Vy/vv: Väinönputki, Angelica archangelica (katso myös Luonnonkasvit-asiaa lajeittain- Väinönputki)

MoonRiver sä taidat olla niin pohjosessa, että teillä väinönputki kasvaa ihan ittekseenkin? Mä en ihan valtavasti ole päässyt vertailemaan, mutta semmonen kutina on, että eteläinen väiski on miedompi ja pohjoinen voimakkaampi maultaan. Eteläisen juuri maistuu niin hirveältä, että en edes halua tietää, maistuuko pohjoisen juuri vielä kauheammalta. :smiley:

Saattaa olla näin höyrähtänyt. Meillä väiskin lemu on sellainen, että mikään muu haju ei sitä peitä. Mutta syödessä se ei maistu, mutta tuoksuu! Vaikka mitä muuta aniksia, ja minttuja pistät joukkoon, niin kukkulan kuningas kyllä tuoksuu läpi.

Pitää vielä lisätä, Että eihän se tuoksu sinänsä paha ole, mutta omalaatuinen, erikoinen. Sen kyllä tunnistaa, kun kerran pääsee nuuhkaiseen.

Olisko kellään tuoreita väinönputken siemeniä? Haluaisin oman väinön.

RitvaL, jos noissa mun eilen poimimissa kukinnoissa jotka siirsin autotalliin kuivumaan on siemeniä niin saat niistä. Käyn tarkastamassa tilanteen jossain vaiheessa tänään ja laittelen sulle hölöä.

Onko tämä väinönputki?

Minun väinönputkeni on tämän näköinen. Minulla niitä on kaksi ja näyttävät jäävän melkein kurpitsa kasvuston varjoon. Vielä kuitenkin jaksavat kurottaa ylemmäs.

Meil oli kasvaa aiemmin yksi Väinönputki pihalla. Kukki jokavuosi, sit vaan Koripaju rupes valtaa siltä tilaa ja jäi sen alle. Ei vaan millään suostunut lisääntymään meipihalle muualle. Liekö niin kosteenpaikan kasvi, että ei salpausselän päällä oikein menesty muuten. ,  Väinö, Väinö,missä on mun Väinö,  ZoomInto: Pictures, Images and Photos

Ei ole minunkaan väinöt kylväytyneet itsestään yhtään, vaikka kahtena vuonna oli kukkia. Tänä vuonna ei kukkia tullutkaan, vaikka kolme väinöä alkuperäisistä purkkikylvöistä on vielä hengissä.

Jos ensi vuonna kukkii, kylvän taas purkkiin, niin eivät kokonaan katoa.

Väinönputken eilinen tilanne. Tuo yksilö on joskus tehnyt pienen kukinnon, muttei silti kuollut, vaikka on aika kuivassa ison omenapuun alla kivien välissä. Olen edellisen kirjoitukseni jälkeen löytänyt yhden siementaimen pionin vierestä, että se on ainakin itsekseen kylväytynyt paikasta päätellen.

kuva

Minun väinönputkeni viime heinäkuussa. Nyt on metreisen kinoksen alla. Saas nähdä kasvaako vielä tulevankin kesänä.kuva

Ihanalle tuoksuu väinönputken kukinto !  Puuhastelin muuta siellä perennapenkissä ja tulin väinöä heilutelleeksi siinä sivussa. Aattelin että mikä täällä tuoksuu noin hyvälle ja tarkempi haistelu kertoi että väinöhän se.  Varmaan joskus aikaisemminkin oon sitä tuoksua ihastellut mutta nyt hoksasin sen ihan uutena asiana, päässyt mielestä poistumaan jossain vaiheessa.

Oliko toi Väinämöisenputki 2-3vuotinen. Nuulla ku oli 2-3,? Sit vaihto ja sieltä tuli 3kpl. Tänävuonna ei enää mitään elämää, viimevuonna oli vielä hyvin elossa. Ei sillo vielä kukkinut…

Minulla on kolmessa kohdassa  siinä aidan ulkopuolella olevassa pitkässä perennapenkissä sitä kasvamassa ja joka vuosi niissä paikoissa se kasvaa runsaana. Tänä vuonna yhdessä kohdassa huomattavan kookkaana entiseen verrattuna.  Onkohan  viileällä ilmalla jotain tekemistä asian  kanssa ?  Siementaimia nousee niiden kasvukohtien luona aina jonkin verran. Komea kasvi se on, hyvä että siementää itse niin ei pääse häviämään.

Epäilen viimetalvee, että oli niille rasite. 2eripaikkaa kasvoivat. Sitä kolmattapaikkaa en oo kerenny käydä kattoo, onko elossa. Siinäpaikkaa kasvoi n.10v sitten 1Väinämöisenputki, sa se kukki monenavuonna ja oli suht iso… 2009-2010 kovantalven jälkeen hävisi sieltä. 

Kylvin jotain viime syksynä ja nyt se kukkii. Onko miten kovasti leviävä, että miten tarkkana sen kanssa saa olla?
muokk. ei ookaan väinö tämä puska.