(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Villejä veikkauksia, miten mahtaa vulkaaninen tuhka tulla vaikuttamaan puutarhojemme tilaan?
Sataako rikkiä myrkyllisiä määriä, väheneekö lämpösäteily…
(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Villejä veikkauksia, miten mahtaa vulkaaninen tuhka tulla vaikuttamaan puutarhojemme tilaan?
Sataako rikkiä myrkyllisiä määriä, väheneekö lämpösäteily…
Toivottavasti asiantuntijaennusteet pitävät paikkansa:ei ilmastovaikutuksia - luotan siihen niin kauan kuin toisin todistetaan:)
Ja jos islantilaiset pystyvät elämään tämän kanssa ehkä mekin? Toivottavasti purkaus ei laajene Katlaan - se kuulemma voisi syöstä aineita niin korkealle, että sillä olisi jo ilmastovaikutuksia.
Niin ja jos purkaus kestää kaksi vuotta, niin kuin vissiin tämän tulivuoren edellinen, silloin saattaa tuhkaa olla ilmakehässä jo jonkin verran enemmän :o
En sano ei koskaan. Toivon parasta.
Näin joitain vuosia sitten sen mielenkiintoisen dokumentin tulivuorenpurkausten aiheuttamista muutoksista menneillä vuosisadoilla.
Kun oli ne hurjat katovuodet-silloin ihmiset eivät itse edes tienneet että maailman toisella laidalla tulivuori purkautui tuhoisasti-miettivät vain miksi talvi oli niin hurjan kova ja kesälläkin tuli lunta ja pakkasta ja ei saatu lainkaan satoa ja oli nälänhätä.
Myöhemmin on kyetty todentamaan että johtui juuri massiivisista tuhkapilvistä.
Tämä on sentään samalla puoliskolla palloa meidän kanssa-miten se vaikuttaa. Kukaan ei voi tietää kuten ei ilmastonmuutostakaan. Arvailuja, veikkauksia, päätelmiä voidaan esittää ja laskea erilaisia malleja ja toivoa parasta tai pelätä pahinta.
Ilmastonmuutokseen olen itse koittanut olla vaikuttamatta pahenevasti, sen minkä voin. Tälle en voi mitään.
En halua maalailla piruja seinille mutta mielenkiinnolla seuraan.
mai-lee hyvin tokaisi aiemmin että on se kumma miten pieni maa voi sotkea koko maailman asiat niin totaalisesti.Ajattelin itse ihan samaa! Toki eivät vulkaaniselle toiminnalle mitään voi, mutta aika tilanne.
Nyt kun on sanottu maapallon ilmaston lämpenevän, niin estääkö tuhkapilvi tätä lämpenemistä, millainen vaikutus tällaisella tilanteella lienee.
Tässäpä tätä tulevaisuudenkuvaa: Linkki
Tuolta sitä tulee,aika massiivista…
Ritterina, minä en ainakaan murehtisi liikaa. Minusta jossain sanottiin, että siitä ei aiheudu vaaraa, se on sen verran korkealla.
Tuli vaan mieleen se vuosi 1600-luvulla kun Englannin kanaali oli jäässä. Silloin oli vastaavanlainen tapahtuma.
Silloin pikkujääkausien aikaan on tainnut useampi tulivuori purkautua ja vielä isommin, eikä nekään ole olleet ainoat kylmenemiseen vaikuttaneet tekijät, Tässä on tuhannen eri muuttujaa kuitenkin aina pelissä, merivirrat, tuulet, mannerlaattojen liikkeet, maan vaipan virtaukset, maan kallistuskulma, magneettisen navan paikka, maan kiertoradan etäisyys auringosta, mahdolliset avaruuden pölyt sun muut siinä välillä, auringon oikut, kuun kierrot, ilmakehän muu koostumus, jne jne. Kaikki on mahdollista tulivuorien takia tai niistä huolimatta. Kyllä se kohta nähdään.
Rikkiä toivon ainakin tulevan, olisi aivan ilmaista lannoitusta. Suomen peltojen ja varmaan myös puutarhojenkin rikkitasot ovat laskussa ja aiheuttaa esim. vehnän alhaista valkuaispitoisuutta. Täällä on tullut koko päivän rasakasti vettä, toivottavasti on hivenaineita mukana!