Öttiäinen lähestyy Afrikan morsianta:
Myöhäinen kukkija. Siemenet kylvin suoraan ulos ja ajattelin jo, etten kukkia ikinä näekään...
Kiinanpeikonkello ehti kuin ehtikin aloittaa kukinnan. Tänään aukesi kolme ensimmäistä kukkaa. Tässä niistä yksi:
Tämä on minusta kaunis kasvi, mutta siitä huono, että suurimman osan kesää kasvattaa vaan pitkää vartta (3-4 m) ja vasta nyt elo-syyskuun vaihteessa alkaa availla nuppujaan. Eka hallayö sitten palelluttaa koko kasvin.
Kovin myöhään aloitti tämä lilja kukintansa, vaikka esikasvatin jo keväällä ruukuissa kuukauden päivät.Harmittaa vaan kun hävitin sen pussin, jossa sipulit oli ja nyt ei enää muista nimeä ......Kukahan tuon tietäis?
Tuo pikkumallan kukka taitaa olla tuoksumiekkalilja. Nyt alkoi täällä kukkimaan euroopanalppitähti "leontopodium alpinum"
Jalomi , kiitos tunnistuksesta.Näille tuoksumiekkaliljoille on näköjään oma ketjukin tuolla "sipulit ja mukulat" otsikon alla.
Taidanpa lähteä tutkailemaan tuon tuoksua. Täydessä kukassa ovat vielä, hallaltakin ovat toistaiseksi säästyneet.
Ensimmäistä kesää meidän pihalla ja olen näistä kärsämöistä otettu valkoinen on kukkinut jo ties kuinka kauan.
ei varsinaisesti enää kukassa
Täällä raukoilla rajoilla kukkii vielä ''Arabella'', koreakärsämö, harmaakurjenpolvi, myskimalva, kehäkukka, pienikukkainen orvokki (jolla kasvimaan reunassa on isot kukat), siperian unikko, kehäkukka, gentiana, jopa vuorenkilpi, joka lopettelee toista kukintaansa.
No, tämä ei kai olisi kuulunut tähän ketjuun, kun ei ole kuvia. Uskokaa tai älkää, mutta totta se on.
Uskotaan Fiia että teillä kukkii kauniisti laitan myös kuvan neilikasta tai mikä lienee, sekin aloitti uudelleenkukinnan näin syksyllä. Ei se kesällä kukkinutkaan kuin pari kolme pientä kukkaa, mutta nyt innostui. Parempi myöhään kuin....
Salkoruusut vielä kukkivat, samoin syysasterit ja valkoiset kruunuvuokot. Isovahakukka oli todellinen ilonaihe, se kasvoi komeaksi pensaaksi ja oli todella kaunis heinäkuusta lähtien. Tänään poistin puskat maasta ja sain paljon siemeniä talteen. Aikomukseni on kasvattaa sitä jatkossakin.
Iesteri, mikä kärhö sulla tuossa kaaressa on noin kauniin syysvärin saanut? Todella hieno!
Kelloköynnös se on vaikken esteri olekaan. Mulla on kelloköynnös ollut koko kesän tuon värinen paahteisessa paikassa.
Nojo minä ajattelinkin, että mikähän kärhö noin osaa tuleentua...
malvankukka,kärhö kaaressa on esterin ei minun,
Kolmisen
viikkoa sitten otin kuvan eräästä kukkapenkistäni, jolloin kukkaloistoa oli vielä yllin kyllin.
Narsissi- ja koristetupakat jaksavat yhä vain kukkia.
Krasseissakin vielä kukkia, mutta väri muuttunut jostain syystä.
Valkoisia kruunuvuokkoja..
Syksyinen kukkija.
Vielä on vähän kukkiakin