Vuoripalmu, Chamaedorea

Olisko kellään vanhan vuoripalmun kuvaa.
Ystävälläni on reilun 1,5 m korkea palmu jonka lehdet näyttäisivät minusta vuoripalmulta
mutta kun olen nähnyt vain nuoria ja tuuheita. Voisko tää olla sama.

Purkissa on kolme nuorempaa yksilöä mutta ilmeisesti niitä ei ole isommin lannoiteltu
ja olivat kuivahkon sorttisia. Kuva auttais kummasti.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuuki

Aikas korkea. Tiedätkö, että onko palmu alkanut nostamaan itseään ilmajuurilla ylös päin mullan  pinnasta? Usein tapana vanhemmilla vuoripalmuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja: zz

Ei taida olla vuoripalmu laiskaan. Mut mikä?.
En tiedä palmuista yhtikäs mitään ja eilen kuukeloin ahkerasti
mutta mikään kuva ei vastannut tätä palmua.

Palmu on ollut 8 v minulla.

Tosi suuri! Viekö paljon vettä?

Palko: onko tuo palmusi todellakin vuoripalmu? Näyttää lehdet kuvassa kovin teräviltä ja kovilta, enemmän tulee jokin kanariantaateli mieleen…ehkä kuva fuulaa:)

Kyllä tuo on joko aitotaateli tai kanariantaateli, Palko, ja veikkaan itse ensimmäistä. :slight_smile:

Mikähän ongelma mulla on vuoripalmujen kanssa? Elämäni aikana mulla on kaksi ollut, ja kumpikaan ei ole menestynyt. Eka kasvi mulla oli länsi-ikkunalla eli ei varmaan tarpeeksi varjoisassa paikassa. Se selittäisi tuon ensimmäisen kasvin huonon menestymisen, mutta nykyinen kasvi taas (ehkä n. vuoden verran mulla ollut) on ollut varjoisassa paikassa, johon ei suoraa auringonvaloa tule ollenkaan.

Kastellut olen "fiilispohjalta", enkä tosiaan pysty sanomaan olenko sitten kastellut liikaa vai liian vähän (vaiko sopivasti). Multa on kuivunut ainakin pinnasta välillä, mutta toisaalta kun olen kokeillut runsaammin kastella, niin ei ole tuntunut tykkäävän siitäkään. Nyt on suurin osa lehdistä poissa, ja leikkasinkin kuolleet osat pois. Aina tuo vaikuttaa jotenkin "käpristyneeltä" ja kuivalta lehdistään, vaikka mitä tekisi. Sumuttelua olen harrastanut aika epäsäännöllisesti, mutta voisiko pelkkä sumuttelun vähyys vaikuttaa noin radikaalisti kasviin?

Vielä tuossa kumminkin sen verran sojottaa lehtiä (kolme "isompaa" vartta joista vielä haarautuu lisää), joten ajattelin jos vielä kuitenkin kokeilisin säästää tuon jäljellä olevan. Aika ruma on nyt, kun ruukussa sojottaa kuivia hankoja ja kasvia on aika vähän ruukun kokoon nähden. Voiko tuon kasvin vain hajottaa juuristostaan ja pistää uudelleen multaan (pienempään ruukkuun)? Ja mitäköhän tuon kanssa pitäisi tehdä, että sen saisi menestymään? Vuoripalmu on kuitenkin mielestäni niin kiva ja trooppisen näköinen kasvi, että se olisi hieno sisustuselementti jos vaan kukoistaisi eikä aina näivettyisi.

Voiko tässä ketjussa puhua Hohtovuoripalmusta? “Chamaedorea Metallica” 

Aika hyvä kasvi tämä vuoripalmu. Ostin noin puolitoista vuotta sitten parilla eurolla ruukullisen näitä taimia, en jaksanut mokomaa syheröpesää kauaa katsella, otin niistä yhden isoimman ja muut heitin pois. Tämä yksi sitten on naurettavassa pikku muoviruukussa, puoliksi perliitissä ja haperomullassa, kököttänyt vessan pohjoisikkunalla. Yllättäen viihtynyt niin hyvin että kukkaa pukkaa nyt jo noin pienenä.

Minulla on ollut joskus vuoripalmu ja kasvatin sen tuuheana. Viisi juurakkoa juuressa. Se oli lopulta itseni mittainen mutta minua leveämpi (se on paljon) Se viihtyi hyvin keskellä huonetta missä oli vain yksi pieni ikkuna mutta sillä oli talvisin viileää. Kerran sitten siihen iski ötökät oikein kunnolla joka puolelle. Palmuparka pääsi roskikseen palasina. Nyt jos ottaisin samanlaisen palmun niin laittaisin yhden juurakon kasvamaan, ihan vain kokeilun vuoksi. 

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Eilen ostin Sirovuoripalmun ja luin netistä, että se kasvaa hitaasti.
Se tykkää kosteasta ilmasta ja multa pitää olla koko ajan kostea. 

Iso Britanniasta tuli tämä Chamaedorea Metallica.

En kyllä tiedä mihin aiheeseen laittaisin tämän. Muutaman vuosi sitten meinasin tätä tilata, mutta en uskaltanut, kun ajattelin, että jaksaako se elää minun luonani. Nyt sitten päätin tilata ja tässä se nyt on.

Tämä on vuoripalmu.

Siirsin Pepinon vuoripalmu-viestin sitä-sun-tätä-ketjusta tänne aiheen omaan ketjuun.

Vuoripalmu Metallica on herännyt ja kasvattanut yhden uuden lehden ja avaa tuollaisen, joka on tuossa kuvassa. :grinning:

Tässä Vuoripalmu Metallica ja sen vieressä siro Vuoripalmu.

Ympärillä pistokkaat ja ne jotka ei viihdy parvekkeella.

Hohtovuori Metallica mies kukkii, mutta naista ei löydy.

Siinä ruukussa on kaksi taimia ja toisessa meni varsi poikki. Siinäkin on kukkakotelo, mutta en ole varma kukkiko se viimeeksi. En tiedä onko se nainen. Saa nähdä jääkö se eloon.

Kuvassa vasemmalla sirovuoripalmun lehtiä. Mutta mikä on tuo “häkkyrä”? Niitä on viisi eri kokoista. Ensin tulee tuo varsi, siihen sitten pieniä palleroita ja kun ne ovat n. hiirenvirnan siementen kokoisia, ne vaalenevat ja putoavat pois.

1 tykkäys

Se kukkii.

Minulla vuoripalmu metallica taitaa olla levossa.
Keväisin se kukkii, mutta kun ei puolisoa ole, niin turhaa kukkii.