Voikukka, Taraxacum officinale

Kyllä lehdet, kukan ja varren voi syödä noin vain. Juuriakin, mutta en ole kokeillut (ne vaativat puhdistuksen/kuivausen tms).

Otan voikukan varren alhaalta kiinni, napsaisen kukan pois, katson ettei varressa ole ötököitä ja pistelen poskeen. Onhan se karvas, täytyy myöntää, mutta jos se tekee hyvää, niin menee=) Kitkeryyksissä on eroja, kuten iiris-kukka sanoikin.

Kukkaa ja vartta en varmaankaan tohdi maistaa, lehteä voisi laittaa salaatin joukkoon.

Mielenkiintoinen voikukka löytyi vanhempieni pihalta, oli peukalonpaksuinen varsi ja siinä päässä kolme kukkaa yhdessä läjässä :slight_smile:
Onko muilla moisia havaintoja ?

On on, muttei kyllä tältä vuodelta. varsi on ollut litteä ja joskus on ollut sen näköisiä, että on kolme kukkavartta kasvaneet yhteen.

Voikukka kilpailee lipstikan kanssa. Pituus toista metriä. Kuva on otettu hämäränä kesäyönä.

Voikukka

Oih! En olekaan ainut voikukkafani! Itse olen kyllä aina luullut, että voikukan lehdet syödään niin, että riivitään ne vihreät osat pois siitä putken ympäriltä. Siinä varressahan on sitä ällöä valkoista mömmöä mitä en ainakaan halua syödä. Pelkät vihreät osat maistuvat minusta ihan vaan salaatilta, kukat taas maistuvat vähän makealta.

Ihan kuin meillä ei olisi muutenkin tarpeeksi voikukkaa. Mutta nyt ne päättää kukkia jo kahdella kukalla yhdestä varresta.

Heh siitä vaan jalostamaan! Voikukasta voisi tulla hyvä myyntituote kun se muokattaisiin tuollaiseksi superkukaksi. Voisi markkinoida toiselle puolelle maailmaa eksoottisena ilmestyksenä. Onhan meilläkin koristekasveina paljon sellaisia, mitkä ovat luontaisella elinalueellaan rikkaruohoja. Saman tien voisi laittaa rahoiksi ja ryhtyä myymään vaikkapa Etelä-Amerikan puutarhaharrastajille voikukkia!

Minä taas odotan innolla voikukkieni kukintaa. Ovat nimittäin vaaleanpunaisia :smiley:

Nelivuotiaan kanssa ihmeteltiin ja ihasteltiin voikukan höytyviä ja puhalleltiin siemeniä lentoon

Löydettiin voikukan siemen ja siivet, joiden avulla voikukan siemen lentelee. Oli kivaa.

Kyllä kohta mummon pihalla voikukkaa kasvaa entistä enemmän:smiley:

Aviron hienot kuvat ! 
Itekin tänään aamulenkillä koiran kanssa  ihastelin ja innostuin kuvaamaan höytykkäisiä voikukkia

Yhdessä naapurissa kukki voikukkanurmikko nätisti kunnes se leikattiin noin kaksi viikkoa sitten, kesän eka kerran.  Sen jälkeen siellä ei montaa voikukkaa ole näkynyt. Sama ilmiö on joka vuosi. Meillä on leikattu useamman kerran ruohoa ja voikukat kukkii jatkuvasti, jo leikkausta seuraavana päivänä. Olen funtsaillut että onko tuo leikkuuaikaa niin merkittävä ettei ne jaksa kukkia jatkuvasti. :satisfied:

Toisaalta voikukka on monille mettiäisille ja pörriäisille todella tärkeää ravintoa…