Tänne asiaa Pinguicula yökönlehdestä.Oman kävin tänään ostamassa,weseriksi luulen lajiksi.Tietoa yritän etsiä,esim kastelusta lähtien,kastelin päältä niin että alusastialle tuli vettä,ja kastelen taas kun alusastia on kuiva,teinkö oikein? Entäs kesällä,viihtyykö lasitetulla parvekkeella,ettei paahda aurinko suoraan kasviin?Tämä tahmatassuksi nimetty yökönlehti oli kukkakaupassa kaun aikaa ja ei ole tahmainen lehdistään,erittääkö se tahmeaa tässä ajan kuluessa?Kukkiiko helposti?Ihastuttava kasvi on kyl kun kukiii myös.Lihis porukka vaan kasvaa.nyt on 4 lihiskasvia.Noh tänne keskustelua pinguiculasta!Kuvan voin laittaa mutta ei ole oma kasvi,mutta että jos ei tiedä miltä näyttää niin tältä:
Tuo nyt kukkii melkein koko ajan. Kesällä tuollainen kastelu on hyvä, mutta mielestäni näin talvella saa hieman kuivahtaa. Ainakin multa kuoli nyt talvella yksi, jonka aluslautasella pidin aina vettä. Kaksi muuta, jotka ovat olleet kuivempia, voivat hyvin.
Pitänee kastella maltillisesti,mut onhan kevät tulossa kovaa vauhtia=)
Ruissalon kasvitieteellisessä yökönlehtiä kasvatettiin vanhassa akvaariossa, vaikka kyseessä olikin trooppinen kasvihuone. Tästä voimme päätellä, että pitäänee hyvästä ilman kosteudesta. Noin pieni kasvi sopii varmaankin johonkin lasiseen purkkiin tai maljakkoon. Kukkivana on varmaan hyvän näköinen lasivaasissa.
Mun pingu on saviruukussa,jossa aluslautanen,oli kukkakaupassa kauan aikaa,joten olen ahkerasti kastellut että erittäisi limaa lehtiin,eiköhän se tuosta tokene,hyvältä ainakin näyttää=)Välillä sumuttelen sitä=)
Oma yökönlehteni viettää taasen orkideakaapissa. Hankittu 2004 ja jakautunut monta kertaa. Kasvoi välillä ikkunalaudalla ja pari kesää ulkosalla puolivarjossa. Huonekasvatuksessa ei ollut mitään ongelmia, mutta ulkona varsinkin lämpimällä säällä tahtoi kuivahtaa. Joutui kasvattamaan uudet lehdet, kun entisistä ei ollut hyönteisten pyydystäjiksi kuivumisen jälkeen. Vesijohtovesi ei sellaisenaan ole ainakaan meillä päin kelvannut suihkutukseen. On tullut valkeita länttejä. Mikä lieneekään syynä, sillä ei sentään haitallisia määriä kalkkia pitäisi olla. Nykyisin siis on kosteammassa kaapissa keinovalojen alla kosteuden ollessa n. 70%. Kukkii lähes jatkuvasti ja jakaantuu helposti voimakkaan kasvun aikana.
Hapettomat olosuhteet tuhoavat yökönjuurenkin varsin vähäiset juuret, joten jatkuva vedessä seisominen ei ole suotavaa kuten jutita kertoi. Tavallinen kukkamulta ei käy, sillä olen sillä onnistunut tuhoamaan pari jakotainta. Sammaleen ja kalkitsemattoman turpeen sekoitus on toiminut parhaiten. Jopa vanha maatunut orkideojen kasvualustakin on kelvannut, kunhan kosteutta on ollut kohtuullisesti tarjolla.
Yksinkertaistettuna oma kasvatusreseptini:
-tasainen kosteus! Ei liikaa vettä, mutta ei saa kuivua.
-kasvualusta ravinteeton, kalkiton ja ilmava
-huoneolosuhteet riittävät. Korkeampi ilmankosteus parempi.
Yökönlehti on siis melko helppo huonekasvi. Pyydystää kyllä oman ruokansa, joten ei tarvitse ruokkia. Jos banaanikärpäsiä ilmaantuu kasvien liikakastelun seurauksena, havaitsee ne ensimmäisenä yökönlehteen liimautuneena. Vasta suuremman invaasion tullessa niitä näkee lentelemässä.
Lukisin mielelläni muidenkin kokemuksia.
Yökönlehteni on ollut parvekkeella yöt päivät,hyvin pärjännyt kun muistaa kastella=)
Ihan mallikkasti tämä on talvehtinut. Kesäksi oon aatellut laittaa ulos. Millainen paikka ois sopiva?
Yökönlehteni kukkii. Kukka on aika pieni. Ilmeisesti tämä on Weser. Olisi voinut olla myös Tina.
Yökönlehteni alkoi alkusyksyllä kuivattaa alalehtiään ja kasvattaa latvaosasta erillisiä lehtiruusukkeita, ja nyt minulla on yhden sievän lehtiruusukkeen tilalla neljän pienemmän rypäs. Pari kukkaakin se on tehnyt. Onko tämä normaalia käytöstä ja sen merkki, että se pitäisi kohta jakaa? Jakaminen kai pitäisi kuitenkin jättää vuodenvaihteen jälkeiseen aikaan? Harsosääskiä kasvini pyydystää edelleen melkein yhtä ansiokkaasti kuin itse niitä kasvattelen. Elo-lokakuussa kasvi sai aurinkoa entistä enemmän, kun se alkoi paistaa matalammalta. Ja vielä yksi juttu - saako jostain ostaa tarkoitukseen sopivaa käsittelemätöntä turvetta pienissä erissä vai onko edessä retki suolle? Minulla on kyllä Kekkilän orkideamultaa, josta voisi koettaa siivilöidä hienojakoisemmat muhjut turpeen korvikkeeksi, myös kuivattua rahkasammalta on käytettävissä.
Onko tuo käsittelemätön turve sellaista, jota VAPO tuo rekkakuormittain maanparannusta varten. Meille tuli pihaan sellainen kuorma vuosikausia sitten ja siitä olemme pikkuhiljaa levitelleet kasvimaalle ja milloin minnekin. Sitä on vieläkin jonkinmoinen läjä ja minä olen varastoinut itselleni tynnyrillisen katokseen sateelta suojaan ja lisäillyt joillekin ruukkukasveille. Sehän olisi kuivana kevyttä vaikka postissa lähettääpieneen tarpeeseen. Sainpa minäkin sen käytölle tästä vihjeen yökköni hoitoon. Ihan aloittelija kun olen.
Luulen, että se on sopivaa tavaraa. Maalla asuessani minulla oli jätesäkkikaupalla kompostivessaa varten sellaista turvetta, jota jotkut maanviljelijät käyttävät lehmien aluksina, mutta en älynnyt että sitä olisi kannattanut ottaa ämpärillinen talteen tulevaa käyttöä varten. Löysin nyt sellaisen tuotteen kuin Kekkilän vesikasvimulta, joka on turvepitoista ja ilman kalkkia ja lannoitetta, ja kun pakkaus on aika pieni ja sitä on joku muukin käyttänyt yökönlehdille, ajattelin istutusajan koittaessa hankkia sitä ja sekoittaa perliitin kanssa. Yökönlehteni kasvaa nyt ilmeisesti pelkässä turpeessa ja sitä on vähän hankala kastella sopivasti.
Lihiksille sopivaa turvetta on säkeissä myynnissä nimellä "luonnonturve". Sitä ei ole kalkittu, eikä lannoitettu. Sitä käytetään kellareissa juuresten talvisäilytyksessä.
Merkillä ja nimellä ei ole merkitystä, kunhan turvetta ei ole kalkittu eikä lannoitettu.
Istutin juuri yökönlehteni uusiksi, kun se näytti niin surkealta. Irrottaessani sen entisestä ruukusta itse kasvi jäi melkein juurettomana toiseen käteen ja ruukussa ollut turvepaakku, lähes kuiva kaiken lisäksi, toiseen käteen. Irrotin kuivat alalehdet ja jaoin kasvin varovasti vetämällä neljään osaan ja istutin ne kahteen ruukkuun. Turpeen hankkiminen on jäänyt, joten kasvualusta koostuu Kekkilän orkideamullan hienojakoisemmasta tavarasta, kuivatusta rahkasammaleesta, perliitistä ja vermikuliittia vastaavista savipalleroista (Seramis Ton-Granulat). Ruukkujen pohjalle laitoin palat valkosipulipakkauksen muoviverkkoa estämään kasvualustan valumisen pois ja sen päälle ohuen kerroksen ruukkusoraa, nyt aluslautasilla saa olla aina vettä. Toivottavasti kasvit virkoavat, sillä niiden ruoka eli harsosääsket ovat myös alkaneet lisääntyä.
Kiitos Teenjuoja selostuksestasi. Hyviä vinkkejä sain .
Jakamani yökönlehden puolikkaat ovat pieniä mutta hengissä ja hoitavat virkaansa. Ostin myös uuden, rotevampikasvuisen näiden lisäksi, kun tuota ruokaa tuntuu hyvin riittävän. Siihen on tulossa kaunis violetti kukka.
Yökönlehdillä on melko säälittävät ja hennot juuret.
Lähinnä yksi vähän pidempi pääjuuri ja loput ihan säälittävää hentoa höttöä.
Ilmeisesti kun kosteutta riittää ja ravintoa saa lehtien kautta, ei tarvita sen erikoisempia juuria, kunhan pysyy kiinni suurinpiirtein maassa.