Vy/vv: Pukinparta, Tragopogon pratensis

Pukinparta  kasvaa ratapenkereillä, tienvarsilla, kyläpientareilla, metsänreunoissa, pellonreunoissa, joutomailla, kartanoiden, kirkkojen ja linnojen ympäristössä. Se kukkii kesä-heinäkuussa.

Pukinparrasta on kaksi alalajia, isopukinparta (ssp. pratensis) ja eteläisempi pikkupukinparta (ssp. minor). Pukinparta on yleinen vain etelässä, Keski-Suomessa se harvinaistuu ja pohjoisempana jää usein satunnaiseksi

Pukinparran juuret ovat syötäviä ja  keitettynä herkullisia.

Lähde: Luontoportti (ks. linkki)

Luontoportti: “villiyrttiasiantuntijoiden mukaan pukinparran versot ovat jopa tankoparsaa parempaa!”

Aika vekkuli tuo pukinparta. Se kukkii juuri nyt. Lähdin hakemaan kameraa, mutta kun vähän ajan kuluttua tulin pukinparralle, olikin se jo sulkenut kukkansa keskellä kirkasta päivää. Se on kukkakello. Miikku siitän onkin jo kirjoittanut aikaisemmin. Eli kukka avautuu ja sulkeutuu säännöllisesti samoihin aikoihin.

Pääskynen, kokeilisitko vielä joku toinen päivä sitä kuvaamista ? Olis kiva saada tähän kuva/kuvia siitä :slight_smile:

Juu yritän. Se on yksi lempi luonnonkasveistani. Tyylikäs varsi, nuppu ja kukka.

Mulla pitäisi olla tuore kuva, mutta pitäisi löytää johto, jota pitkin kuvan saisi kamerasta tähän :/ Kuulemma jotkut ovat lapsena syöneet nuppujen periä, mutta kertoja ei muistanut, missä vaiheessa oli "ruoka valmista".

Olen kanssa joskus aikaa sitten siirtänyt tienreunalta pukinparran pihaan ja sittemmin unohtanut koko kasvin, kun ei sitä enää näkynyt. Muutama vuosi sitten, kun nurtsia leikattiin enää harvemmin etupihan mäntyjen alta, niin siellähän pukinparta oli nupulla. Useimmiten oli varmaan jäänyt ruohonleikkurin alle. Tänään huomasin, että pukinparta on siirtynyt kukkapenkkiin keskelle keltaisia päivänliljoja. Yhtään en muista mihin sen alunperin istutin. Siementen avulla näyttää siis säilyvän täällä.

Juu säilyy se. Mulla oli ekat taimet muutama vuosi sitten, kasvatin siemenkirjeen siemenistä, sitten tuli niitä hauskoja ruskeita höytyviä, seuraavana kesänä ei ainuttaaan, mutta nyt on kukassa, ja toinen vieläpä laattojen välissä. Kuis muuten, siellä lienee se kaikkein paras maa meidän pihassa.

Kyllä pukinparran pitäisi pärjätä laihassa maassa, onhan se keto- ja niittykasvi, ja hoito sen mukainen. Se on vaeltajakasvi ja muuttaa paikkaa sen mukaan, missä parhaiten kulloinkin kasvaa.

kuva

Lupasin vähän liian aikaisin kuvia, on tässä nyt joku: Pukinparta on tuossa karttakepin kohdalla, nuput kiinni. Jostain syystä rajaukset eivät tulleet tähän mukaan, eikä kuvan kokoa saa muutettua.

Oliskohan tämä sitten se oikea  pukinparta ?

kuva

Eipä ole, tuo kaurajuuri on lila ja pukinparta voikukan keltainen. Kaurajuuri on kaunis eikä mitenkään tavallinen, pidä huolta aarteestasi.

No pidetään huolta.

Eipä kovin hyvin onnistuneet mun kuvat.

Tässä näkyy vartta.

kuva

Tässä kukka.

kuva

Ja tässä epätarkka kuva nupuista.

kuva