Rohtovirmajuuri (V. officinalis) on yleisimmillään Ahvenanmaalla ja Lounais-Suomessa, mutta ulottaa levinneisyysalueensa Keski-Suomen rajoille saakka.
Virmajuurista lähtee (etenkin kuivattaessa) kuvottava lemu, suurissa kasvustoissa kävelykin voi aiheuttaa suoranaista pahoinvointia.
Rohtovirmajuurta on vaikea erottaa läheisestä Lehtovirmajuuresta (V. sambucifolia), jonka levinneisyys ulottuu Lappiin asti.
Lähde: Luontoportti (ks. linkit)
Keittiömestari Tallberg on maininnut että virmajuuret kuuluvat tyyppiin aromaattiset kasvit. Käyttötavoista en tiedä, onko kenelläkään kokemuksia virmajuurien käytöstä villiyrttinä/-vihanneksena ?
Minuakin kiinnostaisi. Yrttipenkissäni on pari pientä alkua. Olen tähän asti ajatellut, että se on enemmänkin lääke.
Valeriana alliariifolia / Herttavirmajuuri on isoista perennoista yksi suosikkini.
Nostan tämän kasvin taas esiin, kun siitä niin tykkään.
Herttavirmajuuri
Pysyy paikoillaan, muutama siementaimi ilmestyy. Ei syö mitkään, eikä juuri tarvi tukea.
Tuo on kyllä tosi nätti.
Aika vähän taitaa olla taimistoilla myynnissä?
Mökille olen aikanaan saanut muutaman taimen rohtovirmajuurena (korjatkaa jos onkin joku muu) ja ne tuntuu viihtyvän siellä. Kukinto tuoksuu kauas ja niiiiin hyvälle.
Mun mökiltä tuotu, ilmeisesti lehtovirmajuuri voi varsin paksusti hyvämultaisesssa vähän varjoisessa paikassa. Korkeutta on 170 cm, puska on todella tiheä. Leviämistä pitää vahtia. Jostain syystä tänä vuonna sen haju ei ole ollut lainkaan niin tyrmäävä, että olisin suunnitellut koko rehun poistoa pihasta. Mökillä luonnonvaraisella niityllä sen sukulaiset kasvavat yksittäin vähän päälle puolimetrisiksi.
Taas tätä kehun. Herttavirmajuuri.