(Luonnonkasvit: Lapinvuokko ( tunturilapinvuokko ), Dryas octopetala )
Vieläköhän napapiirin tuntumassa ehtisi saada Lapinvuokon siemenet kylvetyksi?
Mistähän niitä mahtaisi saada ?
Uusi piha odottaa jotain mukavaa keväällä nousevaksi :o)
(Luonnonkasvit: Lapinvuokko ( tunturilapinvuokko ), Dryas octopetala )
jammi74, lapinvuokon kylvämistä kannattaa odottaa syksyyn:
Se kylvetään enintään viidessä lämpöasteessa, itää epäsäännöllisesti ja itäminen vie useasti monta kuukautta. Eli kylvä syyskuun lopulla tai lokakuulla kylvömultaan johonkin purkkiin, upota se talvea varten maahan reunoja myöten ja odottele hyvällä tuurilla ensi kesänä kasvun ihmettä.
Näinpä toimin. Reilusti siis aikaa vielä miettiä mihin kohtaa tyhjää pihaani purkit ja siemet tökkään
Lapinvuokko on myös “Ikivihreä varpumainen puolipensas”. Se on kuitenkin eniten luonnonlaji, ja lisäksi vielä uhanalainen, joten se on myt aikansa täällä seikkailtuaan päässyt oikeaan paikkaan.
</p>
jammi, kävin vastaamassa toisessa paikassa olleeseen samaan kysymykseesi.
Kiitos tiedosta.
Nyt kun vielä saisi niitä siemeniä jostain :o)
En ole löytänyt mistään esim. netistä myynnistä niitä :os
Gardens Northilla on joskus ollut, mutta nyt en löytänyt sieltäkään. Huhuilepa jollain "Etsitään" palstalla täällä, josko jollain olisi.
Minulla oli tarkoitus ottaa siemeniä lapinvuokostani, mutta ne ehtivät menemään taivaan tuuliin, kun menin niitä katsomaan. Samoin on käynyt monelle muullekin alkukesän kukkijalla. Kievarinyrtti suututtaa eniten, kun siihen oli tulossa paljon tänä vuonna siemeniä. Jammilla taitaa olla puutarhapörssin puolella ilmoitus siemenistä.
Jammi74, laita mulle osoite privana niin saat lapinvuokon siemeniä
Lapinvuokon siemeniä minäkin kaipailen .....löytyisiköhän joltakin?
Jäi mulle vielä hieman siemeniä.. Laita osoite Pikku-malla niin lähetän sulle myös
Onko kellään panna kuvaa lapinvuokon siemenkylvön lehtien ulkonäöstä? Siis taimi- ja lehtimätäskuvaa?
Rupesin vaan salaa elättelemään toivoa, että olisi sittenkin muutama minulla itänyt kevään kylvöistä kasvarin multaan toivonsa menettäneenä kaadettuina
Siirsin 9 edellistä viestiä tänne asiaankuuluvaan paikkaansa. Viestien alkuperäiset kirjoituspäiväykset olivat viime kesältä. Siirrettäessä viesteihin muuttuu päiväykseksi siirtopäivämäärä. Siirretyt tekstit on helppo tunnistaa punaisesta "siirretty" tekstistä.
Tämä pikkuinen rassukka vaan kituu kivikossani. Jaksoi kuitenkin ilahduttaa yhdellä kukalla.
Lapinvuokko
Pitää näyttää tuo kuva omalleni:) Onko siunkin Irjalta saatua kantaa?
Ei ole, tämä on muistaakseni tuotu Virosta Laaneelta.
Sain lapinvuokon taimipalan, pikkukämmenen kokoisen. Sen alku on tuotu 70-luvulla puhjoisesta. Nyt en vain tiedä minne sen ujutan, kuven päälle puolivarjoon, hiekkarinteeseen joka on tosi kuuma ja kuiva, muuta paikat on happamampaa ja hiekkaa on heikosti muualla paitsi ajotiellä. Neuvoja?
Minulla on kivikko penkissä paahteisella paikalla muiden lapin kasvien kanssa, (ruusujuurien ym).
Olen ostanut nämä taimet 7 vuotta sitten Rovaniemen eteläpuolella nelostien varressa olevasta puutarhasta:)