Minulla oli viime viikolla varpaat väsyneen ja vähän kipeänkin oloiset.
No tein sitten hoitavan jalkakylvyn ja jo vain auttoi heti.
Laitoin puna-apilaa, ratamoita, minttua, mesiangervoa ja siankärsämöä.
Ja koska jalat olivat hyvin kuivat myös vähän ceridal öljyä mukaan.
Yrtit kiehuvaan veteen ja noin 20 minuutin haudutus, merisuolaa olisin vielä laittanu, mutta se oli loppu.
Ihan hirmuisen hyvä tunne ja pehmeät jalat tuli ja ei tunnu enää väsyneiltä. ![]()
Pitääkin illalla jalkoja helliä, kiitos muistutuksesta:)
Pieni varoitus.
Eli pietaryrttiä ei saa laittaa jalkakylpyihin.
Se tuoksuu vahvasti ja voisi olla houkutus käyttää sitä, mutta se on myrkyllinen.
Sen myrkky imeytyy uutettuna jopa ihon läpi, eli sitä kannataa varoa.
Mainitsemieni lisäksi hyviä ovat mm. kehäkukka, männyn neulaset, koivunlehdet.
Täytyy huomenna hemmotella jalkoja uudemman kerran, eli tartun haasteeseen. ![]()
Yrttikylpyyn kannattaa silputa kortteita pihanperältä ja jos suonenvedot vaivaa, niin normi suolan tilalle epsom suolaa. Sitä saa apteekkia huokeammin fitnessfirs.fi tai limepop.fi verkkokaupoista. Jälkimmäisessä myös eteerisiä öljyjä ja saippua yms. tarvikkeita.
Aasin silta epsomsuolasta. Olen useamman vuoden käyttänyt limepopin sivulla olevaa pyykkipulveri-reseptiä. Tulee muuten puhdas konekin. Ei tosin heti, kestää jonkin aikaa, ennenkuin kaikki vanhat jämät liukenee pois. Eteeristä öljyä en pulveriin sekoittanut, sitä olen tiputellu etikan sekaan huuhteluaineeksi.
Tällaista eilen laitoin. Joskus saanut lahjaksi. Olipa jalat koko illan tyytyväisen oloisia.
Mesiangervo on nyt luonnossa parhainmillaan. Pitäisi kerätä jalkoja varten.
Satsi saippuoita. Tämä meni aika perinteisellä reseptillä. Mukaan meni Emolta saadusta satsista ( Emo toi ison kasan voiteisiin ja saippuoihin käytettäviä öljyjä, tuoksuja sekä värejä.) risiiniöljyä, kookos rasvan ja oliiviöljyn seuraksi.
Taimenvaihdossa muinoin saatua puhdistamatonta mehiläisvahaa myös.
Öljyjä olen tehnyt itse, musta kumina, rosmariini, laventeli ja valmiina ostanut risiini, jojoba, agaria ja olikohan vielä muuta. Teen itse kasvonaamiot ja päänahkaa hoidan näillä öljyillä. Saispa ne jotenkin paksummaksi mutta ei ainakaan lähde enää niinkuin ennen. En tiedä miksi mutta tykkään niin askarrella kaikenlaisilla luonnon aineilla. Esim. kasvoveden teen laakerilehdestä ja aloe veeraa menee valtavasti joka vuosi. ![]()
Kitikat, miten käytät aloe veraa? Mulla on se huonekasvina mutten osaa sitä käyttää muuten kuin öttiäisten pistojen ärsytyksen hoitoon. Siihen katkaisen lehdestä palan ja laitan ärtyneelle iholle sitä geeliä.
Aloe veera on perusaine melkeen kaikkeen. Oli mulla aikoinaan kasvikin mutta eihän se riittänyt mihinkään joten luontaiskaupasta netin kautta osta sen nykyään.
Esim.
Aloe vera 1 tl
Asperiinia 1 kpl (murskataan)
Jugurttia 1 tl
Jos on epäpuhdas iho niin tällä saa hoidettua tai voi käyttää muutenkin.
Onko toi puhdistusaine iholle? Pestään pois?
Kyllä, huuhdella sitten pois. Annetaan ensin olla jotain 50- 20 minuuttia.
Miten käytät aloe veraa kuivalle iholle ? Onko sulla joku kosteuttava seosvinkki ?
En osaa linkkiä laittaa niin laitoin kuvan. Häneltä olen YouTubesta parhaimmat ohjeet saanut.
Laitan aloesta ja pellavan siemenistä parhaimmat naamiot, jota käytän aina saunan jälkeen. Päivisin mulla on ihan tavalliset kaupan tuotteet.
Öljyjä voi tehdä itsekkin, vaikka olen kyllä tilannut niitä netistäkin.
Voisko sitä aloeta sivellä naamalle ihan sellaisenaan ? Sehän kuivuu varmaan aika nopsaan, mut ehtiskö iholle siitä mitään hyötyä olemaan ? On ikuisuus kun oon näihin asioihin perehtynyt. Joskus aikoinaan kun aika riitti useempaan asiaan kerralla kuin nykyään, olin kiinnostunut kasvien hyötykäytöstä muutenkin kuin perinteisesti ruokakäytössä.
Kyllä voi, joskus sivelen sitä myös päänahkaan jos en ole kerenny tehdä päänahan hoito tuotetta. Aloessa on paljon kaikkia hyviä aineita kuten on jos tekee itse pellavansiemen geeliä. Sitä mulla on aina jääkaapissa.
Huuhtelen ne kyllä sitten pois jokun ajan kuluttua kun niitä ei voi sellaisenaan jättää iholle.
Tytär sanoo kyllä että “kun uskoo lujasti” mun touhulle kun yritän ettei mittari menis niin hurjaa vauhtia eteenpäin. ![]()
Voidetta kesäksi. Ei ollutkaan kookosöljyä kaapissa niin tulikin hienompi tuote. Karitevoita, Emolta saatuja, kaakaovoita, risiiniöljyä, manteliöljyä ja jojobaöljyä. Ihanan oloista.
Samoja aineita käytät kuin minä, en tee kuitenkaan voidetta vaan naamioita ja hoitoaineita. Tilasin riisiiniöljyä kun on lopussa.
Miten kauan tuo voide säilyy kun ei voi käyttää säilöntä aineita?
Puoli vuotta ainakin huoneenlämmössä. Olisi tuossa Emolta saadussa satsiss ollut e-vitamiiniakin säilöntäaineeksi, mutta en muistanut tekovaiheessa. Jos olen tehnyt isomman erän, olen puolet säilyttänyt jääkaapissa, siellä säilyy vaikka kuinka kauan.



