osaan mutta google on oiva apu etsinnässä, ei tarvitse jäädä odottelemaan vastausta
jos esim. syötät hakuun leveälehtisten myrkky, avautuu sivu jollekin vanhalle Puutarhanetin sivulle ja siellä on nimi myrkylle
Joka kesä joudun piilottamaan meidän Fiskarsin voikukkavempaimen. Hermo menee miehen kanssa kun nurtsi on täynnä reikiä!
Pidä helmililja-armeijaa valmiina ja pudottele niitä reikiin! Tulee soma ensi kevät.
Tekniikka laji. Reikiä tulee jos maa on voikukan ympäriltä kovaa. Silloinkin sen voisi laittaa mullan takaisin jos viitsisi. Kaikki ei viitsi…
Nurmikon rikkaruohomyrkyissä on myös se vika, että nurmisilppua ei sitten voi vähään aikaan käyttää hyödyksi kompostissa tai katteena. Ainakaan minä en uskaltaisi.
Viime kesänä tein hiekkailmastointia samalla kun mies kaivoi voikukkia juurineen pois. Istutuslapiolla pudotin kuoppiin hiekkaa. Ihan kuin ei olisi niin paljoa sammaltakaan, voikukkiakin on vähemmän (tai olen tottunut niihin).
Meidän ‘nurmikosta’ jos tappaa leveälehtiset, ei siihen jää juuri mitään. Voikukka, ratamo ja apila sentään kasvavat siinä ohuessa multakerroksessa kallion/rakennusjätteen päällä, mikä on näiden asumisoikeusyhtiöiden käsitys nurmikon perustamisesta.
jokavuotinen voikukkien kitkentä alkoi minulla tänään: pienen lapion kanssa käyn puolenpäivän aikaan tontin läpi ja nostelen kukkivat kompostiämpäriin. kun pari vikkoa tekee saman joka päivä, ovat taas poissa ensi vuoteen.
nurmikkoa meillä ei edes ole; kutsumme viffeetä suht’ tasaista osaa kentturaksi.
Merkius: sama täällä. Mutta sinnikkäästi kun nyppään rönsyleinikin tai voikukan, aion täyttää vähän hiekkaa/tai mitä lie santaa. Multaa ina, ja sitten nurmikon siementä. Ei se ota jos ei annakaan. Hullulla on halvat huvit
Merkius: sama täällä. Mutta sinnikkäästi kun nyppään rönsyleinikin tai voikukan, aion täyttää vähän hiekkaa/tai mitä lie santaa. Multaa ina, ja sitten nurmikon siementä. Ei se ota jos ei annakaan. Hullulla on halvat huvit
Mun mielestä ei aikaansa juuri turhempaan voi käyttää kuin voikukkien kitkeminen. Ensi vuoteen mennessä sinne on tuuli tuonut kumminkin uudet kylvökset ja sama homma on edessä. Miksi kiusata mukavaa ihmistä asialla, jonka kanssa voi elää kevyemminkin?
Kukkapenkeistä ja kasvimaalta saavat häädön joka vuosi, muualta olen luovuttanut. Onhan sekin vihreää.
Keräsin juuri pussillisen voikukan kukintoja ja nuppuja. Olen harrastanut tätä jo useana keväänä ja voikukat ovatkin jo vähentyneet, kun ei tule uusia siemeniä entisten lisäksi. Minulla ei riitä energiaa kaivaa niitä juurineen, mutta poimivilla saksilla (samanlaisia käytetään, kun kerätään leikkokukkia ammattiviljelmillä ja käytössä on vain yksi käsi, kun toisen käsivarren päällä on kerättäyjä kukkia) homma on hoidettu nopeasti.
jos voikukka olis harvinainen tai se kasvais vain siellä missä pitäis niin kaikki varmasti haluamalla haluais sen siemeniä
En jaksa kanssa niitä sen paremmin nyppiä, kasvakoot kun kerta tykkäävät. Lapset niitä sanoo puhalluskukiksi.
Yhtäkkiä tänään muistin, että olen vuosia sitten syönyt kaikki voikukan kukinnot keväisin. En käsitä, miten sekin on päässyt muka unohtumaan! Kuukletin vähän asiaa ja löysin itseltäni kadoksissa olleen sima ohjeen ja pikkusen tietoa voikukan terveellisyydestä.
Tosin täytyy muistaa kerätä kukat ja lehdet puhtailta alueilta.
Aion kokeilla sitä yksinkertaista lisukereseptiä tänään, jota tein joskus useinkin. Kukan keltaiset osat (tai koko kukka kantoineen päivineen) paistetaan kevyesti voissa. Se oli kyllä tosi hyvää tai sitten se johtui vaan siitä voista….
kun on lukenut Joni Skiftesvikin novellin Puhalluskukkapoika ja Taivaankorjaaja, ei voi kamalasti voikukkia inhota
(piipahdin vielä ennen lähtöä kahvikupin kanssa koneellle)
Peukku taketeesi!
Näinpä juuri. Menneinä päivinä pihalla kuljeskellessa muistuttelin itselleni, että pitääpäs muistaa jättää tarpeeksi voikukkia maksan puhdistamista varten kasvamaan.
Kaikki osathan siitä olisivat hyvin terveellisiä. Itsellen helpoin on tehdä maksan puhdistuskuuri syömällä viikon-kahden ajan voikukan kukan varsia 2 kappaletta päivässä.
Ihan sellasenaanko ne voikukat pistellään menemään?
Muistaakseni varjossa kasvava ei ole niin kitkerän makuinen, mutta onko se sitten vähemmän terveellinen.