Komea kasvi eikä eikä mulla ole levinnyt mitenkään holtittomasti, tänä vuonna vasta olen saanut lisää taimia lähistöltä, annoin pois kun ei itse enään tarvinnut suurentaa alaa.Myös perhoset tykkää siitä!
Juu, puolustuksen puheen vuoro Vuorikaunokin sininen on kaunis väri! Puska on aina hyvässä kunnossa eikä valita huonosta hoidosta. Se pärjää oikeille rikoille, eikä loukkaannu, vaikka joku olisi kasannut romuja päälle. Savimaalla sopii kukkapenkkiin loistavasti, koska ei siellä kummemmin leviä. Muualla se sopii vaikka perennaniitylle.
Miks mun vuorikaunokissa on tällaiset miekkamaiset lehdet? onko joku mutaatiokaunokki vieressä on kyllä ihan tavallisella lehdelläkin olevia vuorikaunokkeja…
Jos ei halua että vuorikaunokki leviää, voi leikellä kuihtuvat kukat pois, ei tule sitten siemeniä.
Erinomaisen hyvä ja kestävä leikkokukkana.Sopii moneen asetelmaan ja kimppuun!
Minusta vuorikaunokki ansaitsee paikkansa hyvin ja onhan se kaunis.
Tykkään Vuorikaunokista myös, helppo kasvi menestyy vähän heikommassakin paikassa. Kyllä siitä riesankin tosin itselleen saa… Erityisesti odottelen tänävuonna valkoisen Vuorikaunokin kukintaa… : ) myös Ahdekaunokki on minusta kiva kasvi.
Ja taas opin uutta, että voi leikata ja saada uuden kukinnan! Sain kaupanpäällisyllärinä mielestäni tämän, toisen taimen mukana salamatkustajana, tai sitten joku lintu kuljetti siemenen, kauniit kukat on! Puska on vain kovin iso sille paikalle, missä se nyt kasvaa. Siementaimia en ole kyllä huomannut. Onnistuuko jakaminen kuinka? Olisi toinen paikka mielessä, jossa saisi levitäkin niin paljon kuin ikinä!
Tykkään myös vuorikaunokista, mutta se ei ilmeisesti tykkää kauheasti sille valitsemastani paikasta, kun helteellä lerputti lehtiänsä. Tarvitsisi ilmeisesti puolivarjoisan paikan. Ihmettelin, kun täällä savessa perennat ei juuri lerputtele auringossakaan paitsi nauhukset.
Tässä kukkii violetti, jonka löysin ison sinisen kasvuston keskeltä vanhalta pihalta josta on talo aikaa sitten purettu pois. Vertauskohtana irto sininen kukka.
Minäkin huomasin tänään yhden violetin. Ilmeisesti, kun siemenestä leviää, niin voi tulla vähän eri värisiäkin.
Kyllä tämä on vaan kiitollinen kukkija. Kukkinut melkein koko kesän ja vieläkin on nuppuja.
Huomasin juuri, että täälläkin taas kukassa.
Kaunis kukka, mutta oli minulla valloittanut koko pionipenkin ihan huomaamatta! Tulikin alunperin (ihan tervetulleena) salamatkustajana pihalleni. Mutta leviää tooodella helposti.
Siirsin tuon vasta uuteen paikkaan. Ei ollut vanhassakaan levinnyt, kun ilmeisesti niin vahvoja kavereita seurana Valkoinen alkaa pian kukkimaan.
Olen aina tykännyt ruiskaunokeista ja tämä jollain muotoa muistuttaa niiden kukkia, siksi kait näistä tykkään.
Centaurea montana ´Amethyst in Snow´ muutti meille Tommolasta.
Vuorikaunokki alkaa olla parhaimmillaan, tykkään.