Tässä kuvagalleriassa oman kesäkeitaansa kuvia esittelee Viola (entinen Fiorella). Jouduin luopumaan omasta puutarhastani kolme vuotta sitten. Kolme kesää olen ollut pelkän parvekepuutarhan varassa. Nyt olen löytänyt uuden puutarhan hoidettavaksi. Siksi on aika palata myös tänne, uudella nimimerkillä, koska vanha tunnus ei enää toiminnassa...
Tämä mökkipiha siirtyi omistukseeni huhtikuun alussa. Rakkaudella ja huolella pidetty viherpeukalon piha. Tästä on hyvä jatkaa omien puutarhaunelmien toteuttamista.
Tässä vaiheessa kevättä näkymät ovat vielä näin paljaita, mutta kohta alkaa vihertää. Mielenkiinnolla odotan, mitä kaikkea mullan alta nouseekaan.
Onnittelut puutarhasta! Siellähän on jo paljon kaikenlaista valmiina. Ja pääset lisämään itselle mieluisia kasveja.
Kiitos, Maksaruoho. Tällä kertaa pääsen tosiaan muokkaamaan “valmista” pihaa. Perennapenkkejä on ihan sopivasti. Lähinnä visioin jo mielessäni polkujen rakentelua ja sen sellaista. Jotain mielenkiintoa pitäisi lisätä tuohon yläpihaan… Mutta katsellaan ja visioidaan kaikessa rauhassa!
Ihana mökki. Onko tuo iso omenapuu?
Kiitos, Ania. Tässä tuli tosiaan koko paketti samalla kertaa: hyvin hoidettu ja kaunis mökki sekä puutarha.
Kyllä sen omenapuu pitäisi olla…
Pihavahti on kuitenkin pysynyt samana kuin Fiorellan puutarhassa...En antanut kaupan päälle!
Puutarha heräilee kevääseen. Vihreää nousee jokaisesta penkistä. Krookusten lisäksi ei vielä muita kukkijoita. Kohta alkaa tapahtua! Ensimmäiset orvokit löysivät paikkansa portin pielestä.
Kummitätinikin hankki itselleen pienen mökin ja valmiin puutarhan kun osti kaupunkikämpän…aika kätevää kun puutarha on alle 3 km päässä kotoa ja pääsee pyörällä tai autolla.
Suloinen paikka, onnea tuosta! Ja topakka on pihavahtikin
Kiitos, Season! Pihavahti on topakka: ei pääse vieraat tulemaan huomaamatta…
Sain tupaantuliaislahjaksi rungollisen tuijan. Olipas vaikea keksiä sille paikkaa, etenkin kun ei ole tarkkaa tietoa, mitä missäkin penkissä kasvaa ja kuinka runsaana. Havuja pihalla ei ole, joten päätyi sitten perennapenkin keskelle. Jännä nähdä millaiseen seuraan!
Aika karua kuvamateriaalia alkukeväältä, nyt on korkea aika tehdä pari muutama lisäys tähän ketjuun. Omenapuun kukkien ja laukkojen kohtaaminen.
Alppikärhö täydessä kukassa.
Mökki piiloutuu vihreyden sisään...
Sammakot ihailevat maksaruohon kukintaa.
Pihassa olen moneen asiaan varsin tyytyväinen. Perennapenkit ovat komeita ja niitä on riittävästi. Sen sijaan pihan rytmitys on hivenen ongelmallinen: vanhat marjapensaat ovat jääneet alkuperäisille paikoilleen ja vievät paljon tilaa. Nurmikonleikkuu on melkoista sik-sak -ajelua ja paljon on kulmia, joihin ei edes leikkurilla pääse. Perennapenkit on reunustettu reunakivillä ilman kanttausta, joten ruohonleikkurilla ei pääse myöskään perennapenkkien reunaan leikkaamaan. Ja kauniit kivet jäävät komeiden perennojen alle piiloon.
Niinpä tuumasta toimeen: olen aloittanut ensimmäisen muutosprojektin pihassa. Nurmikkoalueen pienentämisen alkaen ruohonleikkuun kannalta hankalimmista kohdista. Perennapenkkien reunoilta kivet pois ja kanttaukset tilalle. Kivet hyötykäyttöön näin...