Voide-, saippua- ym. työt

Hunaja-kookos -saippua on tehty Kurpan (kiitos vain!) ohjeella sivulla 55,
kookosmaidon tilalla on vaan kookoskerma.
Molemmat saippuat vein varoiksi ulkoterassille muottiin laiton jälkeen kun en halunnut niitten lämpiävän,
ulkona oli silloin hyvin samanlaista säätä kuin nyt, eli ei pakkasta.

Ei ollut mitään muistikuvaa tuollaisesta ohjeesta, kiitos kun muistutit;)

Tuo on yksi suosikkisaippuoista.

Iiris-kukka: Muistaakseni Hervannassa olevassa Sherrys Oriental-kaupassa olen nähnyt palmuöljyä…Esim bussilla 30 pääsee melko viereen kun jää kauppakeskuksen jälkeen. Laitoin vielä tiedustelun liikkeeseen onko.

Oi, kiitos kovasti vaivannäöstä
Oispa mukavaa tehdä saippuaa ihan siitä palmuöljystä.

Serkkulikka kysyi, että voiko aloevera kasvia käyttää saippuan tekoon. Tarjosi mulle kaksi isoa aloe veraa, koska eivät mahtuneet hänen asuntoonsa. Olivat olleet koko  kesän siirtolapuutarhamökin pihalla. Suomalaisilta sivuilta en löytänyt asiasta, englanninkielisiltä kyllä jotain. Mun kielitaidolla niistä ei kyllä paljon tolkkua saa.

Onko siis kukaan tehnyt?

(Täytyykin kiikuttaa ne sisälle, vaikken vielä  tiedä mihin saan mahtuun.)

Mietityttää että missä muodossa sen laittaisit. Jos kuivaa niin onko siitä mitään hyötyä? Jos kuumaan rasvaan nin toimisiko siinäkään.

Enkä käyttäisin ihan vaan sellaisenaan voiteina.

Täällä ois yksi ohje ja siitä saankin selvää. Voisinkin kokeilla jahka kerkiän.

Käyttäisin siis sen hyytelön sieltä lehden sisältä.

Tässäkin ohjeessa on sitä palmuöljyä, mitä en ole onnistunut saamaan. Ruohonjuuressa on sitä kallista, mikä on vähän liian kallista saippuaan.

Täällä toinen mitä voisi kokeilla. Tuolla on kaksikin ohjetta, ja siinä toisessa on käytetty kamomillaöljyä, mitä mulla onkin sattumalta vähän tehtynä.

Jälkimmäinen linkki ei näköjään toimi.

Yritetään uudestaan

No nyt toimii.
Minkähän takia siinä käytetään tislattua vettä?

Aika erikoista minustakin käyttää tislattua vettä. Olisiko joku amerikkalainen ajatus…?

Tein jokunen aika sitten aloevera saippuaa.
Kehittelin itse ohjeen, eikä ole mitään hajua onko siinä sopivat rasvat. Ison lehden katkaisin ja kuorin. Hyytelöä tuli paljon. Lehden hyytelöisellä sisäpinnalla vielä voitelin käsivarret. Ois pitänyt riisua vähän että ois saanut kintuillekkin voitelun. Nesteenä käytin kurkkumehua.

Aloevera-kurkku saippua
Oliiviöljy 290g
Kylmäpuristettu kookosöljy 40g
Risiiniöljy 30g
Kookosrasva 40g
Kaakaovoi 50g
Karitevoi 50g
Geeliä kasvista 112g
Kurkkumehua 87g
Lipeää 66g

Muffinssivuokiin laitoin kukkupäin massaa. Riitti kuuteen saippuaan. Teen luultavast joulun jälkeen lisää, vaikken pääsekkään vielä testaamaan.

Toivottavasti saan kasvit säilymään ens kesään, toinen on aika paljon kuivunut jo kärjistä. Kiikutan ne sitten terassille. Muutama alkukin on juurella.

Sekoititko lipeän kurkkuveteen? Ihan lopussako lisäsit kasvigeelin?

Juu, sekoitin kurkkumehuun ja geelin lisäsin sitten rasvojen jälkeen. Jokusen aikaa sain surautella sauvasekoittajalla ennenkuin paksuuntui.

Laitoin saippuat kylmälaukkuun ja kannen osittain päälle. Aamulla tein ja työpäivän jälkeen otin laukusta pois. Ihan tasaiselta massa vaikuttaa olevan.

Ei noin hyvistä aineista voi huonoja tulla.

Pitäis alkaa urakoimaan saippuoita vuodelle -16.
Suolasaippuaa tein, vähän eri ohjeella kuin aikaisemmin. Reseptin otin täältä, vähän muunnellen.

250 g kookosrasvaa
200 g oliiviöljyä
50 g rypsiöljyä
140 g vettä (tein vahvaa koivuteetä kuivatuista lehdistä)
75 g lipeää
800 g heinäsuolaa Moulinexilla hienonnettuna.
Lisäksi värin vuoksi chlorellaa.

Väri oli kiisselivaiheessa tosi rumaa vihreää, mutta suolan lisäämisen jälkeen kyllä kauniin vaalean vihreää. Kiisseli taisi jäädä liian löysäksi ennen suolan lisäämistä, sillä ei mulla ollut mitään kiirettä laittaa sitä muottiin. Vähän nyt arpapeliä koska täytyy leikata.

Suklaasaippuaa teen varmaan seuraavaksi, jos vaan saan tarvittavat aineet.

Täällä mm. kotitekoinen deodorantti. Myös voiteista ja saippuoista asiaa.

Teinköhän jotain väärin tuossa suolasaippuassa. Ehkä en surautellut sitä tarpeeksi paksuksi. Palat ovat nimittäin ihan muovailtavissa vieläkin. Väri on ainakin nyt tosi kaunis vaalean vihreä ja suola kimaltelee kivasti.

Se siinä voi olla. Suolasaippua yleensä kovettuu melkein heti.

Saippuaa tehty taas. Saas nähä minkälaista tulee. Kävin tuossa yks päivä ostamassa palmuöljyä  täältä. Otin heti 3 pulloa, kun on vähän pitkä matka. En tiennyt että se on punaista. Sieltä voi myös tilata.
Kookos- ja limettisaippuaa tein Kuhan ohjeella. Siinä käytetään kookosmaitoa ja mulla oli kermaista kookosmaitoa, koska se on ainut lisäaineeton maito minkä olen kaupasta löytänyt. Lipeä jässähti jo siihen maitoon (+limettimehua 20g). Jännän punaista saippuaa tuli, ei näytä yhtään nimensä mukaiselta. Kuinkahan paljon tuota öljyä tulee käytettyä ja mitähän palmuöljyä siinä Kuhan kirjassa oikein tarkoitetaan.

Saippuantekijät, löysin tällaisen nettikaupan. Valikoima ei ole suuri, mutta aattelin tilata kun sivun mukaan lipeääkin saisi tammikuusta lähtien postitse. Mulla on lipeä kohta loppu ja samalla tilaisin jotain tuoksuja ja värejä.

Tuo saippualeimasin Handmade olis kiva.