Voikukka, Taraxacum officinale

Muistelin että voikukkaa on seitsemää eri sorttia. Tarkistin Wikipediasta ja sanoo että niitä on 900 erilaista pohjoismaissa ja Suomestakin löytyy 500.

Siinä sitä olisi ilmaista materiaalia jos haluaisi keskittyä niihin… :slight_smile:

Eikä varmaan olis lahjoittajista pulaa.

Kumma vaan että aina näkee niitä perushahtuvia, ekan kerran tärmäsin tollasiin!

miten te yritätte päästä eroon voikukasta? käytättekö round upia? vai kitkemistä vai onko jokin muu hyvä keino?

Round up tai mikään muukaan glyfosaattipohjainen myrkky ei sovi voikukan torjuntaan nurmikolta tai muun kasvuston seasta. Sitä on melkein mahdotonta saada osumaan (edes sivelytekniikalla) vain ja ainoastaan voikukan lehtiin ja näinollen jäljelle jää ruskea palanut pläntti maata, johon tulee pian liuta muita rikkaruohoja.

Leveälehtisille rikkaruohoille on omat myrkyt ja ne siis eivät tapa esim ruohoa, joka on kapealehtinen. Puutarhakaupoista ja maatalouskaupoista sitä löytää, neuvojen kera.

Paras on kuitenkin ns. voikukkarauta. Helppo käyttää, myrkytön vaihtoehto ja toimii. Saa noista edellä mainituista paikoista.

no toi on kyllä totta…itse asiassa nyt muistelin että viime keväänä tuota round upia käytin voikukkiin ja palanut pläntti maata oli lopputulos. Mihinkä kasveihin tuo round up käy? tuossa naapurin rajalla kasvaa tuota kurjenpolvea älyttömästi ja se levinnyt nurmikolle. TÄnään kävin ruiskuttamassa rajalla tuota kurjenpolvea ettei ainakaan sieltä pääse lisää tunkemaan…muuten kitken ja kitken.

Kyllä minä ainakin olen osunut voikukkaan ja hyvin häviää sieltä mihin en sitä halua

Just juttelin mein äiteen kanssa voikukista ja niiden kitkemisestä. Hän kertoi että on tässä vuosien mittaan huomannut et jos voikukan pyrkii kitkemään (äitee käyttää puukkoa…) silloin kun se on just avannu ekat kukat, ni eipä oikein jaksa itteensä uusia siitä mahdollisesta juurennysästä, joka sinne maahan yleensä tahtoo jäädä.

Ilmeisesti kukkien kehitykseen on mennyt niin paljon voimia, että juuri on silloin heikoimmillaan.

Meillä kyllä rehottaa nurmikolla oikeastaan kaikki muut, voikukka etunenässä, paitsi varsinainen ruoho =). Olkoot siellä(kin), ompahan jotain vihreää edes.

Arno Kasvi ohjeisti kirjassaan leikkaamaan (nurmikolta) voikukat juuri ennen kuin ne tekevät siementä. Siitä parin päivän jälkeen uudelleen, kun maahan litistyneet ovat nousseet ylös. Toimii, jos sen tekee tunnollisesti. Itse en moiseen säntillisyyteen kykene. Kerran olen kokeillut ja kukinta loppui siihen siltä kesältä.

noi olikin hyviä tietoja…

myrkyn käyttäminen auttaa vain vanhaan kasvustoon, uusien siementaimien kasvuunlähtö pitäis saada estettyä,
myrkytetty kohta on hyvin neitseellistä alustaa siemenhaituville
(aivan sama kaikilla siementävillä)

Tarkoittaako tuo Kasvin ohje sitä, että pitäisi päästää kukinta vaiheeseen saakka? Mulla on joskus käynyt niin, että kun olen leikannut nurtsin siten että jo kukkivat ja kun keräävä ruohonleikkuri, niin sitten kukat muuttuvat pikkuhiljaa pensaiden alla valkoisiksi siemenpalloiksi. Tosi kiva!

Keräsin matjanpoimurilla kukat ja laitoin biojätteeseen jätelaitokselle kuskattavaksi. Ruohonleikkurilla vihreät osat pois - noin viimekeväänä. Nyt hion strategiaa tälle keväälle…

Mulla käytössä samantyyppinen härveli kuin hoyabellan kuvassa (sivu 5). Viime kesänä keräsin melkoisen läjän pois ja nyt näyttäs olevan vain muutama poisnoukittava nurtsilla. Ainoo huono puoli tossa vempaimessa on että jättää hiiren mentävän kuopan. Mutta, multaa ja vähän heinänsiemeniä kun hilaa samalla mukana niin sillä hoituu.

Kun voikukkia on yhtiön joka pihalla ja kenturoilla ympärillä, niin on turha kuvitella että ne loppuis. Joskus revin niitä sillä Fiskarsin vempaimella, joka tosiaan tekee valtavan kuopan ja sitten saan katsella vähän aikaa niitä laikkuja kunnes ruoho valtaa alan ja uudet voikukat ehtii kasvaa. Joskus vain ajan kukintavaiheessa ruohonleikkurilla. Vähäksi aikaa vähenee, mutta aina tulee uudestaan. Nyt niitä on taas melkein enemmän kuin ruohoa.

just noin, voikukat voittaa aina;)

jos et saa juurta kokonaan pois, muutaman vuoden päästä paikalle nousee entistä tuuheampi tupsu,

jokakeväinen leveälehtisille tarkoitettu täsmämyrkky pitää kaikki leveälehtiset pois nurmikolta mutta vaikutus kestää vain vuoden!

Voikukat vaativat asennetta. Antaa olla, jos ei jaksa perata (kukkapenkeistä yritän jaksaa  niitä repiä pois), nurmikolla ovat aikansa ja loppuu se kevätkin joskus, ja voikukat.

Sellainen voikukkarauta, jossa on v-muotoinen lovi kärjessä, on kätevä nurtsin voikukkia repiessä, jää vain juuren kokoinen kolo.

Asenteeseen minäkin uskon. Voikukka on kaunis ja sopii toisiin paikkoihin. Pitää kutsua läheisestä päiväkodista ryhmä 5-6-vuotiaita ja antaa niille vapaat kädet poimia voikukkia. Aika tehokkaita olisivat ensimmäiset 10 minuuttia, ennen kuin kyllästyminen iskee:)

osaatko kertoa tarkan nimen tuolle leveälehtisille tarkoitetulle myrkylle?