Yrtti-iiso (Anisiiso, Anisiisoppi), Agastache foeniculum

Pienen pienistä siemenkirjeen siemenistä kasvoi kauniita ja muhkeita yrtti-iisoja. Menneenä kesänä se houkutteli luokseen ehdottomasti eniten yöperhosia. Ruukutin yhden taimen ja seuraan, miten se selviää ikkunan sisäpuolella - nyt marraskuun alussa vielä tosi hienosti.

Ostin tänään Plantsusta yrtti-taimia ja yksi niistä on tämä anisiiso tai yrtti-iiso. Olis varmaan pitänyt sittenkin ostaa edes kaksi tainta, että ois saanut kunnon puskan…harmi kun en älynnyt. Millaiseen paikkaan olisi edullisinta tuo tökätä? tarjolla on syvää varjoa, täyttä paahdetta ja aurinkoista :smiley: Tykkääkö hiekkamaasta vai kunnon mullasta?

Se taitaa mennä missä vaan ja kun annat siementää on siulla ensi vuonna paljon taimia. Kukkii kauan, pysyy ryhdissä ja voi käyttää teeksikin.

Kyllä yhdestäkin tulee kunnon puska. Mulla on puolivarjossa, multavassa ja aika kosteassa ollut jo pari vuotta ja nytkin näyttää tallessa olevan. Luulisin, että on talvehtinut, eikä siementänyt, koska on niin samalla paikalla. Paikka on muuten talvimärkä.

Mulla on talvehtineet viime vuonna kylvetyt. Paikka aurinkoinen, puista tulee päivän mittaan silloin tällöin varjoa. Hiekkapitoinen multa, missä vähän savea. Tältä näyttävät nyt.

Minulla on 2009 laitettuja taimia täysin aurinkoisessa penkissä joka varsinkin viime kesänä oli rutikuiva. Menestyi ja talvehti siitä huolimatta, uudet kasvustot siellä hyvässä kasvussa ja mielestäni kasvaa samasta kasvista.

Toinen paikka on auringossa vasta joskus 14-15 jälkeen, maa puutarhamultaa pussista. Siinä myös on uutta kasvustoa tulossa, osa siementaimia ja osa mielestäni vanhasta kasvista tulevaa uutta kasvua.

Kaksi viimeisintä talvea on täällä ollut paksu lumipeite, ja juuri sen ajan olen tuota kasvia kasvatellutkin. Muista talviolosuhteista ei ole kokemuksia.

Mulle se on ilmestynyt pari vuotta puiseen istutusastiaan, joka on hiukan irti maasta, varmaankin sitten siementaimia, koska ei kai nyt sentään siinä mikään talvehdi, siihen kun ei ole luntakaan riittänyt päälle. Jotain sirkkalehtiä siinä nytkin on, mutta taitavat olla rikkoja. Ovat tainneet aika myöhään silti yleensä ilmestyä. koska laitan siihen kukat vasta kesäkuussa, eikä vielä silloinkaan ole niitä aina näkynyt. Sitten sellainen vaan yhtäkkiä kukkii krassien joukkossa.

Kevään kylvöjä.

Oranssi-iiso / Agastache Aurantiaca-hybr.
"Tango" muutti tänään Lepaalta meille.

Kurppa, mikä kasvi 20.5. kuvassa kevään kylvöjä?

Siis onko yrtti-iiso?

On yrtti-iison taimia.

Onpa kaunis tuo oranssi-iiso

Yrtti-iiso se vaan jaksaa kukkia. Harvinaisen kiitollinen kasvi.

Tän puskan kukinta on aikalailla jo ohi mutta on edelleen nätti. Samaa mieltä kuin Kurppa  Tää talvehtinut puska on iso, korkeus yli metrin. Siemeniäkin tekee paljon.

Tätä pitää taas kehua. Pari tainta istutin keväällä puuhamaan penkkiin.

Yrtti-iiso on minunkin yksi lemppareista. Ihan mahtava puska, ja kukkii tosi tosi pitkään. Annoin viime vuonna siementää ja siementaimia on hurja määrä kasvamassa edellisten alla.

Korean yrtti-iiso "Liquerice white" on vähät välittänyt kesän sateista vaan seisoo edelleen tukevasti omilla jaloillaan. Siitä on tullut ehdottomasti tämän kesän suosikkiperenna

Pitääpä välkkeeltä muistaa ruinata siemeniä myöhemmin :wink:

Yhdyn edellisiin kehujiin, näpsäkkä ja kauan kukkiva kasvi.