos maassa on tyhjä kohta koska siitä on poistettu vaik vanha auto, tai multakasa tms. Niin ihmiset sanoo että siihen täytyy laittaa ruohonsiemeniä ku se on ruma.Ikinä en oo laittanut ruohonsiemeniä ,kun siitähän tulee hyvä edes yhden kesän kukkamaa ilman vaivaa.Kyllähän heinää tule ittestäänkin, mitä sitä kylvää.
Ja tämä mitä monet päivittelee, kun istuttelen hedepajuja, se on kuulemma allergisille paha ja aivan ennenkuulumatonta.(Jos joku istuttelee koivuja, kukaan ei syyllistä allergian aiheuttamisesta ?!)
En nyt sanoisi villiksi kokeiluksi, mutta erilaiseksi viritelmäksi kuitenkin: asumme vuokralla rivitalossa ja piha oli edellisen asukkaan jäljiltä täynnä kuoppia ja muutenkin epämääräisen hirveällä hoidolla. Koska pihaa hallitsee terijoensalava ja sitä reunustaa pensasaidat ja multaa on alun alkaenkin perin vähän tein vähän omia ratkaisuja. Kaivelin koko läntin reunat ylös tehden nurmikosta pyöreäreunaisen. Haravoin kaikki kasvijätteet (terijoensalavan lehdet viime syksyltä ym.) tekemiini penkin pohjiin ja ostin hävyttömän kalliita pussimultia tehdäkseni penkeistä vähän korkeammat.
Sitten se hullu osuus: Tein tästä kaikesta vihannestarhan, en nyt ihan potagerhengessä mutta läheltä. Tänä vuonna istutin yrtit saviruukkuihin, jotka upotin ryhmäksi grillipaikan vierään. Väliin kylvin timjamia ja valkosipulia. Raparperi, lipstikka ja piparjuuri kuuluvat jo vakiokalustoon. Nämä ole reunustanut kehäkukilla, porkkanoilla ja punajuuririveillä. Tomaatit meinasin kasvattaa kukkaristikossa. Ja viime vuonna oli aivan pakko saada omenapuu, kun oli ensimmäisen kerran sen verran maata saatavilla. Koska kuitenkin edelleenkin kyseessä on vain väliaikainen vuokrakämppä, istutin sen 65 litran ruukkipaljuun, jonka upotin maahan viime talveksi. Selvisi talvestahyvin, nyt on jo osin kukkinut. Viime vuonna omenapuun aluskasvina oli porkkana, nyt istutin keräämiäni kuukausimansikkalajeja. (niitä minulla on nyt kolmea tai neljää lajiketta, tuon yhden lajikkeesta en ole varma). Kaikki tämä alle 50 neliössä…
Joo, ja jos ja kun itämistä kohta tapahtuu, laitoin kasvupaikat etupihan seinustalle öljysiemenkurpitsalle ja takapihan seinustalle ‘White Wonder’ avomaankurkulle…
Onko se villi kokeilu jos kukkapenkissä kasvaa persiljaa, ruohosipulia ja oreganoa leijonankitojen ja orvokkien kera, tai että sinne on istutettu myös muutaman taannoisen joulun joulusypressit? Jos on, meiltä löytyy.
Mulla välähti viime syksynä että jätänkin jokusia korkeimpia ja suorempia auringonkukan varsia paikalleen, jospa ne kestäisivät seuraavan kesän, eli nyt, köynnöstukina.Ruusupavut itää jo juurella.
Villien kokeilijoden mielestä ei tietenkään ihan tavallisimmat villit jutut enää ole villejä, ja jos villeyttä on jatkunut jo pitkään, ei lähiympäristökään niitä noteeraa. Mulla on tuolla posliininuken pää, mitähän siihen istuttaisi. Pää on itseasiassa puussa, ei tosin mun jäljiltä, ja kädetkin sillä on, laittajaa olen vähän moittinut kauhuelementtien laitosta pihaan, rajansa ne on villeillä ideoillakin, ei nyt kaikkia patoutumiaan tarvitse ihmisten näkyville laittaa.
Ainakin tällä hetkellä auringonkukkien varret ovat aivan kovia, puumaisia ja tukevia, 2 korkeinta on n. 3 m.
On ne kestävää tekoa, mikä lumimääräkin oli, ja korkeimmat on pihatien varressa, mihin joutui kolaamaan paljon lunta, varottiin niitä tietysti,ettei niihin osuttu kolalla.Laitan kuvaa sitten kun/jos on jotain kuvattavaa.