Siankärsämö on maustevihannes ja rohdosyrtti. Sen aluslehdet ovat tuoreena tai kuivattuna erinomaisia maustevihanneksia. Nuoria lehtiä voi käyttää salaateissa mausteena.Teeksi kerätään kukinnot ja lehdet keskikesällä, kukkien juuri puhjettua.
"Kaikille siankärsämö ei kuitenkaan sovi: osa ihmisistä saa ihottumaa jo kasvin koskettelusta. Sisäisesti nautittuna ylisuuret annokset aiheuttavat huimausta ja päänsärkyä"
Lähde: Luontoportti.com, ks. linkki
´Siankärsämö on kasvikunnan yleislääke. Haavat on saatu paranemaan nopeasti, kun niihin on muserrettu tuoreita versoja. Siksi Ranskassa siankärsämöä kutsuttiinkin timpurinyrtiksi. Siankärsämöviinaa eli millefolitipoja on käytetty sisäisesti ja ulkoisesti lisäämään ruokahalua vatsaa vahvistavana ja verta puhdistavana rohtona, joka auttoi jopa punatautiin. Samanlaisia vaikutuksia on siankärsämöteellä.´
http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/kasvit/siankarsamo.htm
Itse teen kukkivista siankärsämöistä tinktuuraa 40-60% vodkaan.
Siankärsämön maku melko voimakas joten en suosittele ekaksi villiyrtiksi mitä kokeilee.
Mitä Vodkaa käytät tinktuuroihin ja kauan annat liota Annaw? Oletko huomannut vaikutuksia kyseisellä tinktuuralla?
Kait liotetaan kunnes väri on irti. Ehkä syksystä jouluun asti, tai vähempikin riittää. Eikös kaikki vodkat ole samanlaisia kunhan prosentteja on tarpeeksi? Laimeat liuottimet ei irrota tehoaineita riittävästi.
Siivilöinnin jälkeen haudutan jämät kuumassa vedessä suonikohjuja torjuvaksi ja hoitavaksi jalkakylvyksi.
Kyllä tämä aine auttaa echinaforcen lailla immuniteetin nostoon. Itse teen flunssatipoiksi sekoitusta, jossa on echinaceaa, achilleaa ja propolista. Kurkkukipu ja flunssaspoikaset häipyy kyllä.
Onko kenelläkään tietoa siankärsämön kukista kuivattuna? Tinktuuraahan vois tehdä. mutta nyt ei ole viinaa eikä niitä kukkiakaan paljon, joten kuivata vois.
Juon teetä niistä koko ajan. Pelkkä kukinto napsaistaan poikki ja kuivataan. Se siinä=)
Oliskohan Kurppa tehnyt niistä jotain tinktuuraa, muistelen ihan niin.
Mie olen tähän aikaan keräänyt niitä pakastimeen (tuoreena) ja syksyllä tehnyt tinktuuraa kun on muitakin yrttejä tarpeeksi.
Kiitos Kurppa ja moonriver.
Olen kerännyt itselleni tietoa keri kasveista ja niiden käyttömahdollisuuksista. Jostain olen poiminut tällaisen: "Toivo Rautavaaran vanha neuvo: yksi siankärsämön lehti riittää preparoimaan kuution verran kompostimultaa."
Mitä mahtaa tarkoittaa?
muoks. valmistaa käytettäväksi?
…siis eri kasveista.
Siankärsämöt kukkivat nyt runsaasti, kukkien keruuaika parhaimmillaan. Keräsin niitä kuivatettavaksi tee- ja tinktuura-aineksiksi ja nyt kuivuri pöhisee. Ihana tuoksu Millehän maistuu
Kyllä mie olen ainakin jättänyt.
Äh, just muokkasin viestiäni ja poistin siitä sen kysymyksen johon kurppa vastasi, kun päädyin leikkaamaan ne kukat siitä varresta niin että pieni ohuen varren osa siihen jäi - melkein siis pelkkää kukkaa.
Juurikin tänään tein myös siankärsämöteetä ihan tuoreista kukinnoista =)
Kuinka kauan tuoreita kukintoja haudutat ja paljonko laitat kupilliseen? Kuivatuista minulla on ohje että teelusikallinen niitä ja 2,5 dl vettä, haudutus n. 10 minuuttia.
En koskaan jauha kukintoja pieniksi, vaan jätän ne semmoiksi tertuiksi. Ja jos tekee kerta-annokset, niin juurikin tuon mitä mainitset, noin 2.5 desiä (iso teemuki), haudutus vähintään kymmenen minuuttia. Tuohon määrään laitan pari-kolme terttua kukintoja (jos kukinto on pienehkö eli suurinpiirtein tämmönen.) Jos kukinto on iso, niin riittää varmaan ihan yksi. Mutta tänäänkin tein vähän enemmän, ja jätin osan teestä jäljelle ja hörpin kylmänä pitkin päivää.
Onko vaaleanpunainen siankärsämö oma lajikkeensa vai johtuuko väri jostain ympäristöasiasta? Ajattelin vaan, kun toissa vuonna otin tienvarren vaaleanpunaisesta siemeniä ja ripottelin niitä pitkin pihaa, mutta mielestäni en niitä kuitenkaan anopin pihaan ripotellut, enkä viime kesänä nähnyt yhtään vaaleanpunaista kukintoa tässä omissa nurkissa, joten mistä niitä nyt yhtäkkiä on näin paljon tullut. Siinä paikassa johon niitä eniten toivoin valkoisten joukkoon ei kyllä ole ainuttakaan.
Pelkkiä kukintojako vain kannattaa kuivata?
K-E, samaa oon miettiny lapsesta asti ja oon tullu siihen uskoon, et johtuu maaperästä. Mein äitikin on niitä vaaleanpunaisia kantanut jo omassa nuoruudessaan kotinsa pihamaalle, mut aina ne vaan tuli valkoisina seuraavana kesänä.
Me, siis mää ja mun äitee, ollaan nyhdetty ne ojanvarsilta ihan juurineen ne vaaleanpunaiset - mut ei - aina vaan tulleet valkoisina seuraavana vuonna.
Mitenkähän niitä sitten kuitenkin kasvaa vierekkäin, vaalean punaisia ja valkoisia? Kai siinä pitää joku muu juttu sitten vielä olla sen maaperän lisäksi tai sijaan.