Vuorikärhö, Clematis montana

Haaran aluksi luulen, jokaisessa lehtihangassa on näkyvillä.

Muoks. Kävin lueskelemassa ulkomaisilla palstoilla ja tulin siihen tulokseen, etten leikkaakaan Antaa kasvaa niinku tykkää.

Samat kokemukset vuorikärhöstä kuin useimmilla teistä. Viime syksynä tarjouksesta Montana Rubensin ostin, vahingossa, kun en tutkinut sen kasvutapaa ja talvenkestävyyttä. Kovasti se kasvoi viime syksynä pituutta, kaadoin sen alas tukineen, mutta ei minkäänlaista eloa näkynyt tänä kesänä. Niinpä se poistui "ohjelmistostani".

Väliaikaseurantaa… Korkeus on ylittänyt 2 metriä ja haarautuu hyvin Tää kasvaa lämpimimmillä vyöhykkeillä sellaset 6-9 metriä korkeaksi.

Ed. sivulla on maininta et pärjäsi II vyöhykkeellä talven yli maassa. Kukkii vanhoista versoista, jos kukkii. Ed. sivulla Tuulia-tuu mainitsi talvettaneensa kellarissa mut siitä huolimatta ei kuki.

niin, mitäpä sellaista kasvattelemaan joka juuri ja juuri pysyy hengissä mutta siinä ei ole sen lisäksi mitään koristearvoa…

Mä haluan kokeilla, heitän pois parin vuoden päästä, jos ei onnaa
Menishän tuo mettässä puuta pitkin ihan koristeena ilman kukkiakin

C. montanan kukan terälehti on pyöreämpi. Ettei tuo ois pensas/mantsuriankärhö? Sitten löytyi tämmöinen pienikukallinen, jonka terälehdet on kaposemmat.

hoyabella, mulla on tuo clematis montana Rubens ollut jo pari talvea omenapuun juurella, ei ole kukkinut,  mutta nyt tänä kesänä se näyttää kasvavan aika tohinalla, että saas nähdä, kukkiiko ja onko elossa  ensi kevätkesästä. Ostin sen aikoinaan jostain syysalesta, olsiko ollut Honkkarista. 

Hoyabellan kärhöstä mulle tulee mieleen Clematis vitalba.

Tiedätkö Uudellamaalla taimistoa jolla olisi vielä tänä syksynä saatavilla C.Montana Rubens Pink Perfection?

Taimistovinkkejä saa heittää myöhemminkin - vaikka keväällä, tähän vaaleanpunaiseen Rubensiin liittyen.

Mulla Rubens vietti viime talven kellarissa kylmällä puolen missä meni muutaman asteen pakkasen puolelle kukki alku kesästä täytyy tutkia löydänkö siittä yhtään kuvaa

Mumimyy, toivoa siis on :smiley: Leikkasitko ollenkaan kun veit talvetukseen? Ajattelin ton talvehdittaa leikkaamatta vaikka nyt on pisimmät versot liki 3 metriä.

Nyt jos joku haluaa Rubensia kokeilla niin Nummelan K-Raudasta löytyy.

Vuorikärhö Rubens. Jaahas, mä ajattelin Hongkongissa tänään ostavani jonkun kestävän, kun oli pienet kukatkin, mutta että tämmöinen arkajalka. Mulla olisi mahdollisuus kellarissa talvetukseen, kannattaako ryhtyä? Onko jollain hyviä kokemuksia? Ei ollut onneksi kallis, muutaman euron.

Rubens selvinnyt talvesta ulkona. Epäilen, että jopa useammasta talvesta, koska en usko viime vuonna sitä ostaneeni, koska silloin jo tiesin sen arkuuden. Nyt huomasin, että metsäpuutarhassa nousee puunjuurelta puolimetrinen kärhönverso ja vieressä lappu clematis mont. “Rubens”.

Mayleen punertavine lehtineen talvehti viileällä kuistilla suuressa ruukussa ja alkoi jo varhain kasvaa. Nyt se on toista metriä pitkä ja suht rehevä, muttei nupuista oo viel tietoakaan. Edellisvuotisilla se kai kukkii (?) ja kyllä se vanhasta varresta alkoi uusia versoja ja lehtiä tekemään. Tietääkö joku kuinka myöhään hän kukkii, vai meneekö kenties kolmanteen kesään ennenku urkenee? Niin odotin vaniljalta tuokuvia kukkia jo viime vuonna…