(Perennat)
Revonpapu on myös hyvällä alulla, sitä ei heti huomaa, kun sen alut ovat tummat. Mutta kaunis kukka ja leviääkin kiitettävästi
(Perennat)
Revonpapu on myös hyvällä alulla, sitä ei heti huomaa, kun sen alut ovat tummat. Mutta kaunis kukka ja leviääkin kiitettävästi
mulla kanssa alkaa olla aika samalla mallilla, mutta mulle tulee tästä kasvista aina mieleen keltainen lupiini jotenkin.
Juu, leviää ihan kiitettävästi, tosiaankin. Jopa meillä. Juuri sitä äsken pihalla katselin ja manailin mielessäni. Viime kesänä sitä revin ja revin, en antanut sen lainkaan nousta pintaan. Siitäkös se vain riemastui. Nyt ovat alut jo puolimetrisiä
Minulla on aina ollut myrkytön puutarha. Nyt olen vähällä muuttaa toimintamallia revonpavun takia. Olen kaksi vuotta tapellut sen kanssa, mutta johan taas niitä piippanoita nousee... Rounduppi taitaa kitkeä sitä tehokkaammin kuin minä. Kaunis, kestävä ja vaatimatonhan se on, mutta rajansa lisääntymishalullakin pitäisi olla.
Meillä tuo kasvaa niittyalueella kuusiaidan rajaamana, joten ei pysty ongelmaksi meidän aikana tulemaan.
vuorirevonpapuni kitui, kuihtui ja kuoli: ensin suli lumet liian aikaisin ja tuuli runteli, sitten kevättulva hukutti, ei kestä tämäkään kasvi mökilla (jossa jänikset söivät kattomehitähdet)
WAU! Siis sait sen nujerrettua ilman rounduppia! Minä olen lirissä saman kasvin leviämishalujen kanssa....
Sain hillasuolta viime kesänä valtaisan pussillisen tuota papua. Nyt olen innoissani odotellut että tulisi lehtiä ja kauniita kukkia. Kissan villat. Yksi ainoa lehti on näkyvissä. Kaivelin varovasti lapiolla ja löysin kaiketi kaikki juurakot, kuivettuneina. Siirsin sen ainokaisen tontin rajalle kosteaan reunaan. Jospa se alkaisi siitä sitten leviämään omaan tahtiinsa. Ai minäkö poropeukalo?
Vuorirevonpavun sentään saa pysymään aisoissa juuria/varsia repimällä vuosittain keväisin. Toista on sinivalvatti! Viime keväänä mielestäni kaivoin ja kiskoin siitä kaikki pois, mutta tänä keväänä on taimia siellä ja täällä ylt''ympäriinsä, ja se ei ehtinyt siementää, vaan ihan juuriensa avulla leviää. Ei auta muu kuin uusi yritys. En huoli enää yhtään noin ankarasti juurillaan leviävää kasvia puutarhaani. Preeria-auringonkukankin (ainakin sellaiseksi se oli nimetty) kiikutin taimenvaihtotorille keväällä. Sekin oli mahdoton leviämään.
Koitin nyt laittaa tuolle vuorirevonpavulle estettä, ettei pääsisi leviämään. Sellaista vihreää reunusnauhaa. Nyt jäi mietityttämään, että kuinka syvällä tämän juuret menevät? Laitoinkohan tarpeeksi leveää=)
Minäkin oikein tilasin tämän ihanuuden muutama vuosi sitten joltain taimistolta, kun en sen tapoja tuntenut, ihailin vain kuvista kukkaa ja olin mielissäni kun on helppohoitoinen. Tänä keväänä tein pari päivää töitä kukkapenkissäni, kun revin sen juuria maasta(tooosi syvältä) ja sainkin kaksi kottikärryllistä tavaraa poisvietäväksi! Alunperin oli siis yksi vaivainen taimi!Mitään en ole niin harmitellut pihassani, kuin tämän kukan istuttamista.Se levittäytyy nurmikolle metrien päähän penkistä ja hävittää muut kukat alleen.Toivottavasti sain erävoiton tästä kukasta, kohta sen näkee.
Samoin - mikään muu ei ole minulla vielä levinnyt vaivoiksi asti. Vuorirevonppapu on kuin vuohenputki - sinällään ihan kaunis, mutta muodostaa laajaa yksitoikkoista kasvustoa, johon ei muuta mahdu. No jaa, sopinee henkilölle, joka haluaa yksilajisia istutuksia eikä tällaiselle tilkkuilijalle:)
Jaahas, taipampa mennä tuon kaivamaan ylös kukkapenkistä ja istutan paikkaan jossa sen leviämistä on helpompi hallita. Kaunis on kuitenkin kukkiessaan, paikka pitää vielä miettiä.
No hitsi, mulla taas ei ole levinnyt yhtään ja sais kyllä levitä, on sellaisessa paikassa. Ihan kaunis kukka se kuitenkin on.
Viime kesänä tein valtavan kaivannon, poistaakseni tämän ihanuuden. Vien mullan pois, laitoin juuriestettä yms. Ja arvaatte varmaan, kenet tänään siitä penkistä tapasin. Juupa, vuorirevonpavun, arrrggh!
Satues, se taitaa ensin kasvattaa sitä maanalaista verkostoa:) Minullakin se pysyi aloillaan varmaan kolme-neljä vuotta, mutta sitten yhtäkkiä sitä nousi kaukaa alkuperäisestä paikasta. Siis niin, että jostain juuresta nousee maanpäällinen verso vasta puolentoista metrin päässä alkuperäisestä. Minä olen sitä koittanut työntää arestiin juolavehnän kanssa reuna-alueille…
Inki , annoit toivoa leviämisestä , ehkä jo ensi kesänä, on ollut varmaankin tuossa jo neljä vuotta eikä mitään...
Tämä kukki kunnan maalla. Itse kasvatin kymmenisen vuotta sitten siemenestä, eikä ole hirvittävästi levinnyt, kun on laiha maa.
Juu, meilläkin leviää maan alla huomaamattomissa ja yks kasks alkaa puskea pintaan runsaslukuisena. Olen nyppinyt urakalla paraatipenkistäni, johon on ilmeisesti levinnyt parin metrin päästä nurmikon ali… mystinen tapaus. Ihan kaunis, mutta rajansa kaikella. Tuolla takapihalla saa levitä sitten ihan niin paljon kuin haluaa ja pystyy.
Kylvin innolla siemeniä joista peräti kolme iti, nyt olen hoivannut kuin piispaa pappilassa taimiriepuja. En tiennyt ollenkaan siitä riesa tulevan, kiitos valistuksesta ! Mutta tykkään silti, istutanpa siis paikkaan jossa saa levitä vaikka maalta merelle, eli järvelle meillä päin.