Vuorikellukka, onko kenellekkään tuttu kasvi? Kokemuksia talvenkestävyydestä ja kasvupaikasta:)? Leviämisestä? jne.
Ostin tänään yhden (heh, kokonaisen) taimen kun pidän kovasti tulikellukasta, mutta tämä oli ihan uusi tuttavuus minulle.
Lehdistö oli viehättävän tummanvihreä, kiiltävä ja kukka keltainen. Taimi oli aika pieni, mutta jospa se rakkaudella kasvatettuna alkaisi kovasti rehottaa ;)
Kellukoista on tuolla luonnonkasvit puolella ketjussa “ojakellukka” hiukkasen juttua. En muista olisko siellä ollut puhetta vuorikellukasta…Mutta käy vilkaisemassa itse
Luonnonkasveista ei kyllä löytynyt tälle ratkaisua:) Mutta jospa se alkaisi viihtymään meillä niin sittenhän sen tietää.
Tämä on kasvattajansa mukaan n 20cm korkea lehdistöltään, aika samanlainen kasvutapa tulikellukan kanssa. Lehdistö tosiaan on tummanvihreä ja kiiltävä ja tältä osin eroaa kyllä aika paljon luonnon kellukoista samoin kuin tulikellukastakin
Tällain tämä kukkii tänä vuonna, viime vuonna siis sen ostin
mehiläinen 75, miten voi vuorikellukkasi ja minkälaiseen paikkaan sen istutit. Ostin nimittäin itselleni tällaisen viime vuonna kun näin Kumpulan kasvitieteellisessä upeat kasvustot. Koskapa ne oli siellä rinteeseen istutettu, niin päätin lykätä tämän kivien reunustamaan kohopenkkiin. Suuresta puskasta vain muutama lehti on ilmaantunut, ja aika pieni ja heiveröisen näköinen on. Eikä totisesti näy kukkanuppuja. Vinkkejä siis tässä kärkyn:-)
Mulla on ollut vuorikellukka useamman vuoden ihan tavallisessa penkissä. Piha on aurinkoinen ja multakerroksen alla on melkeinpä puhdasta hiekkaa. Hyvin vuorikellukka paikallaan viihtyy.
Huonosti voi mun vuorikellukka. Viime talvi teki sitten tehtävänsä ja tämä on poistunut kukkapenkistäni Pari kesää meni tosi nätisti, mutta viime talvena oli paljon lunta kasattuna tähän ja se tais olla sitten liikaa
Mehilainen75, eikös se lumi juuri anna suojaa?
Voisiko olla että ennen lumen tuloa oli pakkasta ja maa jäätynyt että sen takia olisi kuollut?
Sailasin metodi (multakerroksen alla hiekka) taitaa toimia hyvin, mitähän omassa penkissäni on? No, ehkä se kivien ympäröimä kohopenkki ajaa saman asian. Vähän kasvi on jo piristynytkin keväästä, mutta ei ole yhtä rehevä kuin istutettaessa. Kyllä se siitä:-)
Mehilainen 75, minulla oli myös sen päällä talvella pari metriä lunta. Ei se varmaan kasvia kumminkaan haittaa, voisi kuvitella että vuoristossa on myös lunta (jos tuo nyt on alunperin jostain vuoristosta kuten nimen perusteella voisi päätellä).