Kiitos vastauksestasi smaa74! Kasvini näyttää lähinnä tuolta tuoksulehtikaktukselta. Yritän ehtiä tässä ottaa vielä kuvan ja laittaa sen tänne, jos voisit vielä ystävällisesti katsoa sitä ja laittaa kommenttia lajista.
Tervehdys taaasen Riittahelena! Onko Sinullekin kaktukset ja orkideat niitä kaikkein rakkaimpia? Minulle taitavat olla.
Oikeastaan oli minulla asiaakin. Olen nyt koulinut ne pienet kuningattaren alkuni sellaiseen suurempaan laakeaan ruukkuun. Ainoa ongelma on ollut löytää niitä kasvipyramideja. Keväällä niitä oli tarjolla joka liikkeessä ja nyt en löydä yhtään. Mieheni rohkaisi minua tekemään itse sellaisen taivuttelemalla ja tinaamalla 3-4millisestä metalli langasta. Kaikkea sitä joutuu yrittämäänkin, jotta saa toteuttaa rakasta harrastustaan.
Törnrosa, nykyään on tämä ainokainen kaktus, johon uskalsin tarttua. Ennen tosiaan huushollin ikkunat niitä täynnä. Nyt on kaikenmaailman orkideat vallanneet hoitajansa. Mutta tässä nyt olisi kuva tästä naisellisesta esityksestä.
Riittahelena, tuo kaktus on tuoksulehtikaktus eli Epiphyllum oxypetalum. Sulla on hyvännäköinen ja kauniin vihreä yksilö. :)
Törnrosa, joskus joutuu tekemään kaikenlaista harrastuksen eteen. Kiva, että sait rakennettua kehikon itse.
Olen itsekin miettinyt, että mun pitäisi rakentaa kaktuksille kehikoita. Mun yönprinsessa tarvitsee tällä hetkellä isomman tuen/kehikon,
koska se kasvaa nopeasti.
Selvä juttu, kiitos vielä. Siltähän se näytti hienojen kuviesikin perusteella! Ulkoilkoon nyt rauhassa, taidan laittaa Biolan-puikkoa multaan, ja sateet tällä kertaa hoitaa vedensaannin tuolla terijoen salavan alla.
Ole hyvä. :)
Tuoksulehtikaktuksen voi pitää ulkona koko kesän ajan. Sitä voi pitää ulkona ensimmäisiin yöpakkasiin asti (jotkut ihmiset pitävät sitä pidempäänkin ulkona ja ottavat sen sisälle, jos näyttää siltä, että yöllä tulee pakkasta). Se pitää kesän vesisateista ja kostean lämpöisestä ilmasta.
Biolan-puikko on varmaan ihan riittävä lannoite. Tuoksulehtikaktus kasvaa aika runsaasti kesän aikana, joten sitä on hyvä lannoittaa.
Huom! Älä pidä tuoksulehtikaktuksen ruukkua nurmikon päällä, jotta siihen ei tule etanoita. Etanat syövät versoja mielellään. Myös kärsäkkäät saattavat nakertaa versojen reunoja, mutta niistä pääsee helposti eroon.
Kukka on "irti maasta" eli muovilaatikossa vähän ylempänä - yritän kyllä noita nilviäisiä aina kurkistella. Hirvitys, jos ne pääsee aterialle.
Tuholaisia kannattaa tosiaan pitää silmällä. Niitä tulee yleensä aika harvoin, mutta etanat (ja kärsäkkäät) saattavat aiheuttaa tuhoa. Etanoista pääsee onneksi helposti eroon, kun kasvin laittaa sopivan korkealle ja tutkii, etteivät etanat pääse kiipeämään ruukkuun.
AAPUUVA! Kirpparilta tarttui matkaani ainakin myyjän lapun mukaan sekä yönkuningataren että -prinsessan pistokkaat. Laitoin ne omiin purkkeihinsa ja molemmissa on elonmerkkejä vaikka meinasin jo viskata mäkeen.
Nyt toinen (joo...hukkasin laput) on työntänyt varren päähän yhden n. 30cm sojon... uskaltaisko sen sojon ottaa irti ja painaa multaan; tuo on aikas ruma traakki nyt... Tai jos ne laittais samaan purkkiin... tai jotain... millä ne pelastais sen näköiseksi, ettei tarvii pitää aralian takana piilossa? Onko mitään tehtävissä? Ovat lounaaseen antavalla ikkunalla ja saavat vettä noin kerran viikossa, näitä en vielä ole lannoittanut. VAlkoinen noissa ruukuissa ei ole hometta vaan kalkkia, meillä on aika kalkkipitoinen vesi ja sen huomaa kaikissa saviruukuissa.
Anteeksi huono kuvanlaatu... vikaa ekä käyttäjässä että kamerassa.
Uuden verson voi leikata irti ja sen voi juurruttaa. Jos leikkaat verson irti, anna haavapinnan kuivahtaa ennen istuttamista.
En suosittele samaan ruukkuun istuttamista. Vaikka molemmat ovat Selenicereuksia, niin ne olisi hyvä pitää eri ruukuissa.
Kun kasvit ovat tottuneet uuteen kasvupaikkaan, niin ne alkavat kasvamaan ja ulkonäkö korjaantuu vähitellen uusien versojen myötä. Kasvu voi hidastua, kun syksy on tulossa, mutta uusia versoja pitäisi ilmestyä viimeistään keväällä.
Paljon ovat kasvaneet kesän aikana terassilla
pituutta.
Hyvät versot. :)
Voi kun tuo yönprinsessa olisi ihana, kumpa minäkin joskus saisin sellaisen, sitä ei taida kukkakaupoista juuri löytyä...
Selenicereus pteranthusta ei yleensä löydä Suomen kukkakaupoista. Yönkuningatarta saattaa löytyä, mutta yönprinsessan löytäminen on aika hankalaa.
Tämähän on siis se Yönkuningatar... pitkät remmimäiset, piikkiset versot, jotka eivät muutu lehtimäisiksi!!!
Tässä upeat ostokseni Kakteen-Haagelta.
S.grandiflorus "köning der Nacht" ja Selenicereus Hamatus- pistokkaat (jotka ovat tosin ihan eri näköisiä kuin aikanani Ruissalosta ostamani, eri alalajike vissiin)
Paksuus...
S.Hamatus
Mun mielestä tuo ei ole S. hamatus, vaan toinen laji. S. hamatus näyttää aivan toisenlaiselta.
Niin muakin ihmetyttää, smaa74. Silti kaikissa pistokkaissa on mukana viralliset nimiliuskat. Voiko joku Kakteen-Haage olla noin väärässä, luulisi niiden tietävän…