Yksivuotinen ruoho jonka korkeus on 50–120 cm. Varsi pysty, niukkahaarainen, liereä, vihreäjuovainen, pohjaväri kellertävä tai joskus punertava. Toisinaan koko kasvi punaisenruskea. Kukinta: Heinä–elokuu.
Maltsat ovat tyypillisesti merenrantojen kasveja. Tarhamaltsa on paremminkin kulttuurimaiden laji. Sitä on aiemmin viljelty ja käytetty pinaatin tapaan.
Tarhamaltsa ei ole vihannes eikä yrttikään nähdäkseni. On kyllä syötäväksi kelpaava, yksivuotinen kasvi. Olisin sille ihan oman paikan laittanut mutten keksinyt että minne."
Ehdoton kasvimaan piristys, nousee nöyrästi keväällä itse kylväytyneenä, värinsä vuoksi helppo nyppiä pois jos tulee liikaa. Päätyi lopulta kukkapenkkiin ja kesäkukkaruukkuihin upean värinsä ansiosta.
Salaattiin ja ruokiin olen ohuina suikaleina lisännyt väriksi. Pinaattimuhenosta en ole tehnyt, kuvittelen muuttuvan apean harmaaksi, kun värin antosyaanit kuumenevat.
Mä koemielessä ryöppäsin ja suikaloin öljykastikkeen kanssa lisukkeeksi. Väriä lähti, mutta jäi silti tummaksi eli ei harmaantunut. En tiedä minkä väristä muhennosta tulisi kun tuohon tirauttaisi jotain maitotuotetta joukkoon. Pinkkiä? Lilaa?
Keittovesi oli vähintään kuin punajuuresta, sotkee kaikki paikat, tämä varoituksena.
Miullapa on tänä kesänä, Kiitos Vähiksen. Mut hitsi , toivottavasti kukkii myös, en aatellu ollenkaan tuota siemenistä leviämistä, sitähän juurikin kaipaan, on paikkoja jotka taas kaipaa väriä. Sitä on nyt muutamassa autonrenkaassa mutta ei taija päästä niistä mihinkään leviämään.
Minä en ole ryöpännyt. Silppunut vaan ja pikaisesti pannulla käyttänyt ja hyvää on. Viimeksi laitoin lamopinaatin lehtiä mukaan. Mietinkin että pitäiskö ryöpätä?
Juu, juu, ihan pakko saada-kasvi siitä nyt tuli. Miks ihmeessä mulla ei ole ollut sitä?? En nyt kyllä keksi mitään hyvää syytä. Jos oisin ollut täysin tietämätön tuon kasvin olemassaolosta, mutta kun kyllä mä tiesin, että on olemassa, mutta jotenkin olen vain sivuuttanut olkaa kohauttaen.
Mulla oli sitä mutta kun se levisi siementämällä kuin rutto ja jatkuvalla syötöllä piti kitkeä niitä pois muiden kasvien tieltä, päätin että kitken pois ne ihan kaikki.
Yhdelle naapurille vein toissa kesänä taimia ja just vähän aikaa sitten hän kertoi vaalivansa sitä ettei vaan häviä. Ihmettelin hiljaa mielessäni