Vuorikaunokki, Centaurea montana

Oon muuten joutunut kitkemään tätä joka puolelta sen jälkeen, kun annoin yhden kesän tämän kasvaa rauhassa ja siementää. Tykkäsin, että kukka on nätti, mutta nyt on vähän mennyt hermo, kun se käyttäytyy niin kuin pahin rikkaruoho. Siemenet ilmeisesti säilyvät itämiskykyisinä maan alla pitkään. Vähän väliä huomaan näitä pionipenkissä ja sen ympärillä. Jotta miettikää, tykkäättekö, että sitä on ihan joka puolella…se tosissaan leviää ja putkahtelee esiin sitten.

Mulla taas on ollut yksi pieni puska vuorikaunokkia nyt jo neljä vuotta. Yhtään siementainta en ole löytänyt, vaikka olen niitä etsinyt. Onneksi tuo puska on sentään vähän pörhistynyt

Ei vuorikaunokista ole savimaalla ainakaan mitään suurempaa ongelmaa. Kymmenen vuotta on pysynyt paikoillaan, nyt vasta on joitakin siementaimia ilmaantunut, kun koira on siemeniä levitellyt.

Meillä on tämä kesäpaikka nyt viidettä kesää. Joka kesä olen muutaman päivän käyttänyt vuorikaunokkien poistamiseen. 1200 neliön tontilla ei ollut yhtään kolkkaa ilman vuorikaunokkia. Repimällä niistä en ole päässyt vaan kaivaa on pitänyt. Pahimmat juurakot ovat olleet pesuvadin kokoisia ja niin kovia että kirvestä olen kaivannut. En tiedä kuinka monen kymmenen vuoden takaa ne ovat.

Viime kesänä pioniseuran puheenjohtajan pihalta sain alun tästä kaunokaisesta. Olisin ostanut, mutta siihen ei suostunut, repäisi vaan alun:)
Istutin tuon väärään paikkaan. Pitää siirtää kunhan säät sallivat.

Sanoi Ranskasta joskus hankkineensa.

Näistä niin tykkään.

Amethyst in Snow

Kivasti kukkii ja tuntuu jo viime kesästä runsastuneen. Nämä löytyi purkutontilta ja pääsivät tuohon uudelle istutusalueelle, siinä on tilaa joten saavat levitä.

Hyvä kun on paikka missä levitä. Kerään kukkineet aina heti pois. Karkulainen kasvaa nyt kallion ja rannan välisessä pienessä tulvaveden ylle jääneessä kaistaleessa. Muualta kaivoin heti jäiden lähdettyä  k a i k k i alut huolella pois.

Sydäntä riipi kun on niin kaunis kukka, ruukkuperennana voisi suosia tällä tontilla. Jälkipolville en tahdo perintönä silkkaa pihiyttäni tuota jättää.

Lapsuuden kodissani oli vuorikaunokkia. Se ei levinnyt minnekkään tai sitten joku nyppi siemenet pois ajoissa. Olen jossain metsässä katsellut kun se on laajalle alalle levinnyt.

Kävin eilen paikallisella kirpparilla ja mukaan tarttui Vuorikaunokin taimipotti. Väri selviää tulevaisuudessa. Hyvä tietää ja varautua tulevaan leviämiseen.Pitää valita sopiva paikka tarkkailu-oppilaalle.

Se leviää siemenistä mielestäni, helpompi pitää kurissa kuin jùurilla leviävät.

Kukinnan jälkeen kun leikkaa ales tulee myöhemmin napakampi uusi kukinta. Hyvä peruskasvi ja kestävä leikko.

Kyllä mä tästäkin tykkään.

Vielä kukitaan.
1000018139

1 tykkäys