Vuokko / Yleistä, Anemone

Taidan sitten minäkin istuttaa omani siihen toisten kaveriksi, aurinkoon ja lämpimään. 

Ostin Türistä "punaisen valkovuokon", myyjän mukaan Punane Ülane. Osaisiko joku kertoa tämän kaunokaisen suomenkielisen nimen.
Netistä löysin sen  nimellä 

Anemone ‘‘Annabella Deep Rose’’ 

Punane Ülane

Amerikanvuokko

tiistai, 5. kesäkuuta 2012 - klo 19. 59 (yli 15 tuntia sitten)

Nimim. Kärhöhullun viesti:

voi hellanlestan miten upea tuo vuokko on…tilasin siemeniä mut sitä saa vissiin hetken aikaa odotella että noin upeasti kukkii. Onnittelut upeasta löydöstä

tiistai, 5. kesäkuuta 2012 - klo 21. 33 (yli 13 tuntia sitten)

Nimim. Anita:n viesti:

Amerikanvuokko

Muistaakseni tämäkin on amerikanvuokko, valkeana.

Onko pohjoisen puutarhureilla syksyllä kukkivia vuokkoja? Ostin reissusta Japanese anemone: Anemone hupehensis “Splendens” taimen. Vähän tuli hosuttua kun kotona vasta huomasin kukinta-ajan olevan elo-syyskuussa. Onko kellään kokemusta ehtiikö se ollenkaan kukkia muuta kuin etelässä.

Mistä ostit sen?

Kuopiosta muutama kilometri etelään päin sellainen alue jossa on kaikkia isoja kauppoja, Biltema, ym. Taisi olla K-rauta, siellä oli tämän kesän paras valikoima kaikenlaisia perennoja. Paljon myös kaikenlaisia pihakoristeita ym.

Mun mielestäni tuo pirjoten Türin tuliaisvuokko on Anemonen lesseri elikkä helovuokko. Se on kasvutavaltaan rotevampi kuin amerikanvuokko. En vaan ole sitä saanut elämään montaa vuotta.

Mä sain joskus sekä amerikanvuokkoa että helovuokkoa ja istutin ne vierekkäin. En nähnyt niissä niin minkäänlaista eroa.

On niissä eroa. Amerikanvuokko on hennompi kuin helovuokko. Minullakin on ollut molemmat ja edelleen tykkään niistä mutta turha on talostella sellasten kasvien kanssa jotka eivät menesty.

Yhä edelleenkään en siis tiedä, kumpaa mulla on. On pienehköä ja hennohkoa, mutta kasvaa ja viihtyy.

Onko muilla hämyvuokko kukinan jälkeen alkanut kasvaan korkeutta mulla on nyt hurauttanut uusilla lehdillä korkeutta vanhan päälle 20cm ja nyt niissä uusissa on varsissa on nuput ei mulla koskaan ennen se tuolai ole käytäytynyt nyt on noin 50 cm korkea ja näyttä siltä että korkeutta tulee lisää

Laitas mumimyy kuvaa. Tuleeko niihin nuppuihin hämyvuokon kukkia vai onks joku “alien” (mikäseon suomeksi? ulkoavaruuden olio?) vallannut sun vuokkopuskan?

Tässä kuva nuput ei vielä auki nyt on 30cm korkeemalla kun kevällä kukkinut puska.
Tutkiin  kun ajatelin että sieltä alta tuuppaa joku muu kasvi mutta ihan oli lähtenyt kasvaan samasta kun alkuperäiset lehdet nyt sitten ootan onko kukat oikea.

Jos tää ei ookkaan  oikea hämyvuokko

Anemone leveillei /Lehtovuokko aloittelee. Viime vuoden siemenkasvatuksia, korkeahko pienikukallinen.

Vakka-Taimen tuomisia, Anemone virginiana / Virginianvuokko

Anemone Rivularis / Himalajanvuokko aloittelee kukintaa.
Korkeahko pienikukallinen tämäkin.
Myös Vakka-Taimen tuomisia.

Kurppa, onko tuossa virginianvuokossa millaiset lehdet?