Suomessa mäkimeirami esintyy luonnonvaraisena, Turun seudulla ja Ahvenanmaalla yleisenä, ja harvinaisena muualla Etelä-Suomessa. Muut meiramit menestyvät puutarhassa yksivuotisina, ja sisällä monivuotisina.
Meiramit pitävät kalkkipitoisesta maasta ja talvenkestävyys paranee maan hiekkapitoisuuden mukaan. Hyvä lannoitus parantaa sadon laatua; saat vahvempaa makua meiramiin. Myös nokkonen meiramin kaverina parantaa sadon laatua. Aurinko suotava.
Satona poimitaan nuoret lehdet milloin vain, säilöön voidaan leikata kasvia 10 cm maan yläpuolella kerran kesässä, kukinnan alkaessa.
Sadon voi säilöä kuivaamalla, pakastamalla, öljyyn tai viinietikkaan. Kukkivat versot on parasta kuivattaa. Kuivata nippuina pimeässä ja kuivassa paikassa. Pakasta seuraavasti: hienonna tuoreet lehdet, lisää hieman vettä ja pakasta jääkuutioina. Irroita kun ovat jäätyneet ja laita tiiviisiin purkkeihin. Tai pakasta kokonaiset oksat pakastepusseissa. Meirami- tai oreganovoitakin voit pakastaa.
Mäkimeirami sopii pizzoihin, tomaattiruokiin, mutta myös salaatteihin.
Omaan pihaan siirsin mäkimeiramia miehen tyttären pihalta pari vuotta sitten, ja hyvin on kasvanut isoksi puskaksi.
Mulle on epäselvää, onko kyseessä ihan sama kasvi kuin oregano, eri nimellä vaan? Vai onko tämä jotenkin eri kasvi? Maku on ihan sama.
Myös meillä kasvaa tuota samaa ja nimitän oreganoksi. Kesällä se on täynnä kimalaisia ja annan kasvin kukkia villisti ja vapaasti. Leviää myös hyvin tehokkaasti viereisiin penkkeihin.
Viime keväänä lisäsin kasvia eteenpäin lahjoitettavaksi siten, että keväthangen seasta poimin pari törröttäjää, joista ravistin siemenet veroilmoituksen päälle ja kylvin timjamin tapaan pintaan. Tuo veroilmoitus on varmaan tässä se taika.
Alkuperäisen kasvin löysin naapuritontilta, johon edellinen asukas saattaa olla sen epähuomiossa istuttanut. Löysin kasvin tuoksun perusteella kun ihmettelin, mikä “eksoottinen” asia tuoksuu.
Oreganoksi sanon tuon näköistä kasvia. Olen kuivakaksi sitä ottanut joskin väri haalistuu kuivuessa mutta silti se on nätti mielestäni. Pizzan mausteeksi olen joskus sitä laittanut.
Muutan tämän otsikon myöhemmin muotoon: Vy/vv: Mäkimeirami, Origanum vulgare
Nyt kun kuvien siirto vanhasta pentistä (ajalta 2007-2024-kevät) tänne uuteen (2024 kesä->) on vielä kesken niin jos otsikkoja muuttaa eivät kuvat enää löydä paikkojaan.
Jos huomaatte joskus pitemmän ajan kuluttua että otsikko on jäänyt muuttamatta niin muistuttakaa minua !