Vuorikärhö, Clematis montana

Taas oli myynnissä vuorikärhöä Agrin puutarhapuolella. Kerran erehdyin ottamaan, kun on niin kaunis, mutta eihän se kestä nelosella talvea Kestäneekö tuo missään, onko kokemuksia kellään?  VKN lukee sen huonekasviksi.

Minulla on testikappale pihalla, ihan perusperiaatteilla istutettu. Koetan muistaa kertoa sitten kesemmällä, onko piipattanut/kasvanut. 

Vuorikärhö ‘‘Rubens’’ ei talvehtinut kohopenkissä havujen alla :frowning:

Minun viime kesänä istuttamani Vuorikärhö ei selvinnyt talven yli. Kasvoi kyllä korkeutta huimat mitat (ilman kukkia), mutta ei vaan ole enää hengissä   Ei taida kuulua enään minun kasvivalikoimaani, sillä Suomalainen kärhöopas-lehtinenkään ei lupaa sille hyvää menestystä Suomen avomaalla. Kaunis olisi ollut tummine lehtineen ja vaaleanpunaisine kukkineen…

Minusta on väärin että täällä edes myydään vuorikärhöä! Ne kun eivät kestä talvia ulkona, vaatisivat ruukkukasvatuksen ja talvetuksen sisätiloissa.

Min vuorikärhöni kuoli myös talvella. Koitin kellarissa talvettaa, mutta en muistanut tarpeeksi kastella.

Kertokaahan lisää Rubensista; onko kenelläkään esim. viime talven jäljeltä noussut ylös? Erehdyin tänään ostamaan ja istutin omenapuun vartta vasten yhdessä Jackmaniin kanssa. Laitoin kyllä hyvät “peitteet”, mutta saa nyt nähdä, miten ämmän käy :slight_smile:

Kyllä meni minulla valitettavasti tappiolistalle. Oikein suotuisa kasvupaikka ja mikroilmasto voivat auttaa.

Montanat kuuluu leikkausryhmä 1:een eli kukkivat edellisen vuoden versoilla. Ja versot tuskin talvehtivat Suomessa. Eli jos elävät siten että nousevat kokonaan maasta, niin eivät kuitenkaan kuki.

Täällä kukkii ensimmäistä kertaa Montana"Pink Perfektion". Nuppuja on paljon, auttoi varmaan runsas lumi talvella ettei paleltunut.

Tämä ketju vaikuttaa hieman lannistavalta vuorikärhön selviämisen suhteen. Olisiko kenelläkään lohdullisempia kokemuksia, vai onko tätä ihan menetetty tapaus?

Erehdyin ostamaan Clematis montana ‘Rubens’ lajikkeen taimen. Kauniin näköiset kukat oli ruukun etiketissä, mutta mahdanko nähdä kukintaa ollenkaan, kun ostotaimikin oli vain n. 30-40 cm.

Ei selvinnyt minullakaan vuorikärhö talven yli…

Tänä keväänä hankin myös vuorikärhön. Otan sen syksyllä ylös maasta ja koitan talvehdittaa viileässä noin 0-5 asteessa. Parisen viikkoa se vain nökötti, nyt on lähtenyt hienosti kasvuun

Niin taisi käydä meilläkin, että vuorikärhö Rubens menehtyi talven aikana. Vieressä kasvava Jackmannii (voin kyllä muistaa väärinkin) voi oikein hyvin, mutta tosiaan toinen "runko" on aivan kuiva eikä taida maastakaan nousta yhtään mitään. Ei sen puoleen, onhan nuo klematikset joskus yllättäneet sillä, että nousevat näkyviin vasta kesäkuun ollessa pitkällä :)

Väitin tuolla vähän aiempana, että meidän Rubens ei olisi selvinnyt talven yli. Nyt on kuitenkin noin 15-senttiset versot nätisti esillä, mutta onko tosiaan niin, että kukkii vain edellisen vuoden versoihin? Eikös tuo Rubens ole sellainen, että sen pitäisi kukkia varhain keväällä? Ei taida tosiaankaan näillä vyöhykkeillä (II, Kaakkois-Suomi) pärjätä.

Minulla on ollut ‘Rubens’ muutaman vuoden ruukussa ja kellaritalvetuksessa. Ei ole kukkinut siitäkään huolimatta, että ainakin osa versoista on edellisvuotisia.

Mulla on nyt tämä niin kovassa kasvussa, et 120 senttinen tuki on jääny matalaksi Auttaiskohan leikkaaminen kukkien tulossa? Kokemusta?
Kovasti tarraa tukeen kiinni, on jotenki hellyyttävä

Oon miettinyt leikkaamista, kun kaikki kasvavat niin isoiksi. Yleinen ajatus tuntuu olevan, että leikkaaminen viivästyttää kukintaa parilla viikolla.

Aattelin kuitenki kokeilla kun tää ei haaraudu vaan kasvattaa kohisten pituutta. Jos tää on oikukas, eikä tykkää kukkia niin josko leikkaaminen säikäyttäisi sen verran, et lähtis ees haaromaan :wink:

Onhan siinä lehtihangassa jotain nipukkaa, kukkanupun vai haaran alkua?