Voide-, saippua- ym. työt

Avasin kaikenlaisille käsintehdyille voide-, rasva-, saippua- ym. töille tähän oman ketjun. Ne hyppäsivät "silmille" tuolta perus käsityöt-ketjusta ja oletan että aiheesta tulee enemmänkin juttua joten laitoin omaan ketjuunsa

Muoks, jos ketjun nimi on ihan kökkö niin sen voi vaihtaa kyllä.

Ensimmäiset saippuat leikattu kuivumaan. Muotoilen niitä myöhemmin. Ihan mieleinen väri tuli sitruunamelissasta.

Leikkasin eilen tekemäni saippuan. Reunoista pyöritin tervanarun päälle suihkusaippuan.
Miellyttävän oloista. Tosi mieto tuoksu. Laitoin eiliseen puolet kovia rasvoja ja puolet öljyjä (kovaa paistorasvaa, kookosrasvaa, kylmäpuristettua oliiviöljyä ja pellavansiemenöljyä, lisukkeena mantelijauhoja.) Tuli parempi koostumus  kun edellisessä seoksessa. Täytyy ainakin kolmas satsi vielä tehdä jostain eri rasvoista.

Nuo saippuat näyttää todella ihanilta! Mieli palaisi kokeilemaan, mutta luulen, että jätän sen suosiolla joulun jälkeiseen aikaan.

Minä olen taas n. 20 vuoden tauon jälkeen aloittanut puseron kutomisen. Etsittiin tytölle kaupoista lämmintä neuletta eikä löytynyt, joten pakko oli aloittaa itse sen tekeminen. Perjantai-iltana aloitin ja nyt olen takakappaleen kainaloissa. Jos edes jouluksi saisi valmiiksi. Iltaisin on vaan niin vähän aikaa kutoa.

Eilen kävi tuttava pyörähtämässä. Kerroin, että olen pari satsia saippuaa tehnyt ja olin tietysti innoissani. Hän siihen puuskahti, ettei ymmärrä miksi sitäkin pitää itse tehdä, kun kaupassa saippua ei maksa paljoa.

Mitäpä siihen lisäämään:/

Niin se vaan on Kurppa, että toiset ei ymmärrä hyvän päälle. Itse tehty saippua on tuhatmiljoona-kertaa parempaa ja arvokkaampaa kuin ostosaippua. Sen kun on itse tehnyt, niin siihen on samalla antanut palasen omaa sieluaan. Näin minä pruukaan ajatella.

Ja hyvät öljyt ja lisäaineettomuus. Niinhän se on kaiken käsityön kanssa sama juttu. Tuollaisille ihmisille ei passaa niitä lahjaksi tuhlata.

Joo, ja tiedät ainakin, kenelle et anna lahjaksi saippuaa tai muutakaan itse tehtyä arvokasta lahjaa.

Minä olen noita sun saippuoitasi katsonut niin ihastellen, ovat älyttömän hyvän näköisiä. Ja miten voitkin olla noin aikaansaapa? Mun mielestäni ne ohjeet oli sen verran hankalat ja hitaan oloiset, että saattaa joutua harkitsemaan, viitsiikö niitä ruveta tekemään, vaikka mieli himottaisi.

Käsityöläinen osaa arvostaa toista samanlaista.

Anita, kannattaa kokeilla. Laitoin viimeksi heti lipeän kylmään veteen lasipurkkiin. Siinä vaiheessa on oltava silmäsuojat ja hanskat, sekä pitkähihaista päällä. Se kuumenee heti liki kiehuvaksi. Sen seisoessa laitan rasvat sekaisin kattilaan ja sulatan ne hiljakseen. Niiden ollessa sulaneita, nostan molemmat astiat kylmään veteen jäähtymään n.40-50 asteiseksi ja taas suojaimet niskaan ja sauvasekoittimella sekoittaen lisätään lipeäseos rasvoihin. Lopuksi hajusteet tai muut lisäaineet jos haluaa. Seos on nopeasti paksua vanukasmaista, jolloin sen voi kaataa kelmutettuihin muotteihin. Helppoa kun heinänteko. Seuraavana päivänä voi saippuat leikata paloiksi ja odottamaan noin 1,5kk jolloin on ihan valmiita. Pitäisi keksiä kauniita muotteja, mutta itse tykkään että on käsintehdyn oloisia ja vähän kolhoja.

“Käsityöläinen osaa arvostaa toista samanlaista.” Ja käsi-ihottumainen tumpelokin osaa arvostaa osaavia ja pystyviä käsiä.

Yksi mummu totesi nyplätystä liinasta, että tommosia saa torilta vitosella. Ei saanut toiste liinoja lahjaksi. Jo vain onkin kaupan saippuat halvempia. Ja neuleet, kassit, nuket ja vaatteet ja muut. Perunatkin valmiiksi pestyinä pussissa olisivat edullisemmat kuin itse maasta kaivetut. Mitäs tässä turhia vaivaa näkemään, kun kaiken saa valmiina rahalla. Hulluahan se on itse tehdä, kun tulee kallimmaksi kuin ostettu. Mutta kyllä hulluna on niin paljon mukavampaa!
Hulluuden huippu on kyllä se, että mulla on valmiina kaapissa taas voideaineksia, vaikken edes kovin usein voidetta käytä! Voiteen teko on ehkä tarkempaa touhua kuin saippuan teko, mutta turvallisempaa. Huulirasvaa ainakin tehdään pian likoille, mutta se on helppo homma.
Ja todellakin, en ihan kenelle tahansa ala luomuksiani esittelemään. Yksi tuttuni joskus sanoi, että ompa mukavaa kun tulit, että saa jollekin asiasta ymmärtävälle näyttää kaikki uudet upeat käsityönsä.

K-E, kerro sillain pääpiirteittäin miten huulirasvaa tehään itse :slight_smile: T: Huulirasvan suurkuluttaja

Kuukkeloimalla löytyi tämä
Tämä
Ja tämä.

Sulatetaan joitakin kiinteitä rasvoja ja vähän ruokaöljyä tai esim manteliöljyä vesihauteella, mahdollisesti myös hunajaa, lisätään ehkä tippa eteeristä öljyä ja sekoitetaan, laitetan purkkiin ja jäähdytetään. Helppo! Ja määrät voi olla niin pieniä, että desimitassa voi sulatella. Mutta mehiläisvahaa voi olla hankalampi hankkia, samoin kaakaovoita, sheavoita tai muuta vastaavaa. Netistä kyllä löytyy, samoin huulirasvahylsyjä, mutta itse olen käyttänyt jos jotakin vanhaa purkkia. Kookosrasva sulaa huoneen lämmössä, joten pitäisi säilyttää jääkaapissa, jos se on perusaineena, voi olla että pysyisi pienellä määrällä mehiläisvahaa kasassa. Olisinko tuonne kosmetiikka ketjuun laittanut reseptin, en muista, koitan tässä etsiä ja laittaa tähänkin kun ehdin.

Jaa, Kurppa olikin nopeampi.

Ps. Kaakaovoi on sitten aika vaarallisen hyvää, pitää varoa, ettei syö sitä hulirasvaansa.

Juu, Kreeta, kyllä seon paljon lystimpää olla vähän löysäpäinen!

mehiläisvahaa saa minulta huru mykky!

Jäikös ne kyydistä ne aiemmat saippuantekolinkit? No täytyy katsoa sieltä Käsitöistä. Miten niistä saa semmoisia raidallisia, joskus on tullut vastaan sellaisia vähän marmoroidun näköisiä?

Tutkin viestejä muutamia sivuja taaksepäin, en suinkaan lukenut koko pitkää Käsityö-ketjua. Jos siellä Käsityöt 2 -ketjussa  on aikaisempia saippuantekolinkkejä niin ne varmaan löytyvät sieltä entiseen tapaan, eivät minnekään ole kadonneet.

Niinhän minä totesin :wink: